شهرداري تهران آمادگي خود را براي تملك خانه کودکی مصدق اعلام کرد+عکس
شهرداري تهران آمادگي خود را براي تملك خانه کودکی مصدق اعلام کرد+عکس
شهرداری تهران قصد دارد خانه کودکی مصدق مربوط به دوره قاجار و مشهور به خانه «اخوت» را تملک، حمایت و حفاظت کند.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
به گزارش هنرنیوز؛ عصر روز پنج‌شنبه بود که در گروه‌های تلگرامی تخصصی عکس‌هایی از خانه دوران کودکی مصدق مشهور به خانه اخوت منتشر شد .






این خانه صدو پنجاه ساله در محله سنگلج،در میان انبوهی از خانه های قدیمی و نوساز،خاطرات خود را پنهان کرده،در ضلع شرقی خیابان وحدت اسلامی، پایین تر از چهارراه ابوسعید قرار دارد.




میرزا هدایت الله وزیردفتر،وزیر مالیه-دارایی-دوران ناصرالدین شاه-پدر محمد مصدق در این خانه زندگی می کرده ،مصدق هم در این خانه به دنیا آمده است.




در این باره مهندس احسان شریفی می‌گوید:« محمد مصدق،نخست وزیر دوران پهلوی که به خاطر سالها فعالیت سیاسی ،مبارزات علیه انگلیسی ها و ملی شدن صنعت نفت و همراهی و بعد ها ناهمراهی با آیت الله کاشانی، مبغوض شدن در نزد شاه جوان و سرانجام تبعید و مرگ در تنهایی ، نقشی موثر در تاریخ معاصر دارد،در خانه ای به دنیا آمده است و دوران کودکی خود را در آن گذرانده،که هیچ نام نشانی از او ندارد.






البته حدود صد سال است که این خانه به مالکیت خانواده اخوت درآمده است و هم اکنون سومین نسل خانواده فتوت در آن زندگی می کنند.





داماد این خانواده که ما را در بازدید رور پنجشنبه سيزدهم اسفند از خانه همراهی می کردند آقای نفیسی بودند، ایشان پیرمردی فرهیخته ،و اهل علم وفرهنگ بودند ،خود دانش آموخته دانشگاه معتبر برکلی –آمریکا- و از اقوام سعید نفیسی نویسنده توانای معاصر بودند.»




او توضیح می‌دهد:«خانه ششصد متر عرصه دارد و حدود پانصد متر اعیانی.خانه دو کله است، هم شمالی است و هم جنوبی.ورودی جنوبی آن ، وروی اصلی آن است که در بالای سر در آن کاشی معرفی نصب شده است :لا اله الله،محمد رسول الله و آله آل الله.قسمت شمالی خانه ، بعد ها ساخته و به بنای اصلی اضافه شده است ،که آقای نفیسی تاریخ ساخت آن را ۱۳۱۴ می دانند.






البته این بخش از خانه به خاطر گود برداری زمین مجاور و احداث ساختمان جدید در کنارش،نشست کرده است.»




وی ادامه می‌دهد:«وقتی از قسمت جنوبی وارد می شویم ،نمای ساختمان کاملا دیده می شود،ساختمانی دو طبقه قاجاری ،با ستونهایی که پشت بام را به بهارخواب و بعد به حیاط متصل می کند ؛شکوه خاصی دارد.البته درختان حیاط هم بسیار زیبا و حوض آبی رنگ داخل حیاط هم نمای قدیمی خانه را کامل می کند.




از حیاط وارد طبقه پایین می شویم.درها و پنجره ها همگی چوبی ، با رنگ کرم هستند.ترکیبی که در خانه پدربزرگهامان شاید دیده باشیم.بخشهایی از دیوارها کاشی قاجاریست که بسیار نفیس و گرانبهاست.در هر طبقه یک اتاق مرکزی قرار دارد که بقیه اتاقها به آن راه دارند.»





او تشریح می‌کند:«از راه پله بسیار زیبایی که در پاگرد به دوراه پله در چپ و راست منتهی می شود،به طبقه بالا می رویم.ساختار کلی طبقه پایین و بالا شبیه است اما طبقه بالا مجلسی تر است.سقف چوبی زیبا،گچبری با رنگهای شاد ،شومینه و سقف بلند و پنجره ای نورگیر که به بهارخواب و حیاط دید دارد.نرده های راه پله ها،خودشان زیبایی کم نظیری دارند.»




شریفی همچنین خبر می‌دهد که شهرداري تهران آمادگي خود را براي تملك و حمايت و حفاظت از ساختمان اعلام كرده است و منتظر پاسخ مالكين است.





به گزارش هنرنیوز؛ از سویی عابد ملکی شهرداری منطقه ۱۲ صبح امروز (۱۵ اسفند)در گفت و گو با رسانه‌ها با اعلام خبر آغاز تلاش شهرداری تهران برای خرید خانه کودکی مصدق گفت: این خانه بسیار زیبا بوده و بازمانده از دوره قاجار است که مالک اصلی آن خانواده مصدق بوده‌اند و دوران کودکی دکتر مصدق در آن شکل گرفته است.





وی با بیان اینکه این خانه در محله سنگلج قرار دارد، اظهارکرد: «خوشبختانه به دلیل علاقه مالک، بخش عمده این خانه سالم است و تنها نیاز به مرمت جزئی دارد.





ملکی افزود: قیمت خرید این خانه که یادگار دکتر مصدق است براساس قیمت کارشناسی تعیین می شود.
کد خبر: 89792
Share/Save/Bookmark