درگذشت کیارستمی آخرین ضایعه به خاطر خطای پزشکی نیست
در مراسم دومین سالروز درگذشت کارگردان سرشناس مطرح شد:
درگذشت کیارستمی آخرین ضایعه به خاطر خطای پزشکی نیست
دومین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی با سخنان و انتقاداتی درباره‌ حکم صادر شده برای پرونده پزشکی این هنرمند و همچنین قرائت بیانیه‌ای انتقادی از طرف بنیاد این کارگردان سرشناس برگزار شد.
 
تاريخ : جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
به گزارش هنرنیوز ، در این مراسم هنرمندانی چون اصغر فرهادی، بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، مسعود کیمیایی،سیف‌الله صمدیان، جعفر پناهی، تهمینه میلانی و... در آرامگاه توک مزرعه در لواسان و بر مزار عباس کیارستمی عصر 14 تیر ماه گردهم آمدند.

در ادامه بیانیه‌ای از طرف بنیاد کیارستمی در دومین سالگرد درگذشت این هنرمند که در هشت بند نوشته شده بود؛ توسط باربرد گلشیری پسر هوشنگ گلشیری، الهه خسروی همسر محمدرضا رستمی(خبرنگار) و همچنین مینا اکبری به نمایندگی از بنیاد کیارستمی خوانده شد.

از مهترین قسمت‌های این بیانیه به بند ۴ آن مربوط می‌شود و همچنین در این بیانیه با تاکید بر اینکه "درگذشت عباس کیارستمی آخرین ضایعه به خاطر خطای پزشکی نخواهد بود." آمده است:« به همین خاطر احمد کیارستمی (پسر عباس کیارستمی) در نظر دارد به زودی با رونمایی از سایت «عافیت» امکانی فراهم کند تا مردم تجربه خود را از مواجهه با پزشکان مختلف، بیمارستان‌ها و نهادهای درمانی در این فصل به اشتراک بگذارند و یکدیگر را در انتخاب پزشک برتر سال یاری رسانند.»

در بند یک این بیانیه با ادعای وضعیت ناعادلانه قضاوت در حوزه درمان آمده است: «انتشار رای هیات عالی نظام پزشکی درباره پرونده قصور پزشکی رخ داده در روند درمان عباس کیارستمی، برای پیگیران پرونده پزشکی او و افکار عمومی به جز تعصب از وضعیت ناعادلانه قضاوت در حوزه درمان کشور نتیجه دیگری نداشت.

این رای نهایی که چند روز مانده به دومین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی صادر شد تاکید دوباره‌ای است از شانه‌ خالی کردن از تعهد شغلی و بی‌توجهی به مسئولیت حرفه‌ای. نیاز به اثبات ندارد و بدون شک هم جامعه پزشکی و هم افکار عمومی می‌دانند که این رای نه‌تنها تناسبی با فاجعه رخ داده، ندارد بلکه صادرکنندگان این رای به شکل دیگری تداوم بی‌مبادلاتی در ساختار پزشکی و درمانی کشور را تایید کردند.»

در بند دو این بیانیه هم آمده است: «همه جزئیات پرونده پزشکی عباس کیارستمی، بی‌مسئولیتی پزشک را نسبت به بیمار اثبات می‌کند. تخلف صنفی و حرفه‌ای پزشک معالج به لحاظ تاخیر در اقدام به عمل جراحی دوم علی‌رغم شواهد و بروز عوارض جبران‌ناپذیر بعدی، مغایرت اظهارات شفاهی پزشک معالج با شرح گزارش عمل بیمار، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری او به صورت روزانه در پرونده بالینی، اقدام به سفر خارج از کشور در دوره‌ای که بیمار بعد از دو عمل صورت گرفته توسط او دچار عفونت، تب و عوارض دیگر شده است.

در جایی که ادله محکم در پرونده پزشکی عباس کیارستمی به شکل روشنی نقش اشتباهات پزشک معالج را اثبات می‌کند، تشخیص پنج درصد قصور برای پزشک خاطی، انتشار این پیام به آحاد مردم است که احقاق حق بیمار از پزشک بی‌مسئولیت، افسانه‌ای بیش نیست.»

در بند سه هم تاکید دوباره‌ای بر ارایه گزارش کامل از روند درمان عباس کیارستمی در بیمارستان «جم» شده که علی رغم وعده‌ها و قول‌های که از سوی وزیر بهداشت داده شده تاکنون اتفاق نیفتاده است و امضاء کنندگان این بیانیه دوباره خواستار ارایه؛ این گزارش شدند.

در بند چهار با ادعای اینکه «درج شدن حکم توبیخ پزشک خاطی در نشریه سازمان نظام‌پزشکی که طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ماه‌ها و یا شاید سال‌ها از انتشار آخرین شماره آن می‌گذرد و از سال 1385 تاکنون حکم توبیخ هیچ پزشکی در آن ثبت نشده» در ادامه امضاء کنندگان این بیانیه این روند را «دهن‌کجی سازمان‌یافته‌ای به افکار عمومی دانسته و معتقد است:« رئیس سابق سازمان نظام پزشکی که خود مدیرمسئول نشریه بوده با علم به منتشر نشدن نشریه و تعطیلی آن چنین حکمی را امضا کرده است.

سوال مهم این است که آیا درج حکم تنبیه پزشک خاطی در بولتن داخلی پزشکان که منتشر هم نمی‌شود، تنبیه پیگیران پرونده بیمار است یا تنبیه پزشک.

این تنبیه انتزاعی چه تاثیری در کاهش بروز کوتاهی و بی‌مسئولیتی پزشکی در جامعه درمان و سلامت کشور دارد؟»

در بند پنجم بیانیه‌ی دومین سالروز درگذشت عباس کیارستمی آمده است: «تعریف سوءپیشینه در سیستم غذایی، آگاهی از خطا و لغزش افراد در زمینه گوناگون است. این حق هر شهروندی است که از سابقه پزشک معالج خود آگاه باشد و بداند که در سابقه او چه خطاها و چه افتخاراتی مندرج شده است. با این حال سوءپیشینه پزشکان با اینکه اطلاعات محرمانه نیست بعد از سه سال از پرونده آنها پاک می‌شود تا نه‌تنها در اختیار عموم قرار نگیرد بلکه از چشمان قضات هم پنهان بماند.

در بند ششم این بیانیه آمده است: «بدون شک هدف دوستاران عباس کیارستمی از پافشاری بر ادامه روند حقوقی پرونده و حمایت گروه‌های مختلف مردم از آنها صرفا مقابله با شخص یا بیمارستان خاصی نبوده و نیست. اینکه مرد هنرمندی چون کیارستمی باعث شده کلمه خطای پزشکی در افکار عمومی زنده شود و برای اولین بار نقد جدی در سیستم درمانی کشور صورت بگیرد و حقوق بیماران در مراکز درمانی به عنوان سرفصلی مهم در ساختار سلامت کشور مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرد. دستاورد مهمی که توسط کسانی که در این دو سال پیگیر پرونده پزشکی عباس کیارستمی بودند حاصل شده است.»

بند هفتم با تاکید بر اینکه "همه ما بر این نکته صحه می‌گذاریم که تعداد پزشکان دلسوز و متعهد که با سخت‌ترین شرایط در درمان بیماران می‌کوشند در این سرزمین کم نیست" در عین حال آورده است:« اما نظام‌پزشکی ایران مانند هر نظامی که توانایی‌های انسانی در آن دخیل هستند از اشتباه مبرا نیست و درگذشت عباس کیارستمی آخرین ضایعه به خاطر خطای پزشکی نخواهد بود. به همین خاطر احمد کیارستمی در نظر دارد به زودی با رونمایی از سایت «عافیت» امکانی فراهم کند تا مردم تجربه خود را از مواجهه با پزشکان مختلف، بیمارستان‌ها و نهادهای درمانی در این فصل به اشتراک بگذارند و یکدیگر را در انتخاب پزشک برتر سال یاری رسانند.»

و بیانیه با تاکید دوباره بر خطای پزشکی و رای صادر و نقد برعملکرد سیستم پزشکی و رای صادره به پایان رسیده است.

در پایان مراسم دومین سالروز درگذشت عباس کیارستمی، هم پوستری که بیانیه این بنیاد روی آن درج شده توسط هنرمندان حاضر در مراسم امضا شد. بهمن فرمان‌آرا، اصغر فرهادی، همایون ارشادی، تهمینه میلانی و ... از جمله افرادی بودند که این پوستر را امضا کردند.

امیر پوریا منتقد که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در سخنانی بیان کرد: با گذشت دو سال و چند ماه از اولین عملی که روی عباس کیارستمی انجام شد هنوز معلوم نیست که در این عمل‌های صورت گرفته چه خطاهایی صورت گرفته است و در کدام بخش‌ها بود. این بی اطلاعی از روند درمان اصلی‌ترین هدف آن چیزیست که این برنامه به آن اختصاص پیدا می‌کند و فقط اعتراض به حکم صادر شده نیست. او در شرایطی این جهان را ترک کرد که کارهای بی شمار کلید نزده و ناتمام داشت. او همیشه می‌گفت تا زمانی که کسی کار ناتمام دارد، نخواهد مُرد.

در بخش‌های مختلف این مراسم نیز تکنوازی سه تار و تکنوازی ویالون‌سل به یاد این هنرمند اجرا شد و درپایان نیز قطعه موسیقی «هوا بس ناجوانمردانه سرد است» اخوان ثالث که از جمله موسیقی‌های مورد علاقه عباس کیارستمی بود، پخش شد.

از جمله هنرمندان و چهره‌هایی که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به اصغر فرهادی، سیروس الوند، بهمن فرمان‌آرا، همایون ارشادی، رضا کیانیان، رضا درمیشیان، محسن امیریوسفی، پریسا بخت‌آور، مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، سیروس الوند، محمد علی نجفی، الهام پاوه‌نژاد، سیف الله صمدیان، مصطفی زمانی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، بابک کریمی، حامد بهداد، هوشنگ گلمکانی، نیکی کریمی و ... اشاره کرد.

عباس کیارستمی، کارگردان «خانه دوست کجاست؟» از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شد و پس از آن هم چند بار دیگر به بیمارستان مراجعه کرد تا اینکه سرانجام هشتم تیرماه 95 برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت ولی چند روز بعد (14 تیر) در همان شهر پاریس و در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

ایسنا
کد خبر: 96606
Share/Save/Bookmark