همکاری متقابل میان نهادهای اجرایی و علمی، شرایط مناسبی را برای حل مسائل فراهم می‌کند
مختارپور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛
همکاری متقابل میان نهادهای اجرایی و علمی، شرایط مناسبی را برای حل مسائل فراهم می‌کند
تفاهم‌نامه همکاری علمی ـ پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امضاء شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۷
به گزارش هنرنیوز ، «نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی ـ پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» با حضور دکتر طهمورث حسن‌قلی‌پور، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ دکتر طاهر ‌روشن‌دل، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ دکتر محمدعلی ‌شاه‌حسینی، معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ فاطمه فهیم‌نیا، مدیر گروه اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ دکتر امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و جمعی از مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عصر روز یک‌شنبه (20 آذر ماه) در ساختمان شماره یک این نهاد برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ضرورت هماهنگی نهادهای فرهنگی با پیشرفت‌های نوین، بیان کرد: نهادها و دستگاه‌های خدمات‌رسان فرهنگی باید با پیشرفت‌های علمی جدید آشنا شوند و ضرورت آینده‌پژوهی کتابخانه‌های عمومی از مهم‌ترین دلایل اهمیت پژوهش و تحقیق در روند کار کتابخانه‌ها است.

وی با اشاره به فعالیت حدود3500 کتابخانه‌ نهادی و مشارکتی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: طبق تحقیقات مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) در‌ حالحاضر، حدود 87 هزار باب کتابخانه، تنها زیر نظر 13 نهاد کشور در حال فعالیت می‌باشند که اگر یک سوم این کتابخانه‌ها به‌ استفاده از فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، ملزم باشند، مشکل اشتغال این فارغ‌التحصیلان در کشور، حل خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین دلیل عدم به‌کارگیری این فارغ‌التحصیلان توسط نهادهای مختلف، آشنا نبودن با نقش و ضرورت حضوردانش‌آموختگان این رشته در کتابخانه‌ها است. اگر بتوانیم نقش مطالعات و پژوهش‌های این رشته را در موفقیت نهادی مانند کتابخانه‌های عمومی، اثبات کنیم، دستگاه‌های دیگر نیز در استفاده از فارغ‌التحصیلان این رشته، وارد عمل خواهند شد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به الگوبرداری نهادهای فرهنگی کشور از یکدیگر ادامه داد: در سه سال اخیر، طرح‌های فرهنگی نهاد، توسط دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور، مشابه‌سازی شده و در راستای برنامه‌های موازی، شاهد رشد گفتمان کتابخوانی در جامعه نسبت به گذشته، هستیم.

وی با اشاره به فعالیت حدود 7 هزار کتابدار در کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: بالاترین آمار تجمیع دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در کشور، مربوط به نهاد کتابخانه‌ها است و برای ارائه خدمات بهتر به آموزش ضمن خدمت، آشنایی با مهارت‌های خاص و یافته‌های جدید و به‎روز نیاز دارد.

مختارپور تأکید کرد: ارائه این آموزش‌ها نباید توسط نهادهای مجری و خدمات‌رسان، انجام شود. بلکه باید برعهده نهادهای علمی و پژوهشی باشد تا از تداخل میان وظایف، پیشگیری شود. همکاری متقابل میان نهادهای اجرایی و علمی، شرایط مناسبی را برای حل مسائل مورد نظر، فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر دغدغه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در بهره‌مندی از یافته‌های علمی دانشجویان و پژوهشگران داخلی در عرصه‌های مختلف اجرایی کشور، افزود: خوشبختانه در حال‌حاضر، بخش برنامه‌ریزی و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برای ارتباط با پژوهشگران، گروه‌های علمی و اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، اهمیت زیادی قائل‌ است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به لزوم همکاری دانشگاه‌ها با نهاد در ارتقاء سطح کتابخانه‌ها، تأکید کرد: آنچه در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور می‌گذرد، حاصل فعالیت نهاد کتابخانه‌ها و تلاش اساتید در پرورش دانش‌آموختگان کتابداری است و نهاد برای اجرای بهتر این مسئولیت مشترک، به همکاری و همدلی دانشگاه‌ها و اساتید این حوزه نیاز دارد.

وی با اشاره به حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های مرتبط و اجرای طرح‌های آزمایشی اساتید در بخشی از کتابخانه‌ها و گفت: حضور پر تعداد کتابداران در طرح‌های آموزشی مانند «مدرسه تابستانی خواندن» حاکی از اشتیاق آنان به آموزش و ارتقاء دانش است و امیدواریم نتایج اجرای این تفاهم‌نامه در زمانی کوتاه در کتابخانه‌های عمومی کشور نمایان شود.


دکتر طهمورث حسن‌قلی‌پور، معاون دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه تهران، تعامل جدی با جامعه است و دانش و آموخته‌های علمی برای تأثیر بر جامعه باید با نیازهای آن، متناسب باشد.

وی با اشاره به حضور فعال گروه اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران در زیرمجموعه دانشکده مدیریت این دانشگاه، ادامه داد: این دانشکده آمادگی دارد در بخش پژوهشی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، پودمانی و حرفه‌ای و همچنین آموزش مجازی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همکاری کند.

دکتر حسن‌قلی‌پور ضمن تأکید بر ارتباط مستقیم کتابخانه‌های عمومی با مردم و تأثیر آن در افزایش کتابخوانی در جامعه، گفت: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ضمن تأکید بر توانایی گروه اطلاعات و دانش‌شناسی برای همکاری سایر بخش‌های دانشکده با کتابخانه‌های عمومی و شناسایی و رفع مشکلات فضای کتابخوانی نیز، اعلام آمادگی می‌کند.

در ادامه دکتر فاطمه فهیم‌نیا، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با تقدیر از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توجه دبیرکل آن به توسعه کتابخانه‌های عمومی و ارزیابی مثبت سومین نشست هم‌اندیشی نهاد با اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، گفت: فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید و برگزاری نشست‌هایی با حضور اساتید و متخصصین علم اطلاعات و دانش‌شناسی، نشان از عزم جدی این نهاد برای رشد و توسعه علمی کتابخوانی و کتابخانه‌های کشور دارد.

وی با اشاره به عزم جدی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای رشد سطح مطالعه در جامعه و اراده و ماهیت دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از مراکز علمی مادر در پیشبرد اهداف علمی، تصریح کرد: این دانشگاه از سال 1390 در رشته مطالعات کتابخانه‌های عمومی کشور، اقدام به جذب دانشجو کرده است و تجربیات نهاد کتابخانه‌ها برای بازنگری در این رشته، تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی افزود: پایان‌نامه‌ها و مقالات زیادی نیز در این دانشکده تولید می‌شود که با هماهنگی، نیاز‌سنجی و هم‌فکری با نهاد کتابخانه‌ها، دارای نتایج علمی هم خواهد بود.

فهیم‌نیا تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی، عرصه کار اجرایی است و فعالیت‌های دانشگاهی نیز زمانی کاربرد خواهد داشت که به اجرا درآید.

دکتر امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز درباره امضاء این تفاهم‌نامه گفت: بر اساس رویکرد جدی نهاد کتابخانه‌ها برای تعامل علمی مسئله محور با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در دوره جدید، بنا شد تا مدیریت پژوهش و نظام حل مسئله در نهاد به همکاری با دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های علمی کشور، معطوف شود.

وی ادامه داد: در این راستا از رشته‌هایی که مستقیماً با مدیریت و خدمات کتابخانه‌های عمومی مربوط می‌شود، همچنین از گروه‌های آموزشی و رشته‌های پیرامونی که نهاد را در عرصه‌های کلان مدیریتی و سطوح خرد، یاری کنند، بهره خواهیم برد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تأکید کرد: بر همین اساس، با توجه به وجود رشته کتابخانه‌های عمومی در دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه‌ای عملی بین نهاد و این گروه آموزشی، شکل‌گرفته است و با ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک در پی شناسایی و رفع مشکلات، خواهیم بود.

بخش پایانی این نشست، امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که توسط علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دکتر طهمورث حسن‌قلی‌پور، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شد.
کد خبر: 93663
Share/Save/Bookmark