صوفی: خوزستان میزبان سال آینده اجلاس پیرغلامان شد
گزارش هنرنیوز از نشست یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان؛
صوفی: خوزستان میزبان سال آینده اجلاس پیرغلامان شد
محمد حسین صوفی در نشست رسانه‌ای یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر گفت: با توجه به تقاضاهای بسیاری که برای میزبانی اجلاس پیر غلامان وجود داشت، استان گلستان میزبان این دوره و خوزستان نیز میزبان سال آینده این اجلاس شناخته شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۴


نشست رسانه‌ای یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان صبح امروز ۲۹ مهرماه با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، طاهری رئیس اداره نغمات آئینی صدا در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد حسین صوفی گفت: رمز بقای اسلام و شیعه توسل و تمسک به محرم و عاشوراست. عاشورا نقطه توسل ما به اهل بیت و مهم‌ترین نقطه اتصال است. نهضت امام حسین (ع) بزرگ‌ترین نقش را در حیات اسلامی ما دارد و تداوم یاد و خاطره نهضت عاشورا اصلیترین عامل استمرار و بقای آئین محمدی است.
وی افزود: از این گروه‌هایی که با دم مسیحایی خود شرایط ترویج انوار نورانی عاشورا و کربلا را فراهم می‌کنند، مداحان و مدیحه‌سرایان هستند. رادیو سعی کرده در بسیاری از زمان‌ها بویژه در اعیاد و مراسم سوگواری معصومین نقش و جایگاه شعرا و مداحان را تبیین کرده و از آن‌ها تجلیل کند.
صوفی ضمن بیان اینکه این دوره از اجلاس در استان گلستان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: به منظور پاسداشت مقام مداحان، شاعران و هنرمندان عاشورایی و با هدف تکریم شعرا و مداحان مراسم پیر غلامان را برگزار می‌کنیم. خوشحالیم که امسال یازدهمین دوره را در ۸ تا ۱۰ آبان در شهر گلستان برگزار می‌کنیم. ‌ امسال چند اقدام و فعالیت در حوزه محتوایی صورت می‌گیرد.
معاون صدا در ادامه خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه روز چهارشنبه صبح برگزار می‌شود و در کنار آن دو کارگاه آموزشی با حضور مداحان و شعرا برگزار خواهد شد. همچنین پژوهشگران و محققان و علما و نویسندگانی که در عرصه مداحی و عاشورا تحقیق داشته‌اند در این مراسم حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: همچنین اقداماتی که مرثیه‌سرایان در طول یک سال باید انجام دهند و برنامه‌سازی و رفتار مداحی خود را متناسب با آن تنظیم کنند نیز در قالب فعالیت آموزشی انجام خواهد شد.
صوفی درباره انتخاب استان گلستان برای میزبانی این اجلاس، گفت: خوشبختانه استقبال برای برگزاری مراسم پیرغلامان بسیار زیاد است و ما سال گذشته اعلام کردیم که امسال این برنامه در استان گلستان برگزار خواهد شد، ضمن اینکه ما در هر استانی که می‌رویم آئین و سبک آنجا را ثبت کرده و تمبرش را باطل می‌کنیم. استان گلستان نیز مراسم طوق‌بندان دارد که امیدوارم امسال بیش از گذشته برای ایرانیان شناخته شود.
معاون صدا مقصد بعدی اجلاس پیرغلامان در سال آینده را چنین توضیح داد: استان خوزستان و شهر اهواز استان بعدی است که دوازدهمین اجلاس پیرغلامان در آن برگزار می‌شود.

محمدحسین صوفی با بیان اینکه در این دوره از ۵ مداح خارجی تجلیل خواهد شد، افزود: ‌ امسال ۱۵ نفر از مداحان و مرثیه‌سرایان برجسته کشور تجلیل می‌شوند. در کنار آن‌ها از ۱۱ مداح و سخنور در استان گلستان که ۵ تن از آن‌ها اهل سنت هستند نیز تجلیل خواهیم کرد. همچنین تجلیل از ۵ مداح و فعال در حوزه عاشورا و کربلا که از خارج از کشور آمده‌اند نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما امسال میزبان ۶۰۰ نفر از پیرغلامان و هنرمندان عاشورایی در کشور و خارج از کشور نیز هستیم که ۲۴ نفر آن‌ها مداحان خارجی از ۱۴ کشور لبنان، ‌ افغانستان، هند، مصر، آذربایجان، عراق، تاجیکستان، ماداگاسکار، پاکستان، ساحل عاج، کویت، اردن، نیجریه و بنگلادش است. که البته امکان افزایش آن‌ها نیز وجود دارد.
معاون صدا همچنین از اضافه شدن بخش‌های جدید به مراسم امسال خبر داد و گفت: در همایش امسال از یک مداح جوان که آثار تاثیرگذاری داشته است تجلیل می‌کنیم. در کنار آن از یک شاعر عاشورایی و همچنین ناشری که بیشترین کتب عاشورایی را منتشر کرده است نیز قدردانی می‌کنیم. ضمن اینکه تجلیل از یک فیلمساز مطرح که در عرصه محرم فیلم تولید کرده و همچنین یک پژوهشگر که بیشترین تحقیق را درباره عاشورا داشته است، تجلیل می‌کنیم.
وی عنوان داشت: رونمایی از لوح و کتاب ۱۰ دوره گذشته و رونمایی از مجموعه آثار برگزیده نغمات آئینی ویژه محرم را داریم که ۷۷۰ قطعه است که برای اولین بار در محرم و عاشورا پخش خواهد شد. تقدیر از مستندسازان رادیو نیز با موضوع عاشورا در دستور کار است. در کنار تقدیر از ۵ مداح و مرثیه‌سرای خارجی نیز به صورت ویژه از نزار القطری تجلیل خواهد شد.
صوفی در پایان سخنانش از افزوده شدن بخش‌های جدیدی نظیر تجلیل از مداحان زن و کودک در سال‌های آینده خبر داد.
در بخش دیگری از این مراسم طاهری رئیس اداره نغمات آئینی صدا نیز در سخنانی اظهار داشت: ما در این مراسم دو نشست داریم، یکی رسالت مداحان و وحدت جهان با حضور دکتر احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی است و دومی بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در جمع مداحان با موضوع معرفت‌افزایی است که در این نشست دکتر محمد سنگری حضور دارد.
از پوستر یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان رونمایی شد.

کد خبر: 65069
Share/Save/Bookmark