ایجاد موزه اختصاصی با موضوع آتشگاه ضروری است
هفت پيشنهاد برای نجات آتشگاه اصفهان؛
ایجاد موزه اختصاصی با موضوع آتشگاه ضروری است
 
تاريخ : يکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۶
پيشنهاد مي شود دامنه آتشگاه(محل منبع بتونی آب) پس از تخليه از زباله و لوله‌هاي آب، ساماندهي شود و به عنوان نمايشگاه عكس يا موزه اختصاصي با موضوع آتشگاه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

به گزارش هنرنیوز؛ اصفهان شهري به قدمت تاريخ است و آتشگاه بنايي خشتي به قدمت اصفهان است كه بر فراز کوهی به همین نام، در 8 کیلومتری غرب اصفهان در مسیر اصفهان به شهر نجف‌آباد و در نزدیکی منارجنبان واقع است و از فراز آن زیباترین چشم انداز کرانه‌های زاینده رود و بیشه ناژوان و باغ‌های سرسبز پيرامون آن را می‌توان دید. ديرينگي و شرايط ويژه آتشگاه بهترين گواه بر اين ادعاست كه اين بنا بيش‌تر از هر بناي تاريخي ديگري در اصفهان نيازمند مراقبت است. اما شواهد نشان مي دهد كه كمتر از هر بناي ديگري در اصفهان مورد حفاظت قرار مي گيرد.



فرسايش مداوم، حفاظت ناچيز:

بناي خشتي آتشگاه به خاطر قرار گرفتن بر فراز تپه، به طور مداوم از هر سو در معرض فرسايش عوامل جوي قرار دارد. اما متاسفانه در حال حاضر با وجود فرسايش سريع و مداوم، به خاطر اقدامات حفاظتي ضعيف و مرمت ديرهنگام، روند تخريب شتاب يافته است.

به همين خاطر پيشنهاد مي‌شود برنامه مدوني براي حفاظت دائم و مرمت دوره اي آتشگاه تدوين شود و در صورت بروز هرگونه آسيب احتمالي، تيم مرمت در كوتاه ترين زمان در محل حاضر شده و نسبت به مرمت آن اقدام نمايد تا از روند تخريب جلوگيري شود.



رفت و آمد بي رويه عاملي براي تخريب:

تپه آتشگاه به خاطر چشم اندازهاي زيبايش در طول روز محل مراجعه كساني است كه براي ديدن اين چشم اندازها بدون هيچ محدوديتي از تپه بالا مي روند و يا به عنوان جايي براي ورزش صبحگاهي جهت تپه‌پيمايي مورد استفاده افراد قرار مي گيرد و اين موضوع به عامل مهم ديگري در فرسايش تپه تبديل شده است. در حقيقت درصد افرادي كه براي تفريح يا ورزش از تپه بالا مي روند بسيار بيشتر از گردشگران ميراث فرهنگي است. اين در حالي است كه به هنگام بازديد گردشگران از تپه نيزهيچ راهنما يا ناظري از سوي ميراث فرهنگي، بازديد كنندگان را همراهي نمي كند و به همين خاطر امكان آسيب رساني به بنا حتي از سوي گردشگران نيز وجود دارد.

به نظر مي‌رسد كه براي برون رفت از اين وضعيت بحراني، بهترين گزينه محدوديت رفت آمد افراد و اختصاص آن به گردشگران ميراث فرهنگي است. در اين مورد هم بهتر است كه افراد با حضور راهنماي ميراث فرهنگي در گروه‌هاي محدود چند نفره از تپه بازديد كنند.



مسير نامشخص، عامل فرسايش و احتمال خطر:

در حال حاضر بازديدكنندگان بسته به سليقه و توان خود از مسيرهاي دلخواه به بالاي تپه آتشگاه مي‌روند. اين موضوع باعث شده كه دامنه تپه در چند محور دچار فرسايش شود. در ضمن برخي از قسمت‌ها به خاطر شيب تند و وجود پرتگاه، باعث پايين آمدن ظريب ايمني گردشگران مي‌شود.

براي جلوگيري از اين موارد لازم است كه در اسرع وقت، يك معبر مشخص با پلكان چوبي و طناب محافظ براي صعود و معبر ديگري براي فرود نصب شود تا ضمن بالا بردن ظريب ايمني گردشگران از فرسايش مداوم در اثر عبور افراد جلوگيري شد.



ضرورت تكميل حصار و برچيدن تاسيسات مخرب:

در حال حاضر بخش‌هايي از حصار اطراف تپه ناتمام يا آسيب ديده است و اين موضوع باعث ورود افراد از مسيرهاي غير معمول به حريم تپه و ايجاد تخريب در محيط شده است. به همين دليل تكميل حصار و برچيدن توپ‌هاي ضد هوايي ارتش كه در دامنه تپه مستقر شده اند بايد در اولين فرصت در دستور كار قرار گيرد و محل ديگري بجز دامنه تپه تاريخي آتشگاه به پدافند هوايي اختصاص يابد.



جلوگيري از ساخت و ساز در حريم درجه يك آتشگاه:

در حال حاضر چند ساختمان مسكوني و تجاري از سال‌هاي قبل در حريم درجه يك آتشگاه باقي مانده است كه اين حريم بايد با همكاري شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي آزاد سازي و از وجود سازه‌هاي غير مجاز فعلي پاكسازي شود. در ضمن ضروري است كه روند صدور مجوز ساخت اعم از هتل يا رستوران چيني يا آپارتمان مسكوني در حريم درجه يك آتشگاه و بيشه ناژوان از سوي شهرداري فورا متوقف شود و سازمان ميراث ميراث فرهنگي نسبت به اقدامات بازدارنده و پيشگيرانه در اين مورد اقدام نمايد.



ايجاد نمايشگاه يا موزه آتشگاه:

در سال‌هاي پيش از انقلاب يك منبع عظيم بتوني آب جهت آبرساني اصفهان در دامنه تپه آتشگاه ايجاد شده است كه در حال حاضر به صورت متروكه به حال خود رها شده و به محل تجمع زباله و افراد بزهكار تبديل شده است. با توجه به اين كه امكان برچيدن اين سازه بزرگ بتوني، به خاطر وارد آوردن آسيب جدي به سازه‌هاي خشتي، وجود ندارد از اين روي پيشنهاد مي شود كه اين مكان پس از تخليه از زباله و لوله‌هاي آب، ساماندهي شود و به عنوان نمايشگاه عكس يا موزه اختصاصي با موضوع آتشگاه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.



دکتر شاهین سپنتا (دبیر کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ)
کد خبر: 30346
Share/Save/Bookmark