«نصرالله مرداني» شاعري كه شعرش بوي عاشوراي خونين مي‌دهد
«نصرالله مرداني» شاعري كه شعرش بوي عاشوراي خونين مي‌دهد
 
تاريخ : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۳
«نصرالله مرداني» قلمش حكايت از دل پر درد ماجراي عاشورا دارد، شاعري كه در سفر به سرزمين پربلا جان سپرد، اما هنوز ابيات عاشورائيش سرود محافل است.

به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس، با فرارسيدن ايام عزاي حسيني و با گذشت چند روز از محرم، جاي خالي يادي از نصرالله مرداني شاعر خوش ذوق و برجسته كشورمان حس مي‌شد، شاعري كه در سفر به سرزمين پربلا جان سپرد، اما هنوز ابيات عاشورائيش سرود محافل است؛ از اين رو گذري بر احوالات و آثار مرداني را در اين مجال جاي داديم.

* زندگينامه

با گذري در زندگينامه اين شاعر در مي‌يابيم كه نصرالله مرداني در سال 1326 هجري شمسي در شهر كازرون متولد شد، وي پس از اتمام تحصيلات، تا قبل از انقلاب در استخدام بانك ملي بود. پس از پيروزي انقلاب در بخش فرهنگي سپاه پاسداران و سازمان ارشاد اسلامي مشغول به كار شد.

مرداني در برگزاري شب‌هاي شعر و كنگره‌هاي فرهنگي و ادبي با نهادهاي انقلابي همكاري مي‌كرد و فعاليت او با سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي وزارت آموزش و پرورش جهت تدوين ادبيات انقلاب اسلامي و همكاري با جهاد دانشگاهي براي برگزاري «كنگره شعر دانشجويان سراسر كشور» چشمگير بود.

* تورقي در آثار

از آثار وي مي‌توان به كتاب‌هاي؛ قانون عشق، خون نامه خاك، ستيغ سخن، چهارده نور ازلي، گل باغ آشنايي، حافظ از نگاه مرداني، آتش ني، قيام نور و سمند صاعقه اشاره كرد.

كتاب «خون نامه خاك»، نصرالله مرداني، در دوره چهارم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

مرداني از آفرينش مضامين كلامي و سخن شاعران متقدم سود جست و در كار شاعري از سرچشمه‌هاي فياض آنان الهام گرفت، مطالعه و تتبع در دواوين شاعران قريحه و ذوق سرشار او را بارور كرد و به شعرش شكوفايي بخشيد.

از ديگر آثار اين شاعر مي‌توان به كتاب «آتش ني» در سال 1370، كتاب «خون نامه خاك» در سال 1346، تاليف شد، اين كتاب مجموعه 132 قطعه شعر، سروده نصر الله مرداني شاعر متعهد معاصر است كه شامل سروده‌هاي پيش از انقلاب و بعد از انقلاب در قالب اوزان كلاسيك (مقفّي – موزون – مردّف) است، اشعار اين مجموعه اغلب مشتمل بر مضامين بكر و تشبيهاتي نوين است و در حقيقت مانند معدودي از شاعران معاصر افقي تازه در بيكران احساس و انديشه را نمودار ساخته است.

مرداني از آن دسته شاعراني است كه نو بودن شعر را در تازگي مضمون مي‌دانست نه قالب، و همين خصيصه بسياري از اشعار او را در زمره مطرح‌ترين شعر زمان ما قرار داده است.

اثر ديگر وي با نام «ستيغ سخن» است، اين مجموعه تذكره منظومي است كه نام بيش از دو هزار شاعر از ظهور شعر تا زمان نيما و از بيش از يكصد و پنجاه تذكره در آن نام برده شده است، اين تاليف متعلق به سال 1371 است، «غزل در آيينه انقلاب» و «5 قيام نور» دو اثر ديگر نصرالله مرداني است كه در سال 1360 گردآمده است.

* فعاليت‌ها

نصرالله مرداني، از اولين لحظات پيروزي انقلاب در بخش فرهنگي سپاه پاسداران و ارشاد اسلامي مأمور به خدمت شد. وي با شروع جنگ تحميلي گاهي كنار رزمندگان اسلام در جبهه‌ها حضور يافته و گاهي در شب‌هاي شعر و كنگره‌هاي علمي و فرهنگي شركت كرد؛ از مهمترين فعّاليّت‌هاي فرهنگي ايشان، همكاري با سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي وزارت آموزش و پرورش جهت تدوين كتاب ادبيات انقلاب اسلامي است.

فعاليت او با سازمان پژوهش و برنامه وزارت آموزش و پرورش جهت تدوين ادبيات انقلاب اسلامي و همكاري با جهاد دانشگاهي براي برگزاري كنگره شعر دانشجويان سراسر كشور چشمگير بود؛ همچنين كوشش وي در برگزاري يادواره علامه طباطبايي به مدت نه سال در كازرون از اقدامات قابل تحسين اوست.

* آراء و گرايش‌هاي خاص نصرالله مرداني

نصرالله مرداني بدنبال تحولي تازه در شعر بود، او مي‌گفت: « سال‌ها قبل از پيروزي انقلاب پيوند بين حماسه و تغزل، كه شيوه‌اي كاملا نو بود، را اساس كار خود قرار دادم ... ».

* جوايز و نشان‌ها

كتاب «خون نامه خاك»، نصرالله مرداني، در دوره چهارم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

* بيماري

نصرالله مرداني» از چندين سال پيش به بيماري سرطان مبتلا شده و از بيمارستاني كه در تهران بستري بود، با هماهنگي‌هاي انجام شده، براي زيارت به عتبات عاليات عراق عازم شده بود، اما در اين سفر روحاني، پس از زيارت بارگاه ملكوتي محبوبش «حسين بن علي عليه السلام و عباس بن علي عليه السلام، درگذشت.

پيكر وي كه به همراه همسر و دامادش به اين سفر زيارتي رهسپار شده بود، به تهران مي‌رسد؛ و از مقابل تالار وحدت بنياد رودكي، تشييع و براي خاكسپاري به كازرون منتقل شد.

* آرامگاه

اين شاعر بلند آوازه انقلاب اسلامي، پس از تحمل مدت‌ها بيماري، صبح روزي از اسفندماه در كربلا دعوت حق را لبيك گفت.

زنده‎ ياد مـرداني كه‎‎ از سال‎ گذشته از بيماري‎ جان كاهـي‎ رنـج‎ مي‎‌برد سرانجام‎ پس‎ از آنكه‎‎ به اصرار خـود عـازم‎ كـربـلا شـد، روز سه‎‎‎ شنبه 19 اسفنـد 82 پـس‎ از زيـارت‎ بـارگـاه ملكوتي‎ حضرت‎ اباعبدالله ‎الحسين‎ و عـلمـدار كربلا حضرت‎ ابوالفضل ‎العباس‎ عليهم ‎‎السـلام در شهر مقدس‎ كربلا جان‎‎‎ به‎ جان آفرين تسليم‎ كرد.

شعر او چندين سال سرود محافل ادبي و ديني جامعه بود، مرداني كه بيشتر به غزلسرايي حماسي شهرت داشت، در طول زندگي 56 ساله خود شعرهايش را در چندين كتاب به چاپ رساند. علاوه بر اين تصحيح ديوان حافظ و تاليف كتاب‌هاي «گل باغ آشنايي و شهيدان شاعر و منظومه شهادت» نيز از ديگر آثار اوست، وي‎ همچنين‎‎ ديوان حافـظ را تصـحيـح‎ كـرد‎.

پيكر اين‎ شاعر آزاده‎ و گرانقدر ساعت‎‎ هشـت و نيم‎ صبـح‎ پنجشنبه ‎21 اسفند با حضور اهل‎ ادب‎ و هنـر و دوستان‎‎ و آشنايان بـه‎‎ ويـژه مردم‎ قدرشناس‎ از مقابل‎ تالار وحدت‎ تشييـع‎ و براي‎‎ خاكسپاري به‎ كازرون‎ منتقل‎ شد.

آرامگاه نصرالله مرداني در غرب شهر كازرون و در بوستان مرداني قرار گرفته است.



کد خبر: 20987
Share/Save/Bookmark