چاپ کتاب در ایران ۳۸۰ ساله شد/ برگزاری مراسمی بدین مناسبت در نمایشگاه فرانکفورت
چاپ کتاب در ایران ۳۸۰ ساله شد/ برگزاری مراسمی بدین مناسبت در نمایشگاه فرانکفورت
مراسمی به مناسبت «سیصد و هشتادمین سالگرد چاپ نخستین کتاب در ایران» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و با حضور سفیر ایران برگزار می‌شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۳۸
به گزارش هنرنیوز ، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان و شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نشستی را برگزار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این نشست چهارشنبه ۱۰ اکتبر تحت عنوان «سیصد و هشتادمین سالگرد چاپ نخستین کتاب در ایران» برگزار خواهد شد.

طبق آنچه اعلام شده غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت میزبان این نشست خواهد بود و ماجدی سفیر ایران در آلمان سخنران این مراسم است؛ ضمن اینکه پیام شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب ایران قرائت خواهد شد.

در این مراسم ناشران حاضر در این عرصه بین‌المللی شرکت خواهند کرد و مقامات نمایشگاه مذکور نیز حضور خواهند داشت.

این خبر اضافه می‌کند، رونمایی از صفحه اول اثری که در سال ۱۶۳۸ در ایران برای اولین بار با ماشین چاپی در چاپخانه وانک در جلفا منتشر شده و اصل آن در موزه انگلیس نگهداری می‌شود ،از جمله برنامه‌هاست.

اهمیت رونمایی این اثر از آن جهت است که این ماشین چاپ الگوبرداری شده از دستگاه گوتنبرگ نبوده، بلکه دستگاهی ابداعی است. این کتاب ادعیه مذهبی ارامنه اصفهان است که نسخه‌ای از آن در ایران وجود ندارد.

به گزارش فارس ، در فضایی که تصویر درستی از ایران در رسانه‌های غربی منعکس نمی‌شود، این رونمایی حائز اهمیت است؛ چرا که نشان‌دهنده تعامل میان ارامنه با مسلمانان ایران بوده که یک هموطن ارمنی توانسته این کتاب را چاپ کند.
کد خبر: 97146
Share/Save/Bookmark