مردم نگاری ایران در یک اطلس
مردم نگاری ایران در یک اطلس
اطلس مردم نگاری و مردم شناسی ایران به همت پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حاصل پژوهش های صورت گرفته ۲دهه پیش در این حوزه تدوین می شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۱
به گزارش هنرنیوز؛علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی با اعلام این خبر گفت : اطلس مردم نگاری در دو قسمت نرم افزار و محتوا تهیه می شود .

او با اشاره به آغاز تدوین این اطلس در ۴ بخش افزود : در بخش استانی" اطلس مردم نگاری سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی "و در بخش موضوعی "اطلس نوروز و یلدا و طب سنتی و مردمی ایرانی" به عنوان فاز نخست تدوین خواهد شد .
حسن زاده" پژوهش هایی از قبیل فعالیت های میدانی مشترک با اداره کل میراث فرهنگی استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی" ،"پژوهشی در مورد میراث فرهنگی اهل کتاب ایران" ، "پژوهش پیشه های سنتی" ،" صنعت بومی ابریشم" و... را پروژه هایی اعلام کرد که همزمان در مسیر تقویت اطلس مردم نگاری شکل گرفته و باعث به روز شدن اطلاعات اطلس نیز می شود.

او با بیان اینکه در کنار پروژه های کاربردی پروژه های موضوعی هم در اطلس اجرایی خواهند شد تصریح کرد : اطلس مردم شناسی بر اساس پژوهش های صورت گرفته در سال های گذشته تدوین می شود اما سعی شده با انجام مطالعات میدانی اطلاعات آن به روز شود .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،به گفته حسن زاده این اطلس مبتنی بر مطالعات دو دهه اخیر این مرکز است اما در عین حال مطالعات متوقف شده ای نیست به نحوی که حداقل در دو سال اخیر اغلب آنها به روز شده است.

رییس پژوهشکده مردم شناسی با بیان اینکه اطلس مردم نگاری و مردم شناسی در تمامی استان ها تدوین خواهد شد تصریح کرد: این کار گسترده ای است که نیازمند زمانی طولانی است که شاید ده سال به طول انجامد .

وی مدخل های اطلس مردم نگاری ایران را ساختار زیست محیطی و محیط طبیعی، حوزه ها و ترکیب های فرهنگی و وضعیت های اجتماعی، راه ها و ارتباطات ،زبان ،شیوه های معیشت ، دانش فرهنگی و مردمی ، فنون و هنرهای مردی ، شیوه های عرضه تولیدات ، حمل و نقل سنتی ، پوشاک ، مسکن ، بازی ها ، ورزش ، آیین ها ، ادبیات شفاهی و سوغات اعلام کرد .

حسن زاده افزود :پوشش گیاهی ، منابع آبی ، زبان ، دین ، ازدواج ، طلاق، مراکز اقتصادی ، راه های ارتباطی ، زبان های قومی ، کشاورزی ، بازارها ، نوع پوشاک ، بازی های محلی و مدرن ، افسانه های محلی ، ورزش های بومی و سنتی و .... از مواردی هستند که در قالب این موضوعات در پژوهش های میدانی بررسی می شوند .
حسن زاده گفت :تمامی این موارد در استان ها بررسی شده و در بانک اطلاعاتی اطلس مردم نگاری ذخیره می شود .

وی با اشاره به همکاری اداره کل استان های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، برای تهیه محتوای اطلس و بانک اطلاعاتی آن تصریح کرد :یکی از وظایف مهم پژوهشکده مردم شناسی که در اساسنامه تأسیس شکل گیری آن مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است تألیف ، تدوین و تولید اطلس مردم نگاری ایران است که در دستور کار می باشد .
کد خبر: 90917
Share/Save/Bookmark