مردم به موسیقی پاپ بیشتر از موسیقی سنتی بها می دهند
یک نوازنده سنتور گفت:
مردم به موسیقی پاپ بیشتر از موسیقی سنتی بها می دهند
 
تاريخ : شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹
مصطفی مومنیان در برنامه "ارغنون" از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: یکی از عوامل استقبال مردم و فروش خوب موسیقی پاپ در کشور به مباحث رسانه ای پیرامون این نوع موسیقی مربوط می شود.
برنامه ارغنون از شبکه رادیویی گفت و گو با حضور مصطفی مومنیان (آهنگساز و نوازنده سنتور) و با موضوع بررسی آثار شخصی و فعالیت های وی روی آنتن رفت.
در این برنامه مصطفی مومنیان با اشاره به موفقیت فعالان موسیقی مدرن و نوگرا در جامعه موسیقی، گفت: در حال حاضر مردم موسیقی مدرن را دوست داشته و از آن استقبال می کنند.
وی با اشاره به آلبوم چرا رفتی به عنوان موسیقی مدرن ایران، گفت: یکی از عوامل فروش و جاذبه ی آلبوم چرا رفتی نسبت به آلبوم های قدیمی همایون شجریان مانند نسیم وصل وجود و حضور شبکه های گسترده ی اطلاع رسانی و مجازی است.
این آهنگساز ایرانی در ادامه همین بحث و ارتباط مخاطب با انواع موسیقی در کشور، گفت: امروزه انتظار نمی رود که موسیقی های به شیوه ی قدیمی و در حد موسیقی گلها مورد استقبال و اقبال مردم جامعه قرار بگیرد.
وی همچنین درباره موسیقی گلها اشاره کرد: نوع روابطی که موسیقی گلها و قطعه هایی مانند آن در آهنگسازی و ارتباط با مخاطب دارد با موسیقی های امروزی تفاوت بسیار زیادی دارد.
مصطفی مومنیان با اشاره به تفاوت احساس های نوازندگی در موسیقی امروز، گفت: متاسفانه امروزه اکثر نوازنده ها و آهنگسازان موسیقی سنتی خیلی به بخش فروش آلبوم های خود توجه نداشته و به دنبال مباحث مالی نیستند.
وی با اشاره به تعدد مشکلات برای تولید آثار موسیقی در کشور، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود حجم بسیاری از مشکلات برای تولید اثر در کشور و هزینه های انتشار آلبوم وقتی آلبوم منتشر می شود، صاحب اثر را از موسیقی اشباع می کند.
این نوازنده ی سنتور با ابراز تاسف از بی توجهی افراد به موسیقی سنتی، گفت: یکی از عوامل استقبال مردم و فروش خوب موسیقی پاپ در کشور به مباحث رسانه ای پیرامون این نوع موسیقی مربوط می شود.
وی با تاکید به اشتباهات مولفان موسیقی سنتی در ایران، افزود: بی توجهی در تبلیغ موسیقی سنتی ایرانی یکی از عواملی است که فروش آلبوم های سنتی را در کشور رابا رکود مواجه کرده و احساس مولف را از ادامه این کار می گیرد.
مصطفی مومنیان در خصوص فضای پخش موسیقی در ایران، اظهار داشت: امروزه موسیقی ما در بخش پخش به سمتی پیشرفته است که اگر ناشر خوبی و قدرتمندی آلبوم موسیقی را حمایت کند، کارها به خوبی پیش خواهد رفت و هیچ مشکلی در کل پروسه ی انتشار آلبوم موسیقی پیش نخواهد آمد.
وی با اشاره به مشکل پخش آلبوم ای موسیقی در کشور گفت: بعد از سپری کردن غول ناشر در ایران، اکثر آلبوم های موسیقی با مشکل پخش مواجه هستند.
این فعال حوزه ی موسیقی همچنین در ادامه افزود: به نظر من مشکلاتی را فعالان موسیقی سنتی با آن دست و پنجه نرم می کنند در این شکل و شدت در موسیقی پاپ وجود ندارند.
وی در خصوص آلبوم سنتور نوازی «دریا» به نوازندگی استاد اردوان کامکار، خاطر نشان کرد: زمانی که آلبوم دریا به بازار آمد اکثر مردم و حتی نوازندگان سنتور محاطب چنین آلبومی نبودند، چرا که تیپ نوازندگی و آهنگسازی آلبوم دریا مقداری پیشرو و جلوتر از زمان خودش بود.
مصطفی مومنیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره نگارش خط باس در آهنگسازی، گفت: طبق گفته های استاد فرهاد فخرالدینی می بینیم که خط باس در موسیقی بسیار مهم تر و موثر تر از خطوط سپرانو در موسیقی است.
وی همچنین در ادامه ی همین موضوع تصریح کرد: نگارش خط باس برای موسیقی به سواد مرجعی نیاز دارد، که در حال حاضر از عهده ی من خارج است.
این آهنگ ساز ایرانی در خصوص علم هارمونی در موسیقی، گفت: اکثر بخش های هارمونی در موسیقی مربوط می شود به فرمول ها و محاسبات ریاضی که راهی به جز تجربه برای به دست آوردن دقیق این علم در دست نیست.
وی با تاکید به بخش نگارش خطوط سپرانو در موسیقی اظهار داشت: همواره در تلاش هستم تا در این بخش کار جدی و مطلوبی را انجام دهم، در کنار این با بهره گیری از تجربه ی حاصل از نوازندگی کار را پیش می برم.
فایل صوتی برنامه "ارغنون" با اجرای وحید طارمی از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنچشنبه از ساعت ۲۱ الی ۲۲ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.
کد خبر: 92096
Share/Save/Bookmark