قطع درختان و تخریب عمارت تاریخی عامری‌ها توسط مجتمع تجارت جهانی فردوسی
تخریب یک اثر ثبت ملی دیگر در تهران؛
قطع درختان و تخریب عمارت تاریخی عامری‌ها توسط مجتمع تجارت جهانی فردوسی
درختان تنومند و عمارت تاریخی عامری‌ها تخریب شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۸
به گزارش هنرنیوز، «کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران» در پیگیری انجام داده خود متوجه شد که بار دیگر یکی از آثار  میراث فرهنگی و حتی زیست محیطی شهر  تخریب می شود  تا به جای آن مجتمع تجاری و ناهمگون با هویت بافت تاریخی تهران ایجاد شود و این بار، نوبت خانه تاریخی عامری‌ها است. 


عمارت و باغ تاریخی عامری‌ها در خیابان فردوسی شمالی، پلاک ۴۵۹، از جمله خانه – باغ‌های اواخر قاجار و با قدمتی که به ۱۳۰۵ هجری شمسی باز‌می‌گردد در محله فردوسی راسته‌ی فرهنگ و هنر شهر قرار دارد.
 


این خانه - باغ بر اساس نقشه عبدالغفار به سال ۱۳۰۹ هجری قمری، در منتها علیه حصار ناصری شهر تهران و نزدیک دروازه یوسف آباد قرار دارد که روزگاری در اراضی و باغ‌های «محله جناب طهران الدوله» قرار داشته و دارای درختان تنومند فراوانی بوده که نبض زیست محیطی شهر از گذشته تا کنون محسوب می‌شدند.
 

در کنار عمارت و باغ عامری‌ها، دو اثر ثبتی خانه شاعر نامی «امیر هوشنگ ابتهاج» معروف به «ارغوان» و «ساختمان دفتر اولین کارخانه سیمان تهران» قرار دارد که در سال ۸۷ و ۸۴ به شماره‌های ۲۳۸۷۷ و ۱۳۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور و با قدمت‌های پهلوی دوم و اول به عنوان هویت شهر تهران به ثبت رسیده و خانه عامری‌ها در حریم درجه یک این دو اثر ثبتی قرار دارد. به عبارتی می‌توان گفت قرار گیری این ۳ اثر در کنار هم، باعث هویت بخشی به محله فردوسی و ساکنان آن شده است.


بر اساس تحقیقات تاریخی صورت گرفته این خانه متعلق به یکی از وزرا دربار در دوران نخست وزیری «حسن وثوق الدوله» است و دارای معماری بسیار زیبا از دوره گذار و تلفیقی از سبک‌های معماری ایرانی و اروپائی با ستون‌های بلند همانند سر ستون‌های تخت جمشید و کاشی کاری‌های لعابی بسیار فاخر است.
 


در کنار عمارت و باغ عامری‌ها خانه‌ها و مسافرخانه‌هایی از دوره پهلوی به عنوان نمادی از هویت قدیم خیابان فردوسی باقیمانده بود که متاسفانه چندی است به بهانه ساخت مجمتع تجارت جهانی فردوسی و تبدیل این مجتمع به بورس طلا و جواهرات، هویت محله فردوسی تخریب شد و بدون در نظر گرفتن حریم دو بنا ثبتی و قرارگیری در مجموعه حفاظت شده این آثار، این مجتمع کار خود را برای ساخت آغاز کرد و بارها به حریم خیابان فردوسی تجاوز کرد که مورد اعتراض مدیران شهری نیز قرار گرفت و حتی چندین باری نیز بر اثر گودبرداری‌های غیراصولی، رانش زمین در خیابان فردوسی رخ داد که همه این موارد نشان دهنده غیرکارشناسی بودن این کار است.
 

البته به گفته کارشناسان سازمان ميراث فرهنگی، کميسيون ماده ۵ تصويب کرده است که خيابان فردوسی بين ميدان امام خمينی (ره) و ميدان فردوسی به طرحی ويژه نياز دارد و مشاور بايد اين طرح را تهيه کند تا پس از تصويب در اين کميسيون اجازه ساخت و ساز در خيابان فردوسی داده شود. اين در حالی است که برای تخريب و گودبرداری در کنار خانه عامری‌ها، اين اقدامات انجام نشده است. همچنین بر اساس گفته‌های محمد ابراهیم لاریجانی مدیر کل پیشین میراث فرهنگی استان تهران از این اداره کل هیچ گونه مجوری برای ساخت وساز صادر نشده است و مجوز صادر شده از سوی شهردرای منطقه ۱۲ است.
 


حال با توجه به اینکه در طرح تفصیلی شهر تهران این محدوده به عنوان پهنه حفاظت شده و ساختمان‌های تاریخی با ارزش دیده شده و بر اساس همین طرح، این محدوده S۲۲۲ (مرکز خدمات اداری و تجاری با غلبه فرهنگی) در نظر گرفته شده و نیازمند طرح‌های موضعی ویژه مصوب در کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران است و از سویی در حریم درجه یک خانه «ابتهاج» و «دفتر کارخانه سیمان» قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در کنار این اثر بر اساس قوانین مصوب میراث فرهنگی کشور و مصوبه سال ۸۸ شورای شهر تهران ممنوع است. 


اخیراً مالک مجتمع تجارت جهانی فردوسی عمارت تاریخی عامری‌ها را که در سال ۱۳۸۳ جزو بناهای ارزشمند از سوی میراث فرهنگی استان تهران شناسایی شده را خریداری و اقدام به تخریب آن کرده است. تا کنون ۲۰ درصد از این بنا و همچنین ۵ درخت تنومند این خانه که روزگاری جزو ضربان‌های حیاتی و تنفسی شهر تهران محسوب می‌شد را قطع کرده است تا به مجموعه این پاساژ تجاری اضافه کند.

 
این در حالی است که از آن باغ بزرگ، تنها چندین درخت تاریخی و تنومند باقی مانده بود؛ که با وجود آلودگی هوا و قرار گرفتن این خانه در محدوده مرکزی شهر، در تصفیه هوا نقش به سزایی داشته است.


بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته این اقدام بدون مجوز از ارگان‌های میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه ۱۲ و به صورت شخصی صورت گرفته است که تخریب بخشی از هویت اسلامی - ایرانی شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام به دنبال دارد.


تاکنون بخشی از ستون‌ها و شیروانی‌های این عمارت تخریب شده است و باید دید آیا مسئولان میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه ۱۲ نسبت به این اقدام خلاف قانون برخورد خواهند کرد و یا نظاره‌گر تخریب هویت شهر تهران می‌شوند.

کد خبر: 47762
Share/Save/Bookmark