نگاهی به سه فیلم شکاف، دوران عاشقی و تگرگ و آفتاب
نگاهی به سه فیلم شکاف، دوران عاشقی و تگرگ و آفتاب
در این یادداشت نگاهی به سه فیلم سینمایی «شکاف»، «دوران عاشقی» و «تگرگ و آفتاب» انداختیم که هر سه تلاش داشتند با مطرح کردن موضوعات اجتماعی نقد خود را وارد کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹
شکاف
فیلم سینمایی شکاف به کارگردانی «کیارش اسد‌زاده» و بازی بازیگرانی چون هانیه توسلی، بابک حمیدیان، سحر دلت شاهی و پارساپیروز فر یکی از آن فیلم‌هایی بود که از قبل سر و صداهای خاصی به پا کرده بود و علاقه مندان به سینما را برای دیدن این فیلم کنجکاو کرده بود. فیلم سینمایی «گس» اولین ساخته این کارگردان محسوب می‌شد که نتواسته بود آن را با مخاطب ببیند. فیلم سینمایی «شکاف» به گفته خود کارگردان برگرفته از موضوعی بوده که کارگردان شخصاً در زندگی بخشی از آن شرایط را تجربه کرده است. شکاف به فاصله خوانواده و نبود انسجام بین آن‌ها می‌پرداخت و البته نگاه اصلی‌اش در این فضا به فرزندان خانواده است. در این فیلم قراربود تماشاگر کمی بیشتر به مقوله فرزند آوری فکر کنند و جدا از علاقه‌مند بودن متوجه باشند که توانایی پذیرفتن یک انسان دیگر را درزندگی دارند و می‌توانند با مدیریت درست وی را وارد جامعه کنند.

برای رسیدن به این منظور کیارش اسد‌زاده تلاش کرده بود در فیلم نامه نقاطی را به صورت زیر بنای اصلی خود قرار دهد. بازی‌های این فیلم یکدست بود و تقریباً شاهد بازی روانی از سوی بازیگران مخصوصاً بابک حمیدیان و پارسا پیروز فر بودیم. پارسا پیروز فر در لحظات کوتاهی در این فیلم حضور داشت اما به راحتی حضورش را مخاطب در کل فیلم احساس می‌کرد. گویا کارگردان به این نیت که بازی‌های مستند گونه و شاید بازی‌هایی کاملاً رئال را به مخاطب ارائه دهد از بازیگران خواسته بود تمرین دورخوانی داشته باشند تا از بازی کردن جلوی دوربین فرار کنند. رنگ و لعاب فیلم با کمی مشکل مواجه بود که کارگردن با قاطعیت از فیلمبرداری کارش دفاع کرد و اذعان داشت که مشکل اصلی به سالن پخش کننده فیلم بر می‌گردد باید دید در زمان اکران این مشکل ادامه دارد یا خیر؟!.

دوران عاشقی
فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان با بازی شهاب حسینی، لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی و.. همراه بود که نتوانست خیلی منتقدان و اصحاب رسانه را راضی از سالن خارج کند. موضوع این فیلم کلیشه‌ای بود که فیلم نامه نویس تلاش داشت با غافلگیری خاص مخاطب را درگیر موضوعیت فیلم کند اما این اتفاق رخ نداد.

طراحی صحنه در این فیلم خیلی مورد پذیرش نبود چرا که ما شاهد فضای شیک در خیابان‌های پامنار بودیم و زنی را می‌دیدیم که هیچ کدام از ویژگی‌های ظاهری از نظر پوشش دکور خانه و حتی صورت مخاطب را متقاعد نمی‌کرد که این زن در یکی از محله‌های پایین شهر تهران زندگی می‌کند در حقیقت مخاطب شاهد یک فیلم شیک و با کلاس و تجملاتی بود. نام فیلم خیلی به آن چیزی که در آن می‌بینیم  ارتباطی ندارد.

بیننده بیشتر شاهد فداکاری و تدبیر یک من فداکار برای زندگی‌اش بودیم که همانند یک قدیسه چشمش را به روی خطاهای شوهرش می‌بندد. پرویز‌پور حسینی در این فیلم به عنوان یک بازیگر نقش آنچنانی در روند کار نداشت و کارگردان فقط بنا به ظاهر و پیشینه‌ای که مخاطب از وی دارد می‌خواست با کمک او یک انسان واقعی را نشان دهد در حقیقت خود فیلم نامه نویس و کارگردان برای خلق این اثر تدبیری نیاندیشیده بودند. هر آنچه که بود برگرفته از پیشینه خود بازیگر بود که با خودش وارد فیلم کرده است. در بازی شهاب حسینی و فرهاد اصلانی شاهد اتفاق خاصی نبودیم که درموردش حرف بزنیم اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که فرهاد اصلانی در مسیری قرار گرفته است که نقش‌هایی از یک جنس به او پیشنهاد می‌شود که امکان دارد با نبود، مدیریت وی به تکرار برسد. نام فیلم دور از اتفاقات فیلم بود.

تگرگ و آفتاب
رضا کریمی کارگردان و پریوش نظریه، جواد عزتی، اصغر همت، پیام دهکری، ناهید مسلمی و زهرا سعیدی، حضور افتخاری مهران احمدی و سحر قریشی و با معرفی کسری عزیزا و پردیس احمدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«تگرگ و آفتاب» شباهتی به فیلم سینمایی نداشت در حقیقت یک تله فیلم خوب بود که نقدهایی هم به وی وارد است اما وقتی در جشنواره فیلم فجر به عنوان یک فیلم سینمای شرککت می‌کند و حضور می‌یابد انتظارات از او بالا می‌رود و باید در‌‌ همان سطح مورد نقد قرار بگیرد.

این فیلم سینمایی شروع خوبی داشت و انتظار می‌رفت که مخاطب قرار است با درگیری نفس گیری تا انت‌ها فیلم را ببیند و یا حداقل با ایجاد تعلیق مناسب توسط کارگردانی مخاطب تا انت‌ها فیلم را ببیند متاسفانه با گذشت زمان نه چندان طولانی فیلم شاکله و چهار چوب اصلی خود را از دست داد. جوانی بعد از بازگشت از جبهه بینبرگشت به آن فضا و یا رسیدن به دختری که دوستش دارد بر سر دوراهی می‌ماند. در پلان‌های ابتدایی فضای جبهه و جنگ به گونه‌ای نشان داده شد که بیننده گمان می‌کرد که با فیلمی جنگی و یا دفاع مقدسی روبرو است ولی‌‌ رها کردن آن فضا به ذهنیت مخاطب لطمه می‌زند. حضور جواد عزتی تنها مسکن برای نگه داشتن مخاطب تا پایان فیلم است.
کد خبر: 79000
Share/Save/Bookmark