ارکستر سمفونیک رودکی در اردیبهشت رونمایی می‌شود// فامیل‌گرایی معضل موسیقی ماست
دکتر محمد حقگو در گفتگو با هنرنیوز؛
ارکستر سمفونیک رودکی در اردیبهشت رونمایی می‌شود// فامیل‌گرایی معضل موسیقی ماست
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۵
دکتر محمد حقگو که به عنوان مدیر ارکستر سمفونیک رودکی انتخاب شده گفت: ارکستر سمفونیک رودکی در اردیبهشت رونمایی می‌شود و برای اولین بار به روی صحنه می‌رود برای این اجرا قطعاتی از «امین‌الله حسینی» «حشمت سنجری» و «مرتضی حنانه» در رپرتوار کار قرار گرفته و در حال حاضر برای گرفتن نوازنده فراخوان داده‌ایم.

وی در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز ابراز داشت: امیدوارم بتوانیم در این ارکستر فاصله اجراها را کاهش دهیم و سعی خواهیم کرد که اجراها تنها به تهران محدود نباشد. برای این منظور تا به حال با چند استان از جمله خراسان شمالی و رضوی صحبت‌هایی صورت گرفته؛ همچنین در برنامه‌های ارکستر حضور نوازندگان مهمان پیش‌بینی شده است که با هر بار سفر ارکستر به دیگر استان‌ها از نوازندگان می‌توانند در سفرهای دیگر ارکستر گروه را همراهی کنند.

مدیر ارکستر سمفونیک رودکی در رابطه با اساس و پایه شکل‌گیری این ارکستر ابراز داشت: این ارکستر بر اساس دو اصل شروع به فعالیت کرد؛ اول اعتقاد به اینکه موسیقی ایرانی پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند جایگاه بسیار خوبی در جهان داشته باشد و دوم اینکه امکانی فراهم شود تا جوانان ما در عرصه موسیقی بتوانند به آنچه مستحق دریافتش هستند برسند و جایگاه خود را پیدا کنند. من معتقدم اگر چنین جایگاهی وجود نداشته باشد، این جوانان به موسیقی زیرزمینی که به غلط چنین اسمی پیدا کرده روی می‌آورند.

آهنگساز موسیقی - نمایش «گلبانگ سربلندی» گفت: تلاش ما بر این است که یک موسیقی ایرانی، یعنی بر مبنای فرهنگ و هنر ایرانی را با بیانی جهانی عرضه کنیم. باید موسیقی ایرانی را از این دل‌مردگی بیرون آورد.

حقگو ضمن انتقاد از فامیلی شدن فضای موسیقی خاطر نشان کرد: این فامیلی شدن موسیقی برنمی‌تابد که عضو جدیدی به بدنه آن وارد شود، اما هیأت عضوپذیر ارکستر سمفونیک رودکی به گونه‌ای انتخاب شده که امکان کشف استعدادهای جوان در آن وجود داشته باشد.

این اعضای جدید به دنبال خود،‌ شکل جدید، نگاه جدید و آثار جدیدی را خواهند داشت. رویکرد ما در ارکستر کشف و نگاه جدید به موزیسین‌هاست. باید دید چرا افرادی مانند حنانه یا سنجری دیگر تکرار نشدند و آیا امروز برای فرهاد فخرالدینی فصل بازنشستگی است یا شکوفایی؟

وی افزود: ما به ارکستری نیاز داریم که سازمانی عمل کند، نه سیاسی که در این راستا مدیر محترم بنیاد رودکی جناب آقای پارسایی که خود از اهالی هنر هستند کمک زیادی به این ارکستر کرده‌اند با برگزاری جلسات زیادی آرزوهای خودمان را به صورت اساسنامه تصویب کردیم.

آهنگساز آلبوم «سرو خرامان» ادامه داد: در دانشگاه‌های ما رشته موسیقی تا مقاطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود. نباید بگذاریم آهنگسازان جوان ما که در این رشته تحصیل کرده‌اند پایان نامه‌های خود را تنها به نوشتن مقاله محدود کنند، بلکه باید امکان اجرای کارهای خود را به دست آورند.

وی در رابطه با شکل اجرایی کنسرت توضیح داد: برای اجرای کنسرت ابتدا قطعه نوشته شده به شورای ارکستر می‌آید، البته برای این کار هچ وقت از آهنگساز نمی‌خواهیم که کار خود به صورت CD برای ما ارسال کند، بلکه تصمیم‌گیری بر اساس پارتیتورهای آن اثر انجام می‌شود، اگر پارتیتورها در ملودی و ریتم قابل اجرا باشد حتماً روی آنها کار خواهد شد.

وی در پایان توضیح داد: تلاش ما بر این است که کارهایی بر مبنای تم‌های ایرانی اجرا کنیم مانند کار «گلبانگ سربلندی» که با استفاده از تم‌های ایرانی با بیانی بین‌المللی ارائه شد؛ قبل از این کار عده زیادی معتقد بودند که اجرای آن نشدنی است اما دیدیم که به خوبی به روی صحنه رفت.



امیرحسین مکاریانی
کد خبر: 24136
Share/Save/Bookmark