دورنمای روشن فراروی آینده صنایع‌دستی ایران
سلطانی‌فر ابراز امیدواری کرد
دورنمای روشن فراروی آینده صنایع‌دستی ایران
«اولین اولویت ما که خواسته بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان است، افزایش کیفیت تولیدات صنایع دستی ایران است، چرا که ادعا داریم یکی از سه قدرت بزرگ صنایع دستی در دنیا هستیم، پس باید به لحاظ کیفیت هم حرف اول را بزنیم.»
 
تاريخ : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۳

به گزارش هنرنیوز، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادداشتی را با عنوان «شکوفایی صنایع‌دستی در سایه همدلی و همراهی ملت و دولت در فضای پساتحریم» نوشت.

«مسعود سلطانی‌فر» شرایط اقتصادی کشور از یک سو و تاکیدی که همه مسوولان دولت و نظام بر ضرورت خروج اقتصاد کشور از درآمد اتکا به نفت و سایر منابع زیرزمینی دارند را نشانگر آن دانست که باید بیش از پیش به حوزه صنایع دستی به عنوان یکی از محورهای اصلی خوداشتغالی و خودکفایی اهمیت داد.

با عنایت به عزم و اراده ویژه‌ای که در جهت خروج اقتصاد کشور از رکود بعد از سال‌ها تحریم در بین تک‌تک مسئولین وجود دارد و با توجه به ابلاغ و تدوین مبانی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری که رویکرد جدید و تعیین‌کننده‌ای را در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور مشخص کرده‌اند، همچنین نظر به عزم و اراده رئیس جمهور و تک‌تک اعضای دولت برای رونق اقتصادی کشور، عرصه‌ای روشن فراروی آینده صنایع دستی کشور قرار می‌گیرد و بی‌شک همه باید در این مسیر مهم حرکت کنیم.

برای استفاده از چارچوب مبانی اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی، افزایش درآمدها، بهبود وضعیت معیشت و افزایش رفاه عمومی، اجماع ویژه‌ای در بین تمامی اعضای دولت و مجموعه مجلس شورای اسلامی وجود دارد و تمامی این تلاش‌ها، هماهنگی‌ها، تمرکزها و اراده‌ها همان‌طور که در دو سال گذشته شاهد بودیم، نشان داد حتی در زمانی که تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان اعمال شده است، کشور به سمت رونق و رشد اقتصادی حرکت کرده و بدون شک حوزه صنایع‌دستی و سهم آن در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات در این مسیر تاثیر بسیاری داشته است.

در واقع با وجود کم شدن درآمدهای کشور به دلیل محدودیت‌های درآمدی ناشی از مهمترین منبع درآمدی، یعنی نفت، توانسته‌ایم با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تدابیر دولت تدبیر و امید، با ژرف اندیشی، ژرف نگری و دوراندیشی به سمتی حرکت کنیم که روز به روز بر مشکلات فائق آییم، سرعت تورم را کاهش و سرمایه‌گذاری و تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و برای نسل جدید کشور شرایط بهتری فراهم کنیم.

در حوزه صنایع‌دستی خوشبختانه طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است؛ اگرچه به آن چیزی که به وقوع پیوسته قانع نیستیم و باید تلاش و تمرکز بیشتری در این حوزه داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی در این حوزه بیش از گذشته استفاده کنیم.

صادرات بخش صنایع‌دستی اگرچه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حدود ۴۲ درصد رشد داشته، اما من بر این باور هستم که ظرفیت در این بخش چند برابر وضعیت فعلی است. در بخش بازرگانی و فروش با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مختلف و بازارچه‌های محلی و ملی و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی دستاوردهای خوبی داشتیم و اعتقاد دارم در بخش فعالیت‌های هنری و اقتصادی ما ظرفیتی چند ده برابر خروجی کنونی داریم.

اگرچه توانستیم با اختصاص تسهیلات مختلف و همکاری که با سیستم بانکی داشتیم، بیش از ۲ هزار کارگاه صنایع دستی جدید را فعال کنیم و جلوی از مدار خارج شدن کارگاه‌های در حال رکود را بگیریم، اما باور ما این است که ظرفیت در این بخش برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بسیار زیاد است. بر این اساس در سال ۹۴ و ۹۵ فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های ما در حوزه صنایع دستی در چند بخش اصلی متمرکز است تا صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران را به دوران اوج و افتخار برگردانیم.

نکته دوم که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نیاز دنیای جدید و خواسته‌های مصرف کنندگان را در نظر بگیریم و در تولید آثار نوآوری داشته باشیم. بسیاری از عرصه‌های تولید صنایع دستی ما تولیدات مربوط به چند دهه گذشته است که اگرچه اولویت و اصالت دارد، اما زمان آن فرا رسیده است که ضمن حفظ اصالت‌ها نوآوری نیز داشته باشیم و با استفاده از نبوغ و خلاقیت، خواسته‌ها، تمایلات و گرایش‌های نسل جدید را در تولید و عرضه محصولات برای داخل و خارج از کشور در نظر بگیریم.

نکته پایانی که به نظرم در حوزه صنایع دستی یکی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود، بخش بازرگانی است. حرکت‌هایی که در این بخش در سال گذشته انجام شد آثار و عوارض مثبتی در پی داشت که به بهبود وضعیت هنرمندان و افزایش کیفیت تولیدات صنایع دستی منجر شد، لیکن معتقدم با کمک همه سازمانها و وزارتخانه‌ها و با محوریت بخش خصوصی می‌توانیم به نتایج و دستاوردهای شگفتی در این حوزه برسیم.

اگر سال گذشته در ۷ نمایشگاه خارجی شرکت کردیم، امسال می‌توانیم این حضور را به چند برابر برسانیم، اگر سال گذشته بیش از ۶۰ نمایشگاه در داخل کشور بر پا شده است این تعداد را می توانیم به هزار نمایشگاه برسانیم و همچنین در روش‌های جدید عرضه کالا و بازرگانی به تقویت حوزه صنایع دستی بپردازیم.

در نهایت شعار، باور و حرف ما این است که صنایع دستی را باید بیش از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم و بی شک تحقق تمامی آنچه گفته شد در سایه همدلی و همراهی دولت و ملت ، دور از دسترس نیست.
کد خبر: 82097
Share/Save/Bookmark