حمایت مسئولان سینمایی از فیلم های حوزه دفاع مقدس فقط شعار است!
گلایه کارگردان فیلم «اروند» از وضعیت بد اکران فیلمش
حمایت مسئولان سینمایی از فیلم های حوزه دفاع مقدس فقط شعار است!
 
منبع : صدا و سیما
تاريخ : چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۱

آذربایجانی گفت: به ما کلاً ۶ سینما دادند که تعدادی از آن اصلاً کیفیت ندارد. سه یا چهار روز قبل از اکران فیلم به ما اطلاع دادند که قرار است فیلم اکران شود و ما فرصت تبلیغات نداشتیم. الان بسیاری از مردم نمی دانند که چنین فیلمی در حال اکران است و دو هفته دیگر هم به ما می گوید به دلیل کف فروش پایین اکران فیلمتان باید تمام شود!

به گزارش هنرنیوز، ۲۸ اردیبهشت سال ۹۳، پیکر ۱۷۵ شهید غواص از عراق به ایران آمد. پیش از آمدن این قهرمانان به وطن، هنرمندان و دیگر اقشار جامعه پویش هایی با عنوان «پیامی آورده اند» در حمایت از این عزیزان سفر کرده به راه انداختند و روز تشییع پیکرهای پاکشان گویی کل ایران در تهران جمع شده بودند.

عده ای اشک می ریختند، جمعی مات و مبهوت به تابوت های قهرمانان دست بسته نگاه می کردند و عده ای غرق در مظلومیت و رشادت آنها شده بودند.
از همان زمان، شهیدان غواص به هنر هم رنگی تازه دادند و شاعران، نویسندگان، خوانندگان و فیلم سازان در وصف آنها آثار هنری خلق کردند. البته هر چه از این بزرگواران گفته، نوشته و به تصویر کشیده شود، کم است و تمام آثار هنری تولید شده - برگ سبزی است تحفه درویش - تقدیم به آن ها به حساب می آید.
این روزها فیلم سینمایی«اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی که با موضوع شهدای غواص ساخته شده روی پرده سینما ها قرار دارد. فیلمی که قصه عاشقانه و زیبایش هر مخاطبی را میخکوب می کند. به همین بهانه گفتگویی با پوریا آذربایجانی کارگردان این فیلم انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
- به نظر می رسد «اروند» پیش تولید سختی را گذرانده باشد. کمی درباره نحوه کلید خوردن آن توضیح دهید؟
اواسط آبان ۹۴ پیش تولید فیلم را آغاز کردیم. انتخاب بازیگر و تحقیقات آن هم در همان زمان صورت گرفت. من برای اینکه در این فیلم به بیراهه نرویم و شرمنده شهدای غواص و خانواده هایشان نشویم به تبریز و نزد سید نورالدین عافی نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» که خودش در عملیات کربلای ۴ حضور داشته رفتم ودرباره جنگ از او پرسیدم. همه بچه های گروه ما تمام تلاش خود را کردند که روسیاه این عزیزان نشوند. پیش تولید این کار یک ماه و نیم و تولید آن ۳۷ جلسه طول کشید.
گلایه کارگردان فیلم در حال اکران از مسئولان سینمایی
- درباره تولید کار کمی صحبت کنید.
تولید فیلم در حوزه دفاع مقدس به دلیل بعضی از شرایطی که داریم از جمله مسائل مالی با سختی هایی رو به رو است اما تولید«اروند» اصلاً برای من سخت نبود، زیرا این ماجرا را بسیار دوست داشتم و از هر لحظه کار لذت می بردم دلیل دیگر این موضوع گروه جذابی بود که داشتیم. تمام بچه های گروه عاشق کار بودند و می دانستند این کار تا چه اندازه مهم است.
من صادقانه معتقدم که عنایات وی‍ژه خداوند هم در این اثر با ما همراه بود که توانستیم در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه این فیلم را بسازیم.
- بازی بازیگران این فیلم از نقاط قوت آن به حساب می آید. چه شد که تصمیم گرفتید از این گروه بازیگری استفاده کنید؟
من از همان ابتدا تصمیم داشتم از بازیگرانی استفاده کنم که زیاد در آثار دفاع مقدسی ایفای نقش نکرده باشند. اگر شما دقت کنید نقش های خانم پناهی ها و طباطبایی در فیلم ما زیاد نیست اما آنها با عشق آمدند و تا انتها با عشق ظاهر شدند. سعید آقاخانی به دلیل نقشش تا ۱۶ روز پس از فیلمبرداری دستش آسیب دیده بود و من از تمام بازیگران این کار سپاس گزارم.
- باز خوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده اید به چه صورت بوده است؟
من بعد از نمایش فیلم در سالن های سینما با دو صحنه رو به رو شدم که بسیار برایم خوشایند بود. اول اینکه با چشم های تر از سالن سینما خارج می شوند و نشان می دهد درباره قصه فیلم فکر کرده و تأثیر گرفته اند و دوم اینکه پس از پایان فیلم مردم بر خلاف سایر فیلم ها که درباره روزمرگی ها حرف می زنند با سکوت از سالن سینما خارج می شوند.
- از شرایط اکران «اروند» راضی هستید؟
به هیچ وجه. به ما کلاً ۶ سینما دادند که تعدادی از آن اصلاً کیفیت ندارد. سه یا چهار روز قبل از اکران فیلم به ما اطلاع دادند که قرار است فیلم اکران شود و ما فرصت تبلیغات نداشتیم. الان بسیاری از مردم نمی دانند که چنین فیلمی در حال اکران است و دو هفته دیگر هم به ما می گوید به دلیل کف فروش پایین اکران فیلمتان باید تمام شود. سر گروه فیلم ما آفریقا است اما بسیاری از زیر گروه های آن همچنان فیلم لانتوری را اکران می کنند. متأسفانه مسئولان می گویند که از فیلم های حوزه دفاع مقدس حمایت می شود اما این ها در حد شعار است و حس می کنم دارد به فیلم ما کم لطفی می شود.
- اگر نکته ای مانده است بفرمایید.
این فیلم برای فرزندان این آب و خاک است و هرچه برای آنها ارزش قائل شویم انگار برای خودمان ارزش قائل شده ایم.
«اروند» دومین اثر سینمایی پوریا آذربایجانی است که به موضوع شهدای غواص می‌پردازد.
کد خبر: 92979
Share/Save/Bookmark