آغاز نهضت موزه‌سازی در ایران
معاون میراث فرهنگی خبر داد
آغاز نهضت موزه‌سازی در ایران
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در جهان حدود ۸۰ هزار موزه داریم که از این تعداد فقط ۵۰۰ موزه متعلق به ایران هستند و از این رقم نیز ۲۵۰ موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
 
تاريخ : شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲





به گزارش هنرنیوز، محمدحسن طالبیان با اشاره به تعداد موزه‌هایی که زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه‌هایی که به صورت مشارکتی و توسط بخش خصوصی در سطح کشور فعالیت می‌کنند، گفت: باید برای رسیدن به ایده‌آل‌ها در زمینه موزه راهی طولانی طی کنیم، چون موزه‌ها نقش بزرگی در آگاه کردن جامعه دارند و در محیطی کوچک اطلاعات کلیدی می‌دهند.

او رسالت موزه‌ها را بحث و تبادل نظر در کنار نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی دانست و افزود: در هیچ موزه بزرگی نمی‌توان جایی را پیدا کرد که از هنر ایران اسلامی در آن اثری وجود نداشته باشد،‌ به همین دلیل باید نهضت موزه‌سازی در کشور را آغاز کنیم.

وی موزه ملی ایران را موزه مادر در کشور دانست و گفت: برای راه‌اندازی نهضت موزه‌سازی زودتر از زمان موعد موزه منطقه‌ای خراسان را راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها موزه منطقه‌ای شیراز‌، پاسارگاد‌، کرمانشاه‌،‌ یزد و خوزستان را در دست راه‌اندازی داریم. همچنین از ایجاد موزه‌های مشارکتی استقبال می‌کنیم.

طالبیان با اشاره به ایجاد موزه‌ پیش از تاریخ و تاریخی در طبقه دوم موزه ایران باستان تاکید کرد: این بخش از موزه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعطیل شد که با دستور آقای سلطانی‌فر تصمیم به راه‌اندازی آن به عنوان بخش دیگری از موزه ایران باستان گرفتیم.

او همچنین به وجود مشکلاتی برای افتتاح موزه دوره اسلامی در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در طول ۹ سال گذشته که این بخش از موزه برای ساماندهی تعطیل شده بود با مشکلاتی مواجه بودیم که خوشبختانه توانستیم با برطرف کردن آنها این بخش از موزه را نیز بازگشایی کنیم.

وی تاکید کرد: موزه ملی ایران در حال حاضر معنا یافته است. اکنون باید ساعت‌ها زمان برای بازدید از این موزه بگذاریم تا آن را به طور کامل ببینیم.

او همچنین به مصوبه ایجاد مرکز موزه‌های ایران در موزه ملی ایران در دولت هشتم اشاره کرد و افزود: یکی از معیارهای توسعه فرهنگی توسعه موزه‌هاست که به عنوان معیار موزه‌های کشور نیز مطرح است و باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: موزه دوران اسلامی با چهارهزار متر مربع، ۱۷۰ ویترین و ۱۵۰۰ شیء بازگشایی شد. همچنین موزه پیش از تاریخ و تاریخی با ۲۵۷۰ متر مربع و ۹۰ ویترین افتتاح شد. هرچند شاید آثار نمایش داده‌شده در این موزه کوچک باشند اما از نظر پژوهشی بسیار اهمیت دارند.

به گزارش هنرنیوز؛ جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه‌ ملی ایران نیز در سخنان کوتاهی در این مراسم اظهار کرد: قصد داریم موزه‌ ملی ایران را به موزه‌ «میراث فرهنگی» تبدیل کنیم. این اقدام را براساس مصوبه‌ هیات وزیران در دولت تدبیر و امید انجام می‌دهیم.
کد خبر: 82565
Share/Save/Bookmark