درخواست "سلطانی‌فر" از ایرانیان مقیم خارج
درخواست "سلطانی‌فر" از ایرانیان مقیم خارج
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از همه‌ی ایرانیان مقیم خارج کشور دعوت کرد تا اطلاعات خود را درباره اشیای تاریخی و فرهنگی قاچاق شده به خارج از ایران به این سازمان اعلام کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۰
به گزارش هنرنیوز؛ «مسعود سلطانی‌فر»، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید را تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی و فرهنگی به یغما رفته ایران در دهه‌های گذشته دانست و افزود: در همین راستا دعاوی حقوقی و پیگیری‌های مستمری از مجاری دیپلماتیک، حقوقی و بین المللی برای بازگرداندن این اشیاء در دو سال گذشته انجام شده است که منجر به بازگشت ۴ محموله اشیای تاریخی و فرهنگی با ارزش از کشورهای بلژیک، آمریکا و ایتالیا شده است.

وی توضیح داد: اولین محموله تاریخی شامل ۳۴۹ قلم شیء باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه ۱۳۹۳ پس از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد. دومین محموله ارزشمند تاریخی، حاوی ۱۰۸ شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت ۹۴ به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد. سومین محموله اشیاء تاریخی ایران نیز شامل ۳۰ قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام توسط دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد.

او ادامه داد‌: اکنون با تحویل ۷۳ قلم شیء تاریخی با ارزش ازسوی آمریکا متعلق به دوره ساسانیان که قدمتی با حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ سال برخوردارند، روند بازگشت اشیاء تاریخی به کشور شدت گرفته است.این محموله از نظر باستان شناسی دارای ارزش بسیار بالایی است و از نظر کارشناسان موزه ملی ایران، دارای اصالت تاریخی بوده و از سلامت و صحت برخوردار است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: بازگشت ۴ محموله‌ی اشیای تاریخی و فرهنگی در دولت تدبیر و امید در هیچ دولتی تا کنون سابقه نداشته و امری استثنایی تلقی می‌شود.

وی به فضای مثبت بین‌المللی به نفع ایران پس از توافق برجام اشاره کرد و ادامه داد: پس از توافق برجام، شرایط تعامل با ایران در صحنه بین‌المللی بسیار مثبت شده است، بنابراین پیگیری‌های حقوقی برای بازگرداندن اشیا قاچاق شده با جدیت انجام می‌شود.

امیدها برای بازگشت الواح هخامنشی افزایش یافته

سلطانی‌فر اضافه کرد: پیگیری‌های مستمر برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا نیز ادامه دارد و ما امیدواریم این پیگیری‌های مستمر به زودی به نتیجه برسد و شاهد بازگشت باقیمانده این الواح ارزشمند به کشور باشیم.

سلطانی‌فر با اشاره به حکم صادره از سوی دادگاه ایالتی شیکاگو درباره‌ی الواح هخامنشی گفت: در دهه گذشته به دنبال شکایت خانواده‌های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر شد که با توجه به جنبه فرهنگی اشیای مذکور و اینکه نقش ایران در انفجار مزبور به هیچ وجه به اثبات نرسید، حکمی دردادگاه تجدید نظر مبنی برنقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه آن حراج اشیای مذکور منتفی شد.

او اضافه کرد: بعد از بازگرداندن ۱۰۸ شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به ایران در سال ۹۴، امیدها برای بازگرداندن الواح هخامنشی به کشور افزایش یافته است که امیدواریم با استمرار پیگیری‌های حقوقی بزودی شاهد بازگرداندن همه این اشیاء تاریخی به کشور باشیم.

سلطانی‌فر در ادامه خطاب به ایرانیان مقیم خارج کشور خواست تا اگر اطلاعاتی درباره اشیاء تاریخی و فرهنگی که به صورت قاچاق از کشور خارج شده، در اختیار دارند از طریق سایت سازمان میراث فرهنگی به آدرس www.ichto.ir به این سازمان اطلاع دهند تا پیگیری‌های حقوقی و بین المللی برای بازگشت آنها انجام شود.

وی تاکید کرد: اقدامات جدی دولت تدبیر و امید برای بازگرداندن میراث فرهنگی به داخل کشور در دو سال اخیر این پیام را به همه می‌دهد که نه تنها هیچ قاچاقچی اموال تاریخی و فرهنگی از پیگیری حقوقی ایران در امان نیست، بلکه فضا را برای خروج اموال تاریخی ایران توسط قاچاقچیان نیز ناامن می‌کند چرا که این اموال قابل نگهداری یا فروش و انتقال در هیچ کشوری نیستند.
کد خبر: 91448
Share/Save/Bookmark