صبح امروز بازار تاریخی خرازی‌فروشان همدان در آتش سوخت
یکبار دیگر بازاری تاریخی طعمه حریق شد؛
صبح امروز بازار تاریخی خرازی‌فروشان همدان در آتش سوخت
صبح امروز بازار خرازی فروشان همدان که به راسته‌ی نخود بریزان معروف است به علت اتصالی سیم‌های برق طعمه حریق شد.
 
تاريخ : جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
به گزارش هنرنیوز، طی تماس بازاریان با آتش‌نشانی در ساعت۱۰ : ۹ صبح ، این سازمان ساعت ۱۳: ۹ در محل حادثه حضور پیدا کرد و به اطفا حریق پرداخت. به گفته حسین زندی- فعال میراث فرهنگی- طی این حادثه، هریک از نهاد ‌های دولتی اعم از شهرداری، میراث فرانگی، اداره برق و آتش نشانی تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.

علیخانی یکی از کارشناسان میراث فرهنگی معتقد است که بازاریان علاقه خاصی به تغییر بافت سنتی این بازار و تبدیل آن به بافت جدید دارند. از سویی معاون توسعه فرهنگی میراث فرهنگی همدان در پاسخ به این پرسش که شهرداری مسوول این حادثه است یا میراث فرهنگی ؟ اظهار می‌کند که وظیفه ما نظارت بر بافت تاریخی است تا دچار تغییر و تخریب نشود. ما سالها با شهرداری جلساتی برگزار کردیم تا این بافت مرمت شود اما آنها این کار را انجام نمی‌دهند. قطعا وقوع یک حادثه اعم از سیل و زلزله تا برق گرفتگی و آتش سوزی تقصیر میراث فرهنگی نیست اما وظیفه شهرداری این است که استانداردسازی‌های لازم را تأمین کند.

او ادامه می‌دهد که میراث فرهنگی حاضر است در اسرع وقت به مرمت بافت تاریخی بازار کمک نماید.

در حالی این سخنان از سوی مسوولان میراث فرهنگی همدان عنوان می‌شود که به گفته زندی بازاریان هم معتقدند مالک این محوطه ( پاساژ قدس) شهرداری است و مقصر این حادثه شهرداری است چرا که این سازمان به عنوان مالک پاساژها هر سال ۲۰ درصد به اجاره بها اضافه می‌کند اما اجازه مرمت نمی‌دهد تا آنجا که برای تغییر یک پنجره یا درب ۵ میلیون از بازاریان دریافت می‌کند. همچنین ۱۵% حدود (۱۴میلیون تومان ) بابت هزینه نقل و انتقال و همچنین مبلغی نیز بابت حق مالکیت دریافت می‌کند اما حتا یک کپسول آتش‌نشانی در مغازه‌ها قرار نمی‌دهد و هیچ‌گونه مرمتی را بر عهده نمی‌گیرد.

به گفته زندی، حمید فرسایی - رییس مجمع امور صنفی – نیز ضمن تایید این سخنان یادآور می‌شود که وظیفه این مجمع آموزش و نظارت است و استحکام بناها برعهده شهرداری و در وهله دوم میراث فرهنگی است. خواسته‌ی بازاریان مرمت است اگر بازار مرمت شود بازاریان هم تمایلی به بافت جدید پیدا نمی‌کنند اما چه کسی به این خواسته‌ها پاسخگو است؟
از سوی دیگر یکی از کارشناسان میراث فرهنگی نیز عنوان می‌کند که در همه جای دنیا تاسیسات زیر بنایی مثل برق در معابر تاریخی از زیر عبور داده می‌شود این درحالی است که در بازار همدان سیم‌های برق معابر به دور بناها پیچیده است که همین امر خطر برق گرفتگی و آتش‌سوزی را بیشتر می‌کند.

همچنین عسگری – رییس اداره کل آتش نشانی همدان - نیز با اشاره به طرح جامع ایمنی شهر همدان که از سال ۸۸ آماده شده است، متذکر می‌شود: «ما با همه مسوولان ذی ربط مخصوصاً شهرداری و اداره میراث فرهنگی همدان نشست‌هایی را برای اجرای این طرح داشتیم که متأسفانه هیچ کدام از مسوولان پیگیر این طرح نشدند و همکاری‌های لازم را انجام نداده‌اند.»
او یادآور می‌شود که جمعه روز تعطیل بازار است. اگر این حادثه در روز دیگری رخ می‌داد با بسته شدن معابر عملا حضور آتش‌نشانی غیرممکن بود.

کد خبر: 57888
Share/Save/Bookmark