بازی‌های ایران روی پرده سینما می‌رود؟!
جام جهانی فوتبال در سینماها
بازی‌های ایران روی پرده سینما می‌رود؟!
حال که مردم، مه‌مان سالن‌های سینما برای دیدن بازیهای فوتبال جام جهانی خواهند شد پس لازم است که هم سینماداران خود را برای این پذیرایی گسترده به لحاظ فراهم کردن مقدمات این حضور انبوه مجهز کنند و هم تماشاگران، آداب فوتبال دیدن در سالن‌های سینما را رعایت کنند تا شاید این رسم بتواند به دیگر کشور‌ها تسریع پیدا کرده و یادگاری از کشور با فرهنگ ایران زمین، به دوستداران فوتبال در سراسر جهان باشد.
 
تاريخ : شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳
در کشوری که تب فوتبال آنقدر قوی است که حتی امتحانات دانش آموزان و دانشجویان را تحت شعاع قرار می‌دهد به گونه‌ای که مدیران آموزشی کشور در تلاشند تا امتحانات پایان ترم را قبل از برگزاری جام جهانی فوتبال به پایان برسانند بی‌شک، پخش این بازی‌ها در سینماهای کشور نباید دور از انتظار باشد اما به شرطی که مهمانان حاضر در سینما‌ها، شئونات سینما و فوتبال دیدن در یک مکان فرهنگی را به خوبی رعایت کنند.
فوتبال با توجه به ذات پر انرژی خود و هواداران بی‌شمار آن در سراسر دنیا یکی از پر طرفدار‌ترین ورزش‌های دنیا لقب گرفته است و حضور گسترده مردم در میادین فوتبال نشان از این شوق وصف نشدنی مردم نسبت به این ورزش کهن است. مسابقات مختلف فوتبال و بویژه جام جهانی فوتبال همواره از سوی تمام کشور‌ها مورد توجه بوده و بسیاری از این کشور‌ها از مدت‌ها قبل برای حضور پرشکوه و قدرتمند خویش در این بازی‌ها، هزینه و برنامه ریزی مفصلی می‌کنند.
ایران نیز امسال از محدود دوره‌هایی است که افتخار حضور در جام جهانی را دارد و به همین منظور از ماه‌ها قبل بسیاری از جوایز مختلف بانک‌ها، موسسات و سازمان‌ها سفر برندگان به کشور برزیل برای دیدن بازیهای جام جهانی فوتبال بوده است. هنگامی که چنین اشتیاقی برای دیدن بازیهای جام جهانی و بویژه بازی تیم فوتبال ایران در بین اقشار مردم وجود دارد پس تعجب آور نیست که مدیران سینمایی نیز برای پخش بازیهای ایران در جام جهانی آن هم در سالن‌های سینما‌ها با هماهنگی نیروی انتظامی مجوز صادر کنند.
تماشای بازی فوتبال آن هم از پرده نقره‌ای سینما اما موافقان و مخالفانی را همواره در کشور داشته است. مخالفان این تصمیم، بر این باورند که حضور بی‌شمار مردم – عمدتا جوانان – با انبوهی از انرژی و هیجانات جوانی و بدور از رعایت کردنشان یک مکان فرهنگی مثل سینما علاوه بر اینکه می‌تواند آسیب‌های فیزیکی همچون استودیوم‌ها به سینما‌ها وارد کند از سوی دیگر چون در مجامع فوتبالی، همیشه فضای مردانه‌ای حاکم بوده لذا تماشاگران خیلی خود را مقید به رعایت ادب و اخلاق ندانسته و دچار هیجاناتی خواهند شد که شاید به دور ازشان خانواده‌هایی باشد که به صورتدسته جمعی وارد سالن‌های سینما برای دیدن فوتبال شده‌اند. اما از سوی دیگر، موافقان این تصمیم بر این عقیده‌اند که حضور بی‌شمار تماشاگران فوتبال در سالن‌های سینما علاوه بر اینکه سبب رونق بخشی به وضعیت کم مخاطب سینما شده و سینماداران را – حتی برای یک زمان محدود- از وضعیت کسادی نجات خواهد داد بلکه موجب فرهنگ سازی تماشاگران فوتبال خواهد شد تا فوتبال دیدن را به غیر از محیط‌های کاملا مردانه و در جمع خانواده‌ها و بانوان تجربه کنند تا شاید این فرهنگ سازی به گونه‌ای وسعت یابد که بعد‌ها هم بتوان با استناد به همین تجربه، دیگر از حضور زنان در میادین ورزشی به بهانه رد و بدل شدن سخنان و شعارهای غیراخلاقی واهمه‌ای نداشت.
حال اینکه پخش بازیهای فوتبال جام جهانی در سالن‌های سینمای کشور چقدر در کشورهای دیگر مرسوم است بماند اما در کشور ما همواره به دلیل ضعف فیلم‌ها – در همه زمینه‌ها – مردم خیلی تمایلی به سینما رفتن ندارند و چون حیات سینما به حضور مخاطب وابسته است معمولا بسیاری از سینما‌ها در طول سال به دلیل نبود مخاطب و جور درنیامدن دخل وخرج به ورطه تعطیلی گرفتار می‌شوند و شاید بی‌جهت نباشد که مدیران بخش‌های مختلف سینمایی همیشه درپی راههای جدیدی برای استمرار حیات سینما می‌گردند که طرح‌هایی مثل «اکران اذان تا اذان» در ماه مبارک رمضان یا نمایش برخی از نمایشنامه‌های طنز در بعضی از سالن‌های سینما و پخش فوتبال جام جهانی از سالن‌های سینما از جمله این تصمیم گیری‌ها بوده تا سینما داران بتوانند قدری وضعیت اقتصادی خود را سروسامان دهند.
حال که مردم، مهمان سالن‌های سینما برای دیدن بازیهای فوتبال جام جهانی خواهند شد پس لازم است که هم سینماداران خود را برای این پذیرایی گسترده به لحاظ فراهم کردن مقدمات این حضور انبوه مجهز کنند و هم تماشاگران، آداب فوتبال دیدن در سالن‌های سینما را رعایت کنند تا شاید این رسم بتواند به دیگر کشور‌ها تسریع پیدا کرده و یادگاری از کشور با فرهنگ ایران زمین، بهدوستداران فوتبال در سراسر جهان باشد.
کد خبر: 71413
Share/Save/Bookmark