استقبال از دومین نشست تخصصی کتاب خوان قرآن پژوهی
استقبال از دومین نشست تخصصی کتاب خوان قرآن پژوهی
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران با اشاره به دومین نشست تخصصی کتاب خوان قرآن پژوهی گفت: تداوم چنین همکاریهایی از طرف ما وجود دارد و امیدواریم این نشست ها در این دانشگاه استمرار داشته باشد.
 
تاريخ : دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز «دومین نشست تخصصی کتاب خوان قرآن پژوهی» با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، دکتر پوراندخت وزیر پور مشاور دبیرکل ، اساتید ، پژوهشگران ، دانشجویان و کتابداران استان تهران در دانشگاه علوم و فنون قرآن تهران برگزار گردید و دراین نشست چندین کتاب که از سوی اساتید به نگارش در آمده بود به حاضرین معرفی گردید.

در این نشست تخصصی که از سوی دانشجویان و علاقه مندان حوزه کتاب مورد استقبال قرار گرفته بود « کتاب اخلاق و سنت دو جلدی» نوشته دکتر علی غضنفری توسط وی به حاضرین معرفی شد.

وی در باره این کتاب گفت: این مجموعه به بررسی بیش از یکصد موضوع اخلاقی پرداخته و تصویری همه جانبه را از هر رذیله ارائه داده است همچنین جنبه های قابل پرهیز برسی شده و در انتها آثار وضعی رذائل بیان شده است . گسترش موضوعات و عناوین ، شاخ و برگهای عملی مباحث مطروحه ، توجه نه جنبی و حاشیه بلکه اصیل و دقیق به آیات قرآن کریم و احادیث نبوی و علوی و ولوی و حتی المقدور بیان محتوای آنها در ترجمه و پرهیز از ترجمه های تحت لفظی ، از شاخصه های این نوشتار است .

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته چه بسا در بدو امر ، ظاهر برخی عناوین ، اخلاقی به نظر نرسد و در زمره مباحث اعتقادی و یا تاریخی قرار گیرد ولی سیر مباحث و گرایش عناوین به سوی اخلاق عملی و اخلاقی بالمعنی الاخص است مضافا اینکه همان مباحث از جهات نه چندان بعیدی می توانند در پروند مسائل اخلاقی جای گیرند و حتی عناوینی چون موضوعات مرتبط با معاد می توانند زیر بنای مسائل اخلاقی شمرده شوند.

«کتاب صرف و نحو کاربردی » اثر دکتر رضا امانی کتابی دیگری بود که در این نشست تخصصی معرفی شد.

وی در باره این کتاب با بیان اینکه فراگرفتن صرف و نحو یا همان دستور زبان عربی فهم شما را از متن عربی قرن و حدیث بالا می برد گفت: اگر صرف و نحو را با مثال هایی از قرآن و حدیث بیاموزید در واقع با یک تیر دو نشان زده اید هم قرآن و حدیث خوانده اید و هم صرف و نحو را فرا گرفته اید.

دکتر علی محمدی آشنانی نیز در این نشست به معرفی کتاب « جامعه آرمانی قرآن کریم » نوشته خودش پرداخت و اظهار داشت: همه جوامع آرمانی بشری هدف کلی خود را تحقق عدالت و تامین کمال و سعادت آدمی معرفی کرده اند ولی به دلیل آن که سعادت کمال و عدالت در دیدگاه هر یک تعریف و مصداق خاصی دارد اهداف جزیی و تفصیلی آنان بسیار متفاوت می گردد زیرا پیش فرض های اصولی همچون نحوه نگرش به انسان ، غایت را گسترش می دهد.

کتاب «انسان شناسی از منظر قرآن» نوشته دکتر حمید حسن زاده کتاب بعدی بود که توسط این نویسنده معرفی شد.

نویسنده در باره کتابش گفت: این کتاب بر اساس آیات نورانی قرآن و با استمداد از تحقیقات دانشمندان بویژه فلاسفه و روانشناسان ،مباحث متنوعی از مهمترین موضوعات مربوط به انسان شناسی را مطرح نموده ست. هر چند در برخی مباحث، استفاده از روایات و رهنمودهای راه گشای معصومان اجتناب ناپذیر بوده است. در بیشتر مباحث منبع اصلی در استنباط دیدگاه اسلام ، آیات قرآن بوده تا حاصل کار یک اثر تخصصی قرآن در این موضوع باشد.

وی ادامه داد: در این کتاب بیش از هر منبعی از چهار تفسیر موضوعی مهم که شامل تفسیر موضوعی قرآن اثر آیت الله جوادی آملی ، پیام قرآن به قلم آیت الله مکارم شیرازی، منشور جاوید از آیت الله سبحانی و معارف قرآن اثر آیت الله مصباح یزدی می باشد استفاده شده است. همچنین از تفاسیر ترتیبی متنوع و بیش از همه از المیزان بهره برداری گردیده و به فراخور موضوع هر کدام از مباحث از برخی آثار علمی عمدتا با سبغه فلسفی و روان شناخی استفاده شده است.

کتاب « جغرافیا تاریخی مسیر حرکت بنی اسرائیل و قرآن و عهد عتیق» نوشته دکتر طاهره سادات طباطبایی از زمره کتابهایی بود که توسط نویسنده در این نشست معرفی گردید.

نویسنده در مورد کتابش یادآور شد : این کتاب به بررسی و پژوهش در قرآن کریم و عهد عتیق در رابطه با مسیر حرکت بنی اسرائیل می پردازد. ضمن اینکه در این کتاب بیان می شود که بررسی تطبیقی دیدگاه های مفسران قرآن و عهد عتیق و به ویژه مطالعه جغرافیای تارخی این مسیر از ابهامات تارخی و تفسیری زیادی پرده بر می دارد و می تواند سنگ بنایی برای تفاسیری با صبغه جغرافیایی باشد ، اهمیت عنصر مکان و عوامل جغرافیایی دو قصص ، مسئله چگوگی عبور از آب ، موقعیت تاریخی ارض مقدس ، بررسی موعود بودن ارض مقدس در قرآن و عهد عتیق ، محروم شدن از ارض مقدس از محوزهای مورد بحث در این کتاب هستند.

«کتاب بررسی اختلافات ترجمه های قرآن کریم» نوشته دکتر عظیم عظیم پور ، کتاب دیگری بود که در این نشست توسط نویسنده به حاضرین معرفی شد.

وی در مورد این کتاب یادآور شد: در این مقاله نقش دستور زبان عربی و ساختارآن که به نوعی موجبات اختلاف در ترجمه های فارسی قرآن کریم را فراهم نموده است مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر عظیم پور اضافه کرد: تعیین مواضع اختلاف در ترجمه ها و پرداختن به زمینه های آن و مقایسه و ارزیابی ترجمه ها و انتخاب ترجمه یا ترجمه هایی برتر از جهت گیری های اصلی این نوشتار به شمار می رود.

کتاب «نقد آرا ابن تیمیه در آیات ولایت» نوشته دکتر زهره اخوان مقدم آخرین کتابی بود که در این نشست به حاضرین معرفی شد.

نویسنده در معرفی کتاب خود گفت: ابن تیمیه از دانشمندان معروف اهل تسنن است که دیدگاه های او در کتاب منهاج السنه التیویه و دیگر آثارش در زمینه ارزیابی احادیث ، محور بحث های مختلف بوده است.

در خاتمه علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از مدیریت دانشگاه قرآن و اساتیدی که به معرفی کتابهای خود پرداختند و گفت: تداوم چنین همکاریهایی از طرف ما وجود دارد و امیدواریم این نشست ها در این دانشگاه استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه می بایست در این جلسات ، کتابها معرفی شده نقدو بررسی شوند خبر داد که نهاد کتابخانه های عمومی آمادگی چنین کاری را دارد.

به گفته نیکنام ، تمامی کتابهای معرفی شده در این نشست برای همه کتابخانه های عمومی استان خریداری خواهد شد.
عمو
در پایان نیز به تمامی کسانی که در این نشست ، کتاب معرفی کردند از سوی نهاد کتابخانه های عمومی و با حضور علی نیکنام، دکتر پوراندخت وزیر پور و رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن ، جوایزی اهدا گردید.
کد خبر: 93743
Share/Save/Bookmark