کتاب باغ ایرانی بازتابی از بهشت
توسط انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد
کتاب باغ ایرانی بازتابی از بهشت
کتاب " باغ ایرانی بازتابی از بهشت " به قلم مهدی خوانساری،محمدرضا مقتدر و مینوش یاوری توسط بخش انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
به گزارش هنرنیوز؛ این کتاب حاصل ده ها سال پژوهش پیگیر، بررسی های میدانی و کنکاش مداوم مولف آن زنده یاد محمدرضامقتدر در باغ های ایرانی و حکمت پیدایش آنها در پهنه فلات کم آب و خشک ایران زمین است .

در پیشگفتار این کتاب آمده است:در گستره فرهنگ وهنر ایران زمین ، باغ ،آینه ای است که خیال خلاق و دست های توانای مردم این سرزمین را پیش چشم می آورد.
نمادی از باغ آرمانی جان های گشوده به آسمان ، تکه از جهان خاکی که به دست آدمی ، مثالی از بهشت را با همه دوردستی اش در زیر پای نشانده است .

در بخش دیگری از کتاب آمده است : در باغ ایرانی می توان عصاره دریافتی بی مانند را از بیکرانه زیبایی مشاهده کرد که بیعت شکوفا رادر آفاق آن ذوق و اشراق باز آفریده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛باغ های ما اینک بارنگ و بوی ویژه ای که نمودار هویت مردم ایران و برآیندی ازحس زیبایی و شیوه زیستی این آب وخاک اند ، نگاه ما را به بعد دیگری از میراث پربهای ایران اسلامی می گشایند.

در دیباچه این کتاب نیز می خوانیم: فرهنگ، فرهنگی ماناو پایدار است و سبب این ماندگاری، سه ویژگی انعطاف پذیری، تعامل فرهنگی و درنهایت هویت ملی می باشد که علیرغم تنوع و تکثر موجود در جامعه امروزی به انسجام ملی کمک نموده است.

شناخت فرهنگ گسترده این سرزمین کهنسال، تنها راه شناخت هویت ملی است و آن نیز عزت ملی را به همراه می آورد. عزت ملی از گسیختگی فرهنگی ممانعت نموده و سرانجام انسجام و قدرت ملی را فراهم می سازد.

فهرست این کتاب شامل باغ ایرانی یا زندگی ایرانی، تاریخ میراث، باغ های پادشاهان بزرگ، مرمت آثار افتخارآمیز باستان دروه های مغول، صفوی و قرن نوزدهم و ... می شود.
کد خبر: 90160
Share/Save/Bookmark