سوالات سخت ممنوع، شفاف سازی چه می شود؟!
پرسشی درباره پخش جام جهانی از سینما های کشور
سوالات سخت ممنوع، شفاف سازی چه می شود؟!
در آغاز این سوال را داریم که واقعاً چرا نباید در سینما ها بازی‌های فوتبال پخش می‌شد و خانواده‌ها در کمال آرامش می‌رفتند و بازی‌ها را در سالن سینما نگاه می‌کردند. دیدن فیلم سینمایی در سالن‌های سینما به طور مختلط با دیدن فوتبال در این سالن‌ها چه تفاوتی دارد؟! چرا شما حمایت‌تان را و نوع نگاه‌تان به این موضوع را به طور واضح اعلام نکردید؟!
 
تاريخ : سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳



موضوعی ذهن مردم ایران و جهانیان را به خود مشغول کرده است و هر از چند گاهی این موضوع هم توسط رسانه‌های خارجی و بیگانه به صورت یک مشکل مطرح می‌شود و از آن استفاده ابزاری می‌کنند و آن هم حضوز زنان در استودیوم‌های ورزشی است. با توجه به این که در این روزها بازی‌های جام جهانی تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرده است سازمان سینمایی بر آن شد تا با پخش زنده مسابقات از سینماها مردم را به سالن‌های سینمایی کشور بیاندازد. تا اواخر اردیبهشت همچنان نظرات مختلفی اعلام می‌شد.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در اردیبهشت ماه گفته بود: یکی از مهمترین مصوبات این شورا چگونگی پخش فوتبال در زمان بازی‌های جام جهانی در سینماهای سراسر کشور بود. مقرر شد بعد از اخذ مجوز از دستگاه‌های ذی ربط اگر نمایش فوتبال با سانس فیلم‌ها تداخل داشت، سینمادار موظف است از پخش‌کننده فیلم به صورت کتبی مجوز بگیرد که البته کار به این بخش نرسید. سردار احمدرضا رادان با بیان اینکه باید پخش فوتبال از سینماها به صورت جداگانه باشد افزود: سینماها می‌توانند به صورت جداگانه یک سالن را به زنان و دیگری را به مردان اختصاص دهند اما پخش فوتبال به صورت مختلط در سینماها ممنوع است.
این شرایط و گفته‌ها در زمانی به وجود آمد که حدود یک ماه به شروع جام جهانی فوتبال باقی مانده بود و تیم‌های ملی برزیل و کرواسی بیست و دوم خرداد آغازکننده مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان در ورزشگاه داسائوپائولو بودند و انجمن سینماداران طی نامه‌ای رسمی به سازمان سینمایی خواستار پخش این مسابقات در سینماهای کشور شده بودند.
در ادامه هم به دلیل شرایط موجود سینما دار ها هم این کار را انجام ندادند و راضی به پخش فیلم های شان شدند اما همچنان میزان فروش فیلم ها طبق روال هر سال که در این فصل کم است جام جهانی نیز به این شرایط دامن زده است.

شفاف سازی با برطرف کردن نگرانی!
در نشست خبری که رئیس سازمان سینمایی در تالار وحدت و نه در سازمان سینمایی برگزار کرد گفت: ما این جا هستیم تا نگرانی‌های شما را کم کنیم و قرار است که شفاف سازی صورت بگیرد و این شفاف سازی را می‌توان دید به طور مثال ما هر پروانه نمایش و ساختی که صادر می‌شود را بعد از جلسه سریعاً اعلام می‌کنیم.
ابتدا باید گفت این موارد برای شفاف سازی مثال زدنی نیستند و همچنین در جلسه دیروز در نوع و شیوه پاسخ دادن شما به سوالات خبرنگاران کاملاً مشخص بود که صریح پاسخ نمی‌دهید و تعدادی از سوال‌های مهم را بدون پاسخ می گذارید. در گفته‌های خود بارها در پاسخ به برخی از سوال‌ها می گفتید: سوال‌های سخت می پرسید. مثلاً در ارتباط با سوال خبرنگاری که درباره نحوه مدیریت بنیاد سینمایی فارابی پرسید و گفت چرا مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی پاسخ گو نیستند و جلساتی نمی‌گذارند و این که چرا به خودی‌ها جایزه می‌دهند پاسخ دندان گیری ندادید و گفتید: نه این گونه نیست همکاران ما در تلاش هستند و بنده به کار‌شان اعتماد دارم. در مجموع در ارتباط با پاسخ‌گو نبودن مدیر عامل فارابی مطلب خاصی نگفتید.
درباره پخش مسابقات جام جهانی فوتبال از شما سوال شد که چرا در نهایت این اتفاق نباید بیافتد و دلیلش چیست که باز هم پاسخ روشنی نشنیدیم و در پی بسیاری از سوالات مهم دیگر که شاید بحث برانگیز بود و برای رسانه ها مهم گفتید: شما سوالات سخت می‌پرسید. پس شفاف سازی در کجای پرسش و پاسخ جلسه‌ای که گذشت قرار داشت؟! جلسه ای که خاتمه آن را خبرنگاری که معلوم نبود از کدام رسانه است پایان داد.
حال این سوال را داریم که واقعاً چرا نباید در سینماها بازی‌های فوتبال پخش می‌شد و خانواده‌ها در کمال آرامش می‌رفتند و بازی‌ها را در سالن سینما نگاه می‌کردند. دیدن فیلم سینمایی در سالن‌های سینما به طور مختلط با دیدن فوتبال در این سالن‌ها چه تفاوتی دارد؟! چرا شما حمایت‌تان را و نوع نگاه‌تان به این موضوع را به طور واضح اعلام نکردید؟!
اگر سازمان سینمایی حمایت کننده این اتفاق است و با این رویکرد مشکلی ندارد چگونه است که بازیگران زن ما در کشور برزیل می‌توانند در ورزشگاه آن‌ها حضور پیدا کنند و بازی های جام جهانی را ببینند؟! چرا سازمان سینمایی نسبت به این موضوع و حضور بازیگران زن در ورزشگاه ها عکس‌العملی نشان نداده است؟! چرا نسبت به این این که هزینه سفر آن‌ها چگونه تامین شده حرفی زده نشده است؟! این ها مواردی هستند است که مردم باید بدانند حتی اگر از هزینه‌های شخصی خودشان بوده که بعید می‌دانیم باید اعلام می‌شد. اگر هم نه که باید به سوالت پاسخ دهند.
هنرمندانی که به بهانه حمایت رفته‌اند تا تیم ملی را حمایت کنند نحوه حمایت آن ها چگونه بوده است؟! چه حمایتی کرده اند؟! چگونه حمایت کرده اند؟! حضور بازیگران بسیار جوان و تازه کار با عنوان حمایت کننده‌های تیم ملی یک کشور کهن درست است؟! مردم باید بدانند چگونه به این اسامی رسیده‌اند آیا بزرگان و پیشکسوتانی که در کشور وجود دارند مقدم بر آن‌ها نبودند؟!
شفاف سازی یعنی اعلام موضع کردن به قول معروف: (یا رومی روم یا زنگی زنگ) نمی توان با خنده و در ابهام هوای همه را داشت و بعد هم بخواهیم که شفاف سازی صورت بگیرد. عدم موضع گیری روشن باعث می شود رسانه‌های بیگانه از آب گل آلود ماهی بگیرند.
کد خبر: 72872
Share/Save/Bookmark