افزایش آمار کتابسازی در نشر کودک و نوجوان
حسین فتاحی در گفتگو با هنرنیوز؛
افزایش آمار کتابسازی در نشر کودک و نوجوان
حسین فتاحی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان معتقد است تعداد شمارگان کتاب در کشور به نسبت جمعیت کودک و نوجوان بسیار کم است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸
فتاحی در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز گفت: متاسفانه مسئله کتابسازی در حوزه کودک و نوجوان گسترش پیدا کرده است و روزبه روز به تعداد کتابهای بی کیفیت در این حوزه اضافه می شود.

وی با بیان این مطلب افزود: مسئله کتابسازی سبب می شود بحث محتوا، چاپ و تصویرسازی کتابهای کودک که امری مهم است مورد غفلت قرار گیرد و تنها بازار فروش این کتابها اهمیت داشته باشد، در نتیجه تعداد کتابهای خوب و پرمحتوا بسیار اندک است و کتابهایی با موضوعات کلیشه ای و کم بنیه در بازار فراوان است.

وی با اشاره به فعالیت برخی ناشران حوزه کودک در یکی دوسال اخیر اذعان داشت: رشد کمی کتابهای کودک توسط برخی ناشران پرسابقه با کیفیت بهتر همراه بوده است که میتوان برآیند آن را ارتقای رشد کیفی این کتابها دانست.

فتاحی با اشاره به فعالیت انتشارات سوره مهر در این حوزه تصریح کرد: به عنوان مثال انتشارات سوره مهر از ناشرانی است که فقط آثار تالیفی را منتشر می‌کند. این انتشارات درنظر دارد امسال ۱۵۰ عنوان کتاب تالیفی با موضوعات متنوع در حوزه کودک و نوجوان منتشر کند که نشان دهنده رشد کیفی و کمّی آثار تولیدی در این حوزه است.

وی همچنین سیستم توزیع کتاب را در شهرستانهای کشور فاقد کارایی لازم دانست و اظهار داشت: بیشتر آثاری که توسط ناشران متشر می شود کتابهایی تکراری هستند که این موضوع از فعالیت اندک نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان حکایت دارد و شرایط به گونه ای است که همین تعداد اندک نیز نمی توانند تولیدات بیشتری داشته باشند اما بیش از دو هزار ناشر در این مسیر منتظر جذب تولیدات هستند ولی چون خوراک لازم را از اهالی قلم دریافت نمی کنند ناچار به بازانتشار مجموعه های قبلی یا کتابهای بازاری می پردازند.

فتاحی افزود: اغلب ناشران حوزه بزرگسال بعد از مدتی به این حوزه روی می‌آورند و احساس می‌کنند کار در حوزه کودک و نوجوان هم ساده‌تر است و هم سودآوری بیشتری دارد و نیاز به تخصص خاصی هم ندارد در حالی که حوزه کودک و نوجوان بسیار حساس است و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند باید شناخت بسیاری نسبت به روح و روان کودک و نوجوان، آثار تولید شده در جهان و موضوعات جذاب و مفید برای بچه‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه موازی‌کاری از چالش‌هایی است که در نشر کودک و نوجوان وجود دارد، گفت: متاسفانه برخی ناشران با نازل‌ترین محتوا و تصویرگری کتاب را با کمترین قیمت چاپ می‌کنند و مخاطب هم به دلیل این‌که آگاهی و اطلاع کاملی به کیفیت کتاب‌ها ندارد به سمت کالاهای بازاری می‌رود.

این نویسنده کودک و نوجوان تیراژ پایین کتاب را دیگر مشکل این حوزه برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر شمارگان کتابهای خوب و با کیفیت بسیار پایین است و نسبت به جمعیت کشور ما خصوصا جمعیت کودک و نوجوان این تعداد شمارگان، بسیار ناچیز است؛ ما حدود ۲۰ میلیون مخاطب در حوزه کودک و نوجوان داریم که همه گروه‌های سنی شامل خردسال، کودکان و نوجوانان را در بر می‌‌گیرد.این تعداد به تیراژ مناسبی که بتواند جوابگوی نیازشان باشد نیازمندند اما متاسفانه شرایط اقتصادی نمیتواند ناشران را در این مسیر همراهی کند.

وی چرخه نشر را در ایران بدون بازده کافی برشمرد و گفت: عدم بازده اقتصادی و عدم سودآوری بازار نشر سبب شده است که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری ناشر بر روی شمارگان بالای کتاب وجود نداشته باشد؛ به دلیل گرانی کاغذ امکان بالابردن تیراژ کتاب‌ها عمل برای ناشران مقدور نیست و به همین دلیل ناشران هم سود لازم را نمی‌برند، از این‌رو این مساله در کیفیت کتاب‌ها نمود پیدا می‌کند و هر ناشری که به سراغ تألیف و تصویرگران عالی و با کیفیت برود ضرر می‌کند و لذا ناچار به کیفیت متوسط و حتی نازل اکتفا می کند.

وی امکان دسترسی خانوار روستایی و شهرستانی را به کتابهای مورد نیاز کودک و نوجوان بدون تسهیلات لازم دانست و درباره سیستم توزیع کتاب گفت: با وجود این‌که در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل گسترش دسترسی به اینترنت و ماهواره و بازی‌های کامپیوتری کودکان و نوجوانان وقت کمتری را برای کتابخوانی و مطالعه اختصاص می‌دهند اما در شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده که دسترسی خانواده‌ها به این امکانات کمتر است بچه‌ها تمایل زیادی برای کتاب‌خواندن دارند اما متاسفانه دسترسی آنها به کتاب و کتابفروشی بسیار کم است و مشکل توزیع در این مناطق بسیار پررنگ‌تر دیده می‌شود. لذا باید برای سیستم توزیع کتاب در شهرستانها راهکاری پیدا کرد و آن را در بدنه آموزشی جا داد که در فواصل زمانی معین و نیز به سهولت بیشتری کتاب از مرکز به شهرستانها ارسال شود که به این منظور آموزش و پرورش می تواند راه حل مناسبی باشد.

گفتنی است حسین فتاحی نویسنده کودک و نوجوان کتابهای زیادی را در این حوزه تالیف کرده است که کتاب «آتش در خرمن»، «پسران جزيره»، «عشق سال‌هاي جنگ»، «پري نخلستان‌ها»، «مدرسه انقلاب»، «كودك و طوفان»، «اميركوچولوي هشتم» و بازنويسي «قصه‌هاي شاهنامه» و «سمك عيار» و بازنویسی «جوامع الحکایات» از ديگر آثار اوست.
کد خبر: 81944
Share/Save/Bookmark