جشنواره فیلم فجر با چهار روایت
جشنواره فیلم فجر با چهار روایت
با همه هیاهویی که برای برگزاری امسال جشنواره فیلم فجر براه افتاده است و با توجه به حضور فیلم‌هایی از فیلمسازان صاحب نام، به نظر می‌رسد که باز هم سبد سینما از فیلم‌های پُرمخاطب خالی باشد.
 
تاريخ : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹
کمتر از یک هفته دیگر به برگزاری سی دومین دوره جشنواره فیلم فجر که مهم‌ترین وی‌ترین سینمای ایران شمرده می‌شود باقیمانده است. بی‌شک حضور فیلمسازان مطرح کشور در کنار فیلمسازان فیلم‌های اولی که توانستند به این جشن بزرگ سینمایی راه پیدا کنند موجب گرمی و پُر شوری جشنواره خواهد شد. اما این شور و سرمستی جشنواره به همین جا ختم نمی‌شود. چند نکته وجود دارد:
نکته اول؛ اگر چه حضور فیلمسازان و بخصوص فیلمسازان تازه وارد، سبب گرمی جشنواره و شلوغی این جشن ملی خواهد شد اما آیا فقط باید تنها به حضور این فیلم‌ها در جشنواره دل خوش باشیم یا مسائل پس از تولید هم، باید مورد توجه و دقت مدیریت سینمایی کشور باشد؟ این فیلم‌ها در یک چشم به هم زدن، به مرحله اکران خواهند رسید و با توجه به تعداد زیاد این فیلم‌ها، جدول بندی اکران این فیلم‌ها که بی‌شک همه خواستار زمان مناسب اکران به لحاظ جذب مخاطب هستند باید از روز بعد از اتمام جشنواره یعنی از ۲۳ بهمن ماه سال ۹۲، در دستور کار مدیران دولت تدبیر و امید قرار بگیرد. بسیاری از فیلمسازانی که امروزه نسبت به اکران فیلم‌های خود گلایه دارند یکی از ادعاهای آنان این بوده که فیلم‌هایشان در زمان جشنواره توانسته ارتباط خوبی با مخاطب و منتقدین برقرار کند. اما زمان نابجای اکران، فیلم آنان را با سالن‌های خالی مواجهه کرده و سرمایه آنان به ورطه نابودی کشانده شده است.
نکته دوم؛ در جشنواره فیلم فجر امسال، شاهد نمایش چند فیلم هستیم که پیش از این نمایش داده نشده اند، این فیلم‌ها با رایزنی‌هایی که معمولا بعد از روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی سینما، انجام گرفته، اما باید پرسید که آیا از هم اینک، مدیریت سینمایی کشور، فکری برای پاسخگویی به مطالبات این فیلمسازان کرده است؟ آنان با به راه انداختن موجی که معمولا بعد از دیدن فیلم‌هایشان در جشنواره ایجاد می‌شود می‌توانند فشارهایی را به مدیریت سینمایی برای دریافت پروانه نمایش وارد کنند که بی‌شک از پشتوانه رسانه‌ای نیز بی‌بهره نخواهند بود.
نکته سوم؛ با همه هیاهویی که برای برگزاری امسال جشنواره فیلم فجر براه افتاده است و با توجه به حضور فیلم‌هایی از فیلمسازان صاحب نام، به نظر می‌رسد که باز هم سبد سینما از فیلم‌های پُرمخاطب خالی باشد. به گفته یکی از اعضای شورای پروانه ساخت که فیلمنامه‌های برخی از فیلم‌های حاضر در جشنواره را مطالعه کرده و بعضی از فیلم‌های جشنواره را نیز دیده است و همچنین بنا به شنیده‌هایی از سوی برخی از اعضای هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، باز هم سال آینده، سینمای ایران شانس داشتن فیلم‌های پرمخاطب و پررونق را - به تعداد زیاد - نخواهد داشت و گویا فیلم‌ها، قدرت ذوب کردن یخ بین خود و تماشاگران را نخواهند داشت و ما همچنان باید منتظر رویارویی فصل گرم مخاطب در سال‌های آتی باشیم.
نکته چهارم و پایانی؛ بیشتر فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر بر پرده نقره‌ای جشنواره خواهند نشست فیلم‌هایی هستند که ماحصل تلاش مدیریت قبلی است. امروزه اگر برخی‌ها به پُر مخاطب بودن جشنواره می‌بالند و حضور فیلمسازان پیشکسوت و صاحب نام را در این جشنواره غنیمت می‌شمارند باید بدانند که فیلمنامه‌های این فیلم‌ها و همچنین تولید بعضی از این آثار، نتیجه تلاش تیم مدیریتی دولت قبل است،‌‌ همان تیمی که امروزه بی‌درنگ از سوی خیلی‌ها مورد اتهام قرار می‌گیرند که چرا برای سینمای ایران، کاری نکرده‌اند. حضور پُرشور فیلمسازان اولی، نهضتی است که شاید از چند سال اخیر قوت گرفته و توانسته است جریانی را هم در جشنواره فیلم فجر و هم، در سینمای ایران براه بیندازد به طوری که بسیاری از جوایز جشنواره‌های سالهای اخیر، نصیب همین تازه وارد‌ها شده است. امسال نیز به نظر می‌رسد که باز هم، این فیلم اولی‌ها باشند که نظر همه را به خود جلب کنند. هر چند که رسم است دود باید از کُنده بلند شود.
کد خبر: 68443
Share/Save/Bookmark