حمام «قیصر» سرای صنایع دستی شد
گزارش هنرنیوز از مراسم افتتاح خانه‌ی صنایع دستی و هنر در حمام نواب؛
حمام «قیصر» سرای صنایع دستی شد
حمام «نواب» در محله عودلاجان به خانه‌ی صنایع دستی و هنر تبدیل شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۲۵

به گزارش هنرنیوز، حمام «نواب» محل ساخت فیلم «قیصر» اثر مسعود كیمیایی، عصر دیروز(یکشنبه،۹ بهمن) به خانه‌ی صنایع دستی و هنر تبدیل شد تا آثار صنایع دستی گروهی از هنرمندان عضو اتحادیه‌ی صنایع دستی سراسر كشوردر آن برپا شود.

معماری حمام نواب براساس سوابق موجود، به دوره‌ی صفوی تعلق دارد که برخی مردم محلی، ساختمان آن توسط دختران فردی به نام «نواب» ساخته شده است. 

به گفته‌ی برخی ساكنان این منطقه، حمام نواب كتیبه‌ای كاشی‌كاری‌شده داشته كه در گذشته به سرقت رفته است. از ویژگی‌های این حمام قرار گرفتن آن در محور تاریخی – فرهنگی – تجاری امام‌زاده یحیی است، محوری که با قدمت چند صد ساله که بناهایی ارزشمندی مانند خانه کاظمی، مدرسه معمارباشی، مزار متبرکه امامزاده محمد یحیی و... که براهمیت تاریخی آن می‌افزاید. 

این حمام در خیابان «سرچشمه»‌ بازارچه‌ی «حمام نواب» واقع شده، بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ توسط شهرداری منطقه‌ی ۱۲ به‌شكل معماری دوره‌ی صفوی مرمت و بازسازی شد. 

در ابتدای این مراسم علیرضا بزرگوار ـ شهردار منطقه‌ی ۱۲ تهران ـ از همفكری شهرداری منطقه‌ی ۱۲ با اتحادیه‌ی سراسری صنایع دستی جهت تبدیل حمام نواب به خانه صنایع دستی برای احیای محله‌ی عودلاجان خبر داد و گفت: محله‌ای كه ریشه‌ی تاریخی دارد و از نخستین محله‌های شهر تهران به‌شمار می‌آید.

وی به مرمت و احیای بخش‌های دیگری از محله‌ی عودلاجان مانند ساختمان سرای كاظمین اشاره کرد و افزود:‌ امیدوارم در آینده‌ی نزدیك در دیگر مكان‌های تاریخی این محله، اقدامات شایسته‌ای انجام شود.

شهردار منطقه‌ی ۱۲ تهران ابراز کرد: امیدوارم با همكاری اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، راسته‌ی امامزاده یحیی و دیگر ساختمان‌های فرهنگی آن در سال ۹۱ بازسازی و به‌سازی شود و در كنار پروانه‌هایی كه برای نوسازی عودلاجان داده می‌شود، ماهیت تاریخی و فرهنگی این منطقه حفظ شود.

همچنین عبدلی ـ رییس اتحادیه‌ی سراسری صنایع دستی كشور ـ در این مراسم رویكرد این اتحادیه را مبتنی بر حمایت، ‌بسترسازی‌، بهبود كیفیت و صادرات پایدار دانست و خاطر نشان کرد: توزیع، ‌تولید‌ و تأمین مواد اولیه از جمله اهداف این اتحادیه به‌شمار می‌آیند.

وی گفت: صنایع دستی تولید فردمحور است، اما كاركرد آن، ارگان‌محور است و همین امر سبب توسعه می‌شود.

عبدلی متذکر شد:آنچه صادرات كشورهایی مانند چین و هند را با موفقیت روبه‌رو كرده، وجود كاركرد اتحادیه‌یی در صنایع دستی آن‌هاست در حالی كه تولید صنایع دستی در ایران فردمحور است كه سبب می‌شود بازاریابی خوبی نداشته باشیم.

رییس اتحادیه‌ی سراسری صنایع دستی كشور اظهار کرد: نگاه صنایع دستی در كشور، حمایتی و حاكمیتی است و چون هنرمندان صنایع دستی جزو سه دهك پایین جامعه‌اند، دولت به آن‌ها نگاه حمایتی دارد؛ اما این حمایت ساختاریافته و سازمان‌یافته نبوده، به‌طوری كه سال‌هاست صنایع دستی در بودجه‌های عمرانی دولت لحاظ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اتفاق‌های خوبی مانند راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی یا تصویب قانون اختصاص یك‌دهم درصد از تملك دارایی‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خرید صنایع دستی رخ می‌دهد؛ ولی آنچه سبب می‌شود صنایع دستی جایگاه خود را حفظ كند، كاركرد اقتصادی آن است.

در ادامه‌ی این مراسم، مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ضمن اشاره به موضوع تخریب بخشی از عودلاجان بر اثر بارندگی‌های اخیراظهار کرد:امروز وقتی شنیدم چند تكه آجر از سقف بازار عودلاجان افتاده است، خیلی ناراحت شدم. انگار كه خانه‌ی خودم آسیب دیده است .
وی ادامه داد: سریع اعلام كردم در آن بخش، داربست زده شود. اكنون داربست‌ها زده شده‌اند و از فردا مرمت این بخش انجام می‌شود.

محمدحسین فرمهینی فراهانی ابراز کرد:‌ امیدوارم منطقه‌ی عودلاجان، زیبا و امن شود و برای همه‌ی ما افتخاری باشد كه اینجا سكونت داشته باشیم و به آن پُز دهیم.

وی افزود: پیشنهادم این است كه بخشی از این محله با كمك شهرداری كف‌سازی و دیوارسازی شود تا بخشی از گذشته‌ی عودلاجان را زنده كنیم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی حاصل رنج تمام مادران و پدران ماست كه سال‌ها زندگی ما را با همین دوختن‌ها و بافتن‌ها اداره كردند. امروز ما چیزی به نام صنایع دستی داریم كه به‌سادگی به‌دست نیامده و حاصل ده‌ها هزار سال تجربه است.

مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: وظیفه‌ی هر انسان خردمندی است كه این آثار را حفظ كند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز وظیفه دارد تمام این بناها را بازسازی و به‌سازی كند تا به نسل‌های بعدی منتقل شوند.
به گزارش هنرنیوز ، در پایان خانه‌ی صنایع دستی نواب با حضور مسوولان شهری و رییس اداره میراث استان تهران افتتاح شد. همچنین مسوولان حاضر در این مراسم، از سرای کاظمی واقع در محله عودلاجان بازدید کردند.
کد خبر: 36430
Share/Save/Bookmark