اسپانسرها قرارداد ترکمانچای می‌بندند
اسپانسرها قرارداد ترکمانچای می‌بندند
احسان ارغوانی از تهیه کنندگان تلویزیون از دخالت های زیادی که اسپانسرها در برنامه سازی ها می کنند، انتقاد کرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۳
به گزارش هنرنیوز ، احسان ارغوانی تهیه کننده برنامه های تلویزیونی در نقد حضور موسسه های کنکوری به عنوان اسپانسر در تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: این موسسه ها پول خوبی می دهند و سازمان هم چون پول ندارد این بودجه ها را می گیرد و براساس آن برنامه های کنکوری را می سازد.

وی با اشاره به تعداد زیاد برنامه های کنکوری در شبکه های سیما عنوان کرد: برنامه های کنکوری یکی از بزرگترین معضلات صداوسیماست که روی آن دست گذاشتید. خانواده های بسیاری هستند که توانایی خرید کتاب و یا شرکت در موسسات کنکوری را ندارند و وقتی از رسانه فراگیر صداوسیما این برنامه ها را می بینند تحت تاثیر قرار می گیرند.

ارغوانی افزود: اگر شما نفرات اول کنکور هر سال را ببینید اکثر آنها از مناطق محروم انتخاب شده اند و حتی شاید هیچ یک از آنها کتاب های این موسسات را نخریده باشند. ما قبلا می گفتیم ماهواره نبینید چون کلاهبرداری می کنند و تبلیغات دروغین نشان می دهند ولی اکنون خود ما تبلیغات بسیاری از شرکت ها و موسسات را نشان می دهیم که فریبکار هستند.

تهیه کننده «امروز هنوز تموم نشده» در واکنش به اینکه مدیران سازمان صداوسیما حضور این اسپانسرها را منابعی برای تامین اعتبار مالی می دانند، اظهار کرد: در همه جای دنیا از اسپانسرها استفاده می شود اما سازنده آن چیزی را که خودش می خواهد در کارش القا می کند به طور مثال یک شبکه خارجی می داند چطور با استفاده از اسپانسر محتوای مورد نظر خودش را منتقل کند اما ما اسپانسرهایی می آوریم که در کل کار دخالت می کنند.

وی با اشاره به برنامه هایی که با سرمایه گذاری اسپانسرها ساخته شده است، اظهار کرد: اسپانسر یکی از برنامه هایی که تهیه کنندگی اش را بر عهده داشتم در تمام موارد دخالت داشت؛ از انتخاب مجری گرفته تا اینکه چه مهمانی را دعوت کنیم و حتی اینکه چه سوالی از مهمان پرسیده شود و یا سوال پیامکی برنامه چه باشد.

ارغوانی افزود: این دخالت ها آنقدر زیاد است که شما در نهایت به این نتیجه می رسید کار نکنید. اسپانسرها می خواهند قرارداد ترکمانچای ببندند وقتی هم از اسپانسر بخواهیم در کار دخالت نکند فورا نامه ای به مدیران می زند که می خواهد قطع همکاری کند، سازمان هم می گوید چون پول نداریم برنامه باید تعطیل شود.

اسپانسر یکی از برنامه هایی که تهیه کنندگی اش را بر عهده داشتم در تمام موارد دخالت داشت؛ از انتخاب مجری گرفته تا اینکه چه مهمانی را دعوت کنیم و حتی اینکه چه سوالی از مهمان پرسیده شود و یا سوال پیامکی برنامه چه باشدتهیه کننده «امروزی ها» با اشاره به اینکه افراد زیادی در این یکی دو سال وارد کار تهیه کنندگی شده اند، اظهار کرد: مدیریت درستی وجود ندارد و به همین دلیل هرکسی که می تواند اسپانسر بیاورد خودش تهیه کننده می شود. حضور تهیه کننده های نابلد که کار دلالی می کنند برنامه ها را غیرتخصصی کرده است و تهیه کننده هایی وارد برنامه ها شده اند که ما اصلا آنها را نمی شناسیم.

وی با پیشنهاد اینکه باید کارگروه هایی در شبکه ها روی این امور نظارت داشته باشند، گفت: علاوه بر تهیه کننده های بی نام و نشان، مجریان و کارگردانان هم وارد حوزه های مختلف می شوند مثلا مجری رادیو به تلویزیون می آید، تهیه کننده برنامه های ترکیبی، سریال می سازد و کارگردان سریال، برنامه ترکیبی می سازد درصورتیکه هر کاری به تخصص نیاز دارد مثلا من بلد نیستم «نود» بسازم.

ارغوانی با اشاره به جای خالی مدیران جسور عنوان کرد: برخی از مدیران صداوسیما تخصص لازم را ندارند و به این اتفاقات دامن می زنند. البته سازمان با قوانین جدید دستخوش تغییرات زیادی است و امیدوارم تغییرات خوبی پیش رو داشته باشیم و صرفا با آمدن جوانان باتجربه ها را کنار نگذاریم. البته در این شرایط برخی از مدیران هستند که همچنان مقاومت می کنند به طور مثال مدیران مالی شبکه های یک و دو همچنان به شکل تخصصی به برنامه ها نگاه کرده و مقابل اسپانسرینگ بی رویه مقاومت می کنند و می خواهند برنامه های این شبکه ها چندان اسپانسرمحور نباشد.

این تهیه کننده در پایان اظهار کرد: امیدواریم نگاه مدیران به برنامه ها تخصصی تر شود تا برنامه سازان خوب و حرفه ای دوباره در تلویزیون مشغول به فعالیت شوند.
کد خبر: 97181
Share/Save/Bookmark