حلقه های مشترک فیلم های چند اپیزودی
یادداشتی بر فیلم«لطفا مزاحم نشوید»؛
حلقه های مشترک فیلم های چند اپیزودی
 
تاريخ : شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۲
داستان های چند اپیزودی، مجال گنجاندن چند موضوع مشترک است. در ساختارفیلمنامه های چند موضوعی اساس طرح، وحدت عناصر مشترک بین آنهاست. این عناصر در سطوح مشترک مضامین یا زنجیره وقایع است.

در فیلم"لطفا مزاحم نشوید" ساخته محسن عبدالوهاب، که در آن چهار روایت داستانی همبافت در استخدام یک محور موضوعی مشترک هستند پاره ای دلالت های علی و معلولی عینی وجود دارد.

در این نمونه های کوچک اجتماعی که در پرداخت اجمالی بخشی از یک داستان نیمه بلند قراردارند نخستین اپیزود، تعارض آشکار دغدغه های اجتماعی مغایر کانون خانواده و دیدگاه های مرکزی آن است. در این اپیزود بخشی از ناهمگرایی و تضاد فکری یک زوج جوان، به اشکال گوناگون آسیب پذیری چون تضعیف یا تغییر موقعیت شغلی وخشونت درونی دیده می شود.

اپیزود دوم سلسه ماوقع رویدادهای یک پارت کوتاه زمانی برای یک صاحب دفترخانه است. این رویداد اجتماعی متداول در بستروقایع روزانه، سمت و سوی مشترکی با اپیزود اول پیدا می کند.

اپیزود سوم که حکایت از یک ترس اجتماعی بیمارگونه دارد در خانه ی یک زوج پیر به وقوع می پیوندد.این اپیزود که به واسطه یک کاراکتر مرتبط با اپیزود چهارم چفت وبست می یابد در نوع خود انعکاس یک تضاد مهلک اجتماعیست که چون شرنگی ،کام نوش درونیات افراد جامعه است.

این هراس بیمار گونه که در سه لایه مرتبط و در لفافه طنزی تلخ بسته شده است وانمود پدیده اجتماع گریزی است .

اپیزود چهارم که به رغم موضوعیت کلامی صرف ونشانه های تصویری در اپیزود سوم تحلیل میشود داستانی جانبی است .داستان مرد معتادی که تعمیرکار تلویزیون است و با فرزند نوزاد خود به خانه زوجی پیر آمده است و در گیرو دار ترس مرضی آن ها روایت چهارم این فصل به شکل دیالوگ هم بافت ارایه می شود

شکل خطی این روایات داستانی، فرم ساده خود را از چهار دریچه غیر خطی به مخاطب ارائه میدهد .

به رغم هم جواری مضامین کلیشه ای در فیلم نامه ی این اثر، روز پنداری وقایعی که به طور ضمنی با یکدیگر مجاورت و تداخل پیدا کرده اند پوشش محتوایی نسبتا مناسبی ایجاد نموده است.

به نظر میرسد غایت بهره مندی از امکانات و کار کردهای درونی اثر فراهم نشده است چرا که همه موضوعات قابلیت پرداخت دیگر گونه داشتند وانگهی اپیزودها به تجانس و هم نشینی دقیق تری نیازمندند که در پرداخت اولیه فیلم و طرح مشترک روایات به خوبی محسوس است.

نیز انتخاب کاراکترها، ایفای ماهیت با لقوه ی حضورشان در اثر نیست. حضور «باران کوثری » بدون بهره گیری از پتانسیل بازیگری او از مواردیست که میتوان به آن اشاره کرد .

«لطفا مزاحم نشوید» پس از مشارکت محسن عبد الوهاب در «گیلانه» و « خون بازی» میتواند نقطه قوت و ارتقای کارنامه آثار سینمایی او باشد .

کد خبر: 18961
Share/Save/Bookmark