وقتی اعتراض به هر چیز مد روز می‌شود
نگاهی خارج از متن به حواشی «هفت سنگ»
وقتی اعتراض به هر چیز مد روز می‌شود
اگر بپذیریم «هفت سنگ» کپی نعل به نعل به تعبیر منتقدانش نیست، موضوع دیگری مطرح می‌شود و آن هم اقتباس است. بنابراین از اینجا موضوع بحث کاملا تغییر می‌کند چرا که در هیچ کشور و هیچ متنی اقتباس امر غلطی نیست فارغ از اینکه اثر مورد اقتباس باید ویژگی‌های ادبی و هنری لازم را برای اقتباس ادبی و هنری داشته باشد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
حواشی که برای سریال «هفت سنگ» علیرضا بذرافشان بوجود آمد شاید یکبار دیگر نشان داد که چقدر جامعه ما در اعتراض و اظهار نظر نسبت به هرچیز و هر طریقی می‌تواند هماهنگ عمل کند و این موج همه را در خود قرار می‌دهد، حتی آنهائیکه اصلا قصدی بر اعتراض ندارند نیز وقتی با چنین موجی مواجه می‌شوند به صورت خودجوش یک معترض ذاتی و بالفطره می‌شوند!

ماجرای اعتراض به سریال «هفت سنگ» اما یک چیز کم دارد، معترضان کپی نعل به نعل از یک سریال آمریکایی را دستمایه اعتراض خود قرار دادند و برای مستندسازی این اعتراض نیز برخی از تصاویر را کنار هم قرار دادند که البته نمی‌توان به این موضوع خرده‌ای گرفت چرا که اگر قرار است سریالی برای مخاطب وطنی ساخته شود بهتر است ویژگی‌های بومی و ملی آن نیز رعایت شود.

اما مشکل این اعتراض که به شکل عجیبی فراگیر شد این بود که هیچکس نگفت و یا نخواست بگوید این کپی نعل به نعل آیا همان «خانواده مدرن» است؟ اگر سریال بذرافشان اینقدر ماهرانه توانسته دست به کپی کاری بزند که اصلا با توجه به خط و ربط سریال اصلی و تمایلات جنسی دو شخصیت اصلی آن سریال (دو فرد همجنسگرا) آیا می‌توانست در تلویزیون جمهوری اسلامی مجوز پخش بگیرد؟ پس فارغ از اینکه این یادداشت قصد دفاع تمام و کمال از دومین سریال علیرضا بذرافشان را داشته باشد باید قبول کنیم که شاید خط قصه اصلی دو سریال که موضوعات خانوادگی را مد نظر قرار داده اما تفاوت عمیقی میان «هفت سنگ» ایرانی و «خانواده مدرن» آن ور آبی وجود دارد.

پس اگر بپذیریم «هفت سنگ» کپی نعل به نعل به تعبیر منتقدانش نیست، موضوع دیگری مطرح می‌شود و آن هم اقتباس است. بنابراین از اینجا موضوع بحث کاملا تغییر می‌کند چرا که در هیچ کشور و هیچ متنی اقتباس امر غلطی نیست فارغ از اینکه اثر مورد اقتباس باید ویژگی‌های ادبی و هنری لازم را برای اقتباس ادبی و هنری داشته باشد. بنابراین همان منتقدانی که با هم حجم عظیم اعتراض به این سریال تاختند در نوشتار و حرف‌هایشان نخواستند بگویند که این کار در بدترین حالت اقتباسی از یک سریال پرطرفدار خارجی است.

فارغ از نقاط ضعف فراوانی که می‌توان در ساخته تلویزیونی بذرافشان مشاهده کرد اما نادیده گرفتن بخش بزرگی از حقیقت در اعتراض به ساخته شدن این کار نشان داد که معمولا جامعه ما وقتی موجی به راه می‌افتد بسیار موج سواران خوبی دارد که به صورت خود جوش سوار بر هر موجی می‌شوند و با و یا بدون تخصص در مورد همه چیز اظهار نظر می‌کنند و اگر این موج سازی برای تلویزیون باشد که موضوع البته جذاب‌تر از قبل هم می‌شود.

در این نوشته به هیچ عنوان قصد نقد و یا دفاع از کیفیت سریال بذرافشان را نداشتیم که در جای خود این اثر قطعا جای نقد فراوانی دارد اما این مد شدن اعتراض بدون اینکه ماهیت نقد را بلد باشیم و قواعد انتقاد را رعایت کنیم این‌ روزها در جامعه رسانه ای ما به طرز عجیبی فراگیر شده است.
کد خبر: 73367
Share/Save/Bookmark