معرفی کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع»
معرفی کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع»
نویسنده در این کتاب، مفاهیم مرتبط با روش اشتغال­ حمایت ­شده را در قالبی بسیار روان و ساده (اما همچنان دقیق)‌ بیان کرده است.
 
تاريخ : جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹
به گزارش هنرنیوز، کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع» از جمله‌ کتاب‌های بسیار ارزشمند ویژه توان‌یابان است. این کتاب توسط منصوره پناهی، مدیر­عامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد نوشته شده است. نویسنده در این کتاب، مفاهیم مرتبط با روش اشتغال­ حمایت ­شده را در قالبی بسیار روان و ساده (اما همچنان دقیق)‌ بیان کرده است. البته شایان ذکر است مقدمه کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع» را دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نوشته و این کتاب توسط انتشارات آن سازمان، به تعداد 500 نسخه و در 136 صفحه چاپ شده است.

کتاب، می‌کوشد با معرفی کردن روش اشتغال حمایت شده یا Supported Employment که به اختصار SE نامیده می­شود، با تغییر نگرش فرد توان‌یاب، خانواده و کارفرما، شرایط حضور مؤثر و پایدار فرد را در شغل انتخابی تحکیم بخشد.

مطابق با آن­چه در کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع» آمده، روش اشتغال حمایت شده روشی کارآمد است که کارایی آن در اقصی نقاط جهان به اثبات رسیده و برخلاف دیگر روش‌های موجود، با نگاه دقیق به علائق و توانمندی‌های فرد توان‌یاب و ظرافت‌های وی، به دنبال بستری مناسب برای ایجاد اشتغال و به دنبال آن حضور فعال و پررنگ افراد توان‌یاب در جامعه است. در این کتاب، با توجه به روش SE، ابزارهایی که نیاز است تا یک فرد توان‌یاب در مسیر درست آگاهی از مهارت­ها و شناخت فردی خود قرار گیرد، عنوان شده است. کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع» به شما می‌آموزد که منشأ اکثر روش­ها و ابزارهای کار، علایق و خواسته­‌های فرد توان‌یاب هستند.

اولین مبحثی که نگارنده در کتاب خود به آن پرداخته، «حق اشتغال» است. تاریخ نشان می‌دهد افراد دارای معلولیت، مدت زمان مدیدی از بدنه جامعه به خصوص از فضا ومحیط‌‌های شغلی عمومی دور بوده‌اند. این کتاب با اشاره به مطلب فوق و اعتقاد به حق شهروندی فرد توان‌یاب، تاکید می‌کند فرد دارای معلولیت به عنوان یک انسان، در تلاش برای دسترسی به اهداف، آرزوها و زندگی مستقل است؛ پس همچون دیگر افراد جامعه حق زندگی و اشتغال دارد.

اما تأکید خاص این کتاب بر کلمه «همیار شغلی» نیاز به توضیح دارد. Job Coach یا همان «همیار شغلی»، فردی آموزش‌دیده با مهارت­‌های چندگانه است که به صورت گام‌به‌گام و با طی مراحل پنج­گانه، فرد توان‌یاب را برای رسیدن به شغل مورد علاقه اش یاری می‌کند و با پی‌گیری­‌های مستمر فرآیند کار، در تثبیت و موفقیت فرد توان‌یاب نقش مؤثری ایفا می‌کند. از ویژگی­‌های همیار شغلی که در کتاب «راهی به سوی اشتغال» آمده است، می­توان به داشتن شخصیت مثبت و پرانررژی، قدرت حل مشکل، مدیریت زمان، جذب افراد، اجتماعی بودن، خلاق و از همه این­ها مهم­تر، شفاف‌اندیشی اشاره کرد. پناهی در کتابش این نگرش ­را به گونه­‌ای معرفی می­‌کند که در آن نه دلسوزی و ترحم جایی دارد و نه انتظار پاداش و منفعت شخصی.

یکی از نکات کلیدی این کتاب، باور داشتن به توانایی تمام انسان­ها، فارغ از انواع معلولیت‌هاست. نویسنده، این مقوله را اصلی­‌ترین پایه «حمایت شغلی» می‌داند و در ادامه به این مطلب اشاره می­کند که هر شخصی بخواهد با روش اشتغال حمایت شده کار کند، باید در ابتدا به این باور رسیده باشد که انسان­‌هایی که واقعا طالب یافتن کار با دستمزد هستند، با حمایت‌های لازم می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.
کد خبر: 96146
Share/Save/Bookmark