شهید آوینی شخصیتی نامتعارف و پیش رو بود
حسین معززی نیا در برنامه هفت مطرح کرد؛
شهید آوینی شخصیتی نامتعارف و پیش رو بود
«حسین معززی نیا» سردبیر مجله ۲۴ و داماد شهید آوینی گفت: وقتی درباره آوینی حرف می زنیم باید دقت شود که درباره شخصیتی نامتعارف و غیرعادی که از زمان خودش پیش رو تر بود صحبت می کنیم.
 
تاريخ : شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۴

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی برنامه هفت؛ برنامه سینمایی هفت شب گذشته ۳۰ فروردین ماه در بخش پایانی برنامه همچون هفته گذشته به بازخوانی اندیشه های شهید آوینی پرداخت که در این قسمت «حسین معززی نیا» سردبیر مجله ۲۴ و داماد شهید آوینی و «شهاب اسفندیاری» کارشناس سینما حضور داشتند.
در ابتدای میزگرد معززی نیا عنوان کرد: فکر می کنم در ۲۰ سالی که از شهادت شهید آوینی گذشته است نکته ای کمتر مورد توجه قرار گرفته و آن این است که وقتی درباره آوینی حرف می زنیم باید دقت شود که درباره شخصیتی نامتعارف و غیرعادی که از زمان خودش پیش رو تر بود صحبت می کنیم.

وی افزود: آوینی در بحث هایش به افقی می رسید که در فهم نمی گنجید و قابل درک نبود و همین مسئله باعث می شد برخی به او انتقاد کنند و فکر کنند که از راهش برگشته است. همین توصیفات امروز هم وجود دارد و برخی شخصیت متفکر و عجیب آوینی را به یک شخصیت عادی تعریف می کنند.

این منتقد متذکر شد: امروزه این خطر وجود دارد که شخصیت آوینی را تکه تکه کنند. این روزها تنها به بخشی از شخصیت وی می پردازند و به بخش دیگری از عقایدش اشاره ای نمی شود. شخصیت محدودی از آوینی ارایه دادن و گرفتن جامعیت عقایدش خیلی خطرناک است و در واقع به این شکل در حق وی ظلم می شود.

در ادامه اسفندیاری دراین زمینه توضیح داد: بحث مصادره شدن شهید آوینی گریزناپذیر است و نمی توان گفت فردی روایت جامع و کاملی از یک شخصیت ارائه می دهد. ناچار شدن به حذف یا انتخاب برخی نظرات و تفکرات شهید آوینی باعث شده که عقاید وی به درستی منعکس نشود.

وی ادامه داد: مثلا در فیلمی که کیومرث پور احمد درباره شهید آوینی ساخته است نقد وی به عملکرد سید محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و یا ارتباطش با رهبرمعظم انقلاب اسلامی در روایت ها از شخصیت وی حذف شده است.

اسفندیاری عنوان کرد: اما پاسداری از یک تصویر موزه ای که مد نظر معززی نیا است باعث شده که شاهد تصویری خنثی از شخصیت شهید آوینی باشیم. مثلا اینکه شهید آوینی به سینمای غرب و هیچکاک توجه داشت نباید باعث شود که ما وجه انقلابی وی درباره سینما را نادیده بگیریم.

معززی نیا در پاسخ توضیح داد: من هیچ گاه نگفته ام که نظرت آوینی نباید نقد شود. اما شما همزمان دارید هم جواب همه مسائلی که من در طول سالها در مقالاتم مطرح کرده ام را می دهید و هم جواب افرادی که وجه انقلابی آوینی را کم رنگ کرده اند و وجه پرداختن به سینمای غرب وی را پر رنگ و البته هم جواب افرادی مثل مسعود فراستی، بهروز افخمی و کیومرث پور احمد را.

وی افزود: من معتقدم که آوینی در همه زمینه ها مکتوباتی دارد و هم بیش از ۱۰۰ اثر کارگردانی کرده که همگی نیز موجود است و در دسترس علاقمندان قرار دارد. حرف اصلی من قیچی کردن برخی نظرات آوینی و حذف برخی نظرات دیگرش است. برخی مواقع چیزی عامدانه حذف می شود چون فکر می کنند به نفعشان نیست. عده زیادی چه در زمان حیات آوینی چه بعد از شهادتش تلاش کردند نظراتش درباره هیچکاک را کنار بگذارند و آنها را انکار کنند. البته نظرات آوینی درباره هیچکاک را نباید با نظرات فراستی در همان کتاب قیاس کرد.

اسفندیاری نیز در این زمینه گفت: فراستی معتقد است که کتاب هیچکاک به این دلیل گردآوری شد تا جواب افرادی را بدهد که از سینمای تارکوفسکی حرف می زنند که به نظرم این اعتقاد بی منطق است.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش با انتقاد از معززی نیا گفت: شما در مصاحبه تان با خبرگزاری فارس گفتید آدم هایی که خودشان احترامی ندارند می آیند از آدمی مثل آوینی حرف می زنند تا محترم شوند و مصداقتان هم مسعود ده نمکی است. چرا این نظر را مطرح می کنید که فقط امثال شما حق دارند درباره آوینی صحبت کنند.

معززی نیا در پاسخ گفت: شما چندین مسئله را با هم قاطی می کنید که ربطی به بحث ما ندارد. من که پاسبان نظرات آوینی نیستم. هرکسی حق دارد درباره وی صحبت کند اما نباید عقاید او را نادرست انتقال داد. آوینی از فیلم های نخبه گرایانه حمایت نمی کرد و حاضر هم نبود که تماشاگر به هر قیمتی وارد سینما شود.
وی در پایان عنوان کرد: آوینی طرفدار آثاری چون«نیاز» و« قصه های مجید» بود. آوینی به دنبال راه سومی می گشت که راه برآمده از انقلاب بود. در آن دوران به نظرش کارگردان هایی مثل مجید مجیدی، عزیزالله حمید نژاد و ابراهیم حاتمی کیا امیدهای آینده سینما بودند.

کد خبر: 56726
Share/Save/Bookmark