دو ضبط‌ صوت کمیاب صدابرداری، به موزه سینما اهدا می شود
دو ضبط‌ صوت کمیاب صدابرداری، به موزه سینما اهدا می شود
 
تاريخ : شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۸

نظام الدین کیایی صدابردار سینمای ایران دو دستگاه ضبط صوت کمیاب مغناطیسی با نام «استلاوکس اس ام ۵» و «مینی ناگرا اس ان» را به موزه سینما اهدا خواهد کرد.

به گزارش هنرنیوز، نظام الدین کیایی صدابردار سینمای ایران درنظر دارد دو ضبط صوت کمیاب مغناطیسی با نام «استلاوکس اس ام ۵» که در سال ۱۹۶۰ تولید شده است و «مینی ناگرا اس ان» را که برای صدابرداری همزمان در ساخت فیلمهای سینمایی مورد استفاده قرار می‌گرفته به موزه سینما اهدا کند.

دستگاه ضبط صوت مغناطیسی «استلاوکس اس ام ۵» به عنوان کوچکترین ضبط صوت جهان با کیفیت صدابرداری همزمان در صحنه برای لوکیشنهای ویژه خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این ضبط صوت به صورت دستی ساخته شده و به دلیل اندازه کوچکی که داشته، در آن دوران در نوع خود منحصر به فرد بوده است.

نظام الدین کیایی درباره چگونگی دست یابی به این ضبط صوت مغناطیسی گفت: اواسط سال ۱۳۵۰ در تلویزیون آلمان مشغول به کار بودم و دستگاه ضبط صوت مغناطیسی «استلاوکس اس ام ۵» به دلیل ویژگیهای خاصی که در صدابرداری داشت توجه مرا به خود جلب کرد.

این صدابردار سینمای ایران همچنین در توضیح ضبط صوت مغناطیسی «مینی ناگرا اس ان» گفت: ضبط صوت مغناطیسی «مینی ناگرا اس ان» نوع پیشرفته دستگاه ضبط صوت مغناطیسی «استلاوکس اس ام ۵» است و به لحاظ زمانی مدت بیشتری از ضبط صدای فیلم را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: دستگاه ضبط صوت مغناطیسی «استلاوکس اس ام ۵» تنها ۳ دقیقه از صدای صحنه را ضبط می کند اما در مقابل ضبط صوت مغناطیسی «مینی ناگرا اس ان» قدرت ضبط ۴۷ دقیقه از صدای صحنه را دارد.

کیایی در پایان متذکر شد: برای نخستین بار از ضبط صوت مغناطیسی «مینی ناگرا اس ان» در صدابرداری فیلم «دونده» به کارگردانی امیر نادری استفاده کردم وسه سکانس از صدای این فیلم با این ضبط صوت مغناطیسی صدابرداری شد.

دستگاه ضبط صوت مغناطیسی «استلاوکس اس ام ۵» و «مینی ناگرا اس ان» پس از اهدا توسط نظام الدین کیایی، در تالار «دوبله و صدا» موزه سینما نگهداری خواهد شد.
کد خبر: 91933
Share/Save/Bookmark