خانه کوچک ؛ نگاهی  بزرگ
نگاهی کوتاه به سریال « خانه کوچک»
خانه کوچک ؛ نگاهی بزرگ
«خانه کوچک» اگر چه کوچک است اما روح بزرگی را در مخاطب گوشزد می کند و آن حس انساندوستی برای حل مشکلات همنوعان خود است تا بتوان با عشق و محبت ، خانه بزرگتری از امید ، عاطفه و انسانیت بنا کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
سریال«خانه کوچک» که هم اکنون ازشبکه نمایش، هر شب پخش می شود یکی ازسریال های محبوب سالهای قبل از انقلاب بود که هم در ایران و هم در دیگر کشورها مخاطبان بی شماری داشت.

این سریال تلویزیونی محصول کشور امریکا است که بر اساس رمان «لورا اینگلز وایلدر» بین سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳ ساخته شده که در همان سالها هم از شبکه ان بی سی پخش می‌شده است.

این سریال، داستان خانواده‌ای کشاورزی به نام «چارلز اینگلز» را روایت می کند که به همراه زن و سه دختر کوچک خود در قرن نوزدهم در روستایی به نام والنات گرو زندگی می کند.

«لورا اینگلز» دختر وسطی خانواده، قهرمان اصلی این سریال است و سریال در هر بخش، به قصه جداگانه ای می پردازد که معمولا خانواده اینگلز به نوعی در آن حضور دارند.

«خانه کوچک» داستان واقعی زندگی لورا اینگلز است که از رمانی به همین نام به سریالی حدود 200 قسمتی تبدیل شده است و قسمت اعظمی از این سریال قبل از انقلاب نیز از تلویزیون ملی پخش شده است و بسیاری از نوجوانان و کودکان دیروز ، هنوز هم خاطرات خوبی از این سریال به یاد دارند.

در این سریال بازیگرانی همچون مایکل لندون ( پدر خانواده)، کارن گراسل ( مادر خانواده) ، ملیسا گیلبرت (لورا)، ملیسا سو اندرسون(مری) حضور دارند که هم اکنون به جز نقش پدر که علاوه بر بازیگری ، تهیه کنندگی این سریال را هم برعهده داشت در قید حیات هستند. مایکل لندون در سال 1991 به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت اما ملیسا گیلبرت و ملیسا سو اندرسون هم اکنون نیز در حوزه بازیگری فعال هستند و تاکنون نیز جوایزی را هم کسب کردند.

«خانه کوچک» در داستان های ساده و صمیمی که در هر بخش خود روایت می کند تلاش دارد تا حس همدلی و انسانیت را در یک جامعه کوچکی مثل دهکده والنات گرو تقویت کند. انسانیتی که متاسفانه هر چه بشر با دنیای ماشینی و تکنولوژی بیشتر آشنا شد از آن بیشتر فاصله گرفت.

خانواده 5 نفره چارلز اینگلز ، یک خانواده پرتلاش و صمیمی هستند که همه با سخت کوشی در ساختن خانه کوچک خود سهیم بودند. تقسیم کار و رسیدگی به امور خانه و مزرعه در این خانه به خوبی به چشم می خورد و دختران اینگلز با وجود سن کم اما در انجام امور خانه مشارکت دارند و روح مشارکت و ذوق در انجام وظیفه، علی رغم مشق و تحصیل بچه ها؛ همچنان دیده می شود.

احترام به والدین و توجه والدین به مشکلات بچه ها ، از جمله مسائل تربیتی است که نویسنده اثر در این سریال مورد توجه قرار داده است و روح همکاری و کمک به همنوعان در بخش، بخش این سریال ؛ با قصه هایی که تعریف می شود به خوبی نمایان است. جالب توجه اینکه خانواده اینگلز با توجه به اینکه محور اصلی سریال هستند همیشه در حل مشکلات افراد دهکده پیش قدم هستند و با دلسوزی و چاره جویی هایی که انجام می هند سهم عمده ای در گره گشایی مشکلات افراد دهکده دارند. این همکاری و تلاش برای حل مشکلات همسایگان ، یکی دیگر از مسائل آموزشی است که رمان «خانه کوچک» در روایت آن تاکید دارد.

گره گشایی در سریال خانه کوچک به گونه ای طراحی شده است تا همکاری و توجه به «قدرت جمعی» به خوبی خودنمایی کند و فاصله گرفتن از جمع و خود را تافته جدا بافته از جمع دانستن ، مطرود و شکننده تلقی می شود.

شاید یکی از مسائلی که در این سریال کمتر از سوی سازندگان آن مورد توجه قرار گرفته این است که برخی از خانواده هایی که قصه آنان در یک قسمت روایت می شوند دیگر ما آنان را جزو افراد دهکده نمی بینیم و کاربرد آنان گویا فقط برای یک بخش بوده است!

لحن صمیمی سریال ، انتخاب بازیگران ، بازیهای خوب و از همه مهمتر ، دوبله عالی و صداهای به جا و ماندگار این مجموعه ، نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب این سریال – چه قبل از انقلاب و چه هم اکنون – داشته است.

نویسنده در خلال خُرده داستان هایی که تعریف می کند نگاهی هم به مشکلات و مصائب دوران زندگی چارلز اینگلز ( قرن نوزدهم ) مثل حضور سرخ پوستان و اخراج آنان از زمین های آب و اجدادی، بحث طاعون ، جنگ های ایالتی ، فقر ، بیکاری و .... داشته است.

«خانه کوچک» اگر چه کوچک است اما روح بزرگی را در مخاطب گوشزد می کند و آن حس انساندوستی برای حل مشکلات همنوعان خود است تا بتوان با عشق و محبت ، خانه بزرگتری از امید ، عاطفه و انسانیت بنا کرد.
کد خبر: 88208
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
حسین : 
باسلام ،
اشاره درستی به دوبله سریال کردید ، جایی که مرحوم منصور غزنوی ، خانمها نوشابه امیری ، سیمین احساسی ، ناهید امیریان و آقای ایرج رضایی ، صداپیشگی کرده اند .
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۷:۰۸:۳۰