تارهای سنت در پود هنر
گذری بر آثار رضا بهاروند به بهانه نمایش آثارش در گالری ماه؛
تارهای سنت در پود هنر
نمایشگاهی از آثار زضا بهاروند جمعه دهم آذرماه در گالری ماه گشایشض می‌یابد. به همین سبب آثار ارائه شده این هنرمند را در نمایشگاه اخیر از نظر می‌گذرانیم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۹


یکی از عناصری که در خلق یک اثر هنری حایز ارزش است، نگاه هنرمند به باورها و سنن بومی سرزمین خویش است. تصاویری که برخواسته از اندیشه قومی و سنت‌های یک ملت اند. در واقع میزان ارزش‌گذاری بر یک اثر هنری، امروزه به استفاده خلاقه از عناصر بصری سنتی هر قوم باز می‌گردد.
در واقع عناصر بومی غنی ترین دستمایه های هر ملت اند. عناصری که خلق آن‌ها در گذر قرن ها تجربه زیستی یک قوم شکل گرفته‌است. همین موضوع سبب می‌شود تا آثار هنرمندانی که با توجه به سنت آثار هنری خود را خلق می کنند، از هویت بومی برخوردار باشد. 


آثار رضا بهادری با بهره از رنگ ها و فرم‌هایی شکل گرفته‌اند که از دست‌بافته های بومی بر گرفته شده‌اند. فرم‌هایی که بارها و بارها آن‌ها را در دست‌بافته‌های عشایر، زیراندازهای مردم نقاط مختلف ایران و حتی تن‌پوش‌های بومی و سنتی دیده‌ایم. در واقع حسن غیر قابل انکار آثار بهاروند، در بهره‌گیری از رنگ و نقش دستبافته‌های ایرانی، دستیابی او به منبعی غنی از فرم های انتزاعیست. به نظر می‌رسد این هنرمند بر خلاف هنرمندان هم عصر خویش، به قابلیت های فرمی و فضایی هنرهاتی بومی به خوبی واقف است و از این طریق راهی متفاوت از هم عصران ایرانی خود را که مقلدان هنر غرب هستند، پیش گرفته است. اگرچه این خصوصیت در آثار بهاروند قابل توجه به نظر می‌رسد اما یک نکته را نباید از یاد برد و آن این است که هنر یک نشان مهم در بطن خود دارد و آن نوآوری و بدعت هنریست. برخلاف ویژگی مثبت آثار بهاروند در خلق آثار با بن‌مایه‌های فرمی و رنگی بومی، نمی‌توان این خصوصیت را از یاد برد که آثار هنری باید زبان گویای عصر خویش باشند. 


در واقع آثار این هنرمند فاقد نو آوری به معنای عمیق کلمه‌اند. در این‌جا تنها ماده اولیه یعنی پشم، به رنگ بدل شده و اثر نهایی به جای دار قالی و گلیم، بر روی بوم عرضه شده است. اما از اثر خلاقه و بدعت ناب اثری نمی بینیم و همین امر سبب می‌شود تا نتوانیم آثار او را به طور مطلق، اثر هنری بنامیم. 


اما نکته مهم و اثر گذار در آثار او استفاده درست از رنگ ها در مکان و مقیاس متناسب است. به طوری که دیدن درازمدت آن‌ها مخاطب را خسته نمی کند و در ذهن او به تصویری کسل کننده بدل نمی شود. این خصوصیت، بارزترین نکته و در واقع نقطه عطف یک اثر هنریست. هنرمندی که مخاطب خود را به خوبی شناخته و به خصوصیات او واقف است. به نیازهای تصویری او آگاه است و بر مبنای رنگ هایی به خلق اثر پرداخته که انسان شهرنشین معاصر قرن‌هاست که از آن دور افتاده است. 


بنابر آن‌چه گفتیم، یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های اثر هنری احترام به مخاطب و خاطرات ذهنی اوست که در اثرگذاری یک اثر هنری نقش موثری دارد. آثار رضا بهاروند از این قاعده پیروی می‌کند.

کد خبر: 50100
Share/Save/Bookmark