نشست نمایندگان بانک ها و موسسات مالی کشور برای حمایت از صنایع دستی
در آستانه برگزاری هفته صنایع دستی؛
نشست نمایندگان بانک ها و موسسات مالی کشور برای حمایت از صنایع دستی
در آستانه هفته صنایع دستی کشور و بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی نشست بررسی موانع و چالش های جوائز غیر نقدی و افزایش مشارکت بانک ها و موسسات مالی در حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی کشور با حضور نمایندگان بیش از ۲۵ بانک و موسسه مالی و مسئولین معاونت صنایع دستی و هنر های سنتی در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
به گزارش هنرنیوز، در این نشست مشترک بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنر های سنتی با اشاره به این مطلب که موج تازه ای در جهان در زمینه استقبال از صنایع دستی آغاز شده است گفت: در حوزه سرمایه گذاری، تولید و مصرف در جهان شاهد تغییرات بسیاری نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا هستیم که هر چه می گذرد گسترده تر نیز می شود. شاید دلیلش این باشد که در دنیای پر مشغله ماشینی و مکانیکی امروز به واسطه صنایع دستی بومی می خواهیم به آرامشی که در گذشته ها با آن مانوس بوده ایم برسیم. 

وی افزود: در حوزه تولیدو صادرات صنایع دستی در حال حاضر کشورهای هند، چین و تایلند به رشد خوبی رسیده اند و دارای رتبه تک رقمی هستند ولی متاسفانه ما در رتبه ۳۰ جهان قرار داریم که باید برای ارتقا این جایگاه بیشتر تلاش شود. 

نامور مطلق ادامه داد: یکی از راهکارها در توسعه صنایع دستی حمایت بانک ها و موسسات مالی کشور است که تا به حال نیز همیار و همراه ما بوده اند، البته ما برای بانک ها علاوه بر جوایز نقدی، استفاده از صنایع دستی در طراحی داخلی و فضاسازی بانک ها را پیشنهاد می کنیم. 

وی درپایان سخنانش در زمینه مزایای صنایع دستی گفت: صنایع دستی چند حسن دارد ابتدا در بحث اشتغال این صنعت باعث اشتغال زایی می شود، دوم صنعتی ارز آور است چون ارزش افزوده دارد و سوم اینکه صنعتی هویت بخش است. هیچ صنعتی جز صنایع دستی میراث دار هویت کشور ما نیست که امیدواریم با کمک و همیاری شما دوستان شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت در کشور باشیم. 

در ادامه این جلسه علی اصغر دادخواه مدیرکل تسهیلات سازمان در ادامه سخنان معاون صنایع دستی افزود: در رابطه با قرار دادن صنایع دستی به عنوان جایزه نقدی با افرادی مواجه هستیم که صنایع دستی را به طور کامل نمی شناسند، در نتیجه باید راهکاری اندیشید تا بتوان برای معرفی هر چه بیشتر صنایع دستی تبلیغات گسترده انجام داد، همچنین بکارگیری صنایع دستی در سیستم بانکی ونیز استفاده از صنایع دستی برای ملزومات اداری همکاران از دیگر راهکارها برای توسعه و رونق صنایع دستی است. 

همچنین در ادامه پویا محمودیان مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی سازمان افزود: از سال ۸۷ تا پایان سال ۹۳ در مجموع ۱۱ بانک در زمینه اجرای طرح استفاده از صنایع دستی درسبد جوایز غیر نقدی اعلام آمادگی کردند و همکاری خوبی داشتند و همواره در این چند سال با معاونت صنایع دستی همگام بودند. 

وی همچنین افزود: در پایان سال ۹۳ جمع کل مبلغی که به جوایز غیر نقدی بانک ها اختصاص داده شده بود بیش از ۲۱ میلیارد تومان بوده که مبلغ ناچیزی در مقابل توان بانک ها در حمایت از صنایع دستی است. انتظار داریم این حمایت و همگرایی روز به روز افزایش یابد. 

رسول زندی مدیرعامل صندوق قرض الحسنه پست بانک نیز در این نشست گفت: منابع بانکی در حمایت از صنایع دستی باید به سمت منشاء و کانون های اصلی تولید صنایع دستی کشور که اغلب در روستاها هستند برود. با توقویت این مراکز است که صنایع دسی ایران می تواند به جایگاه مطلوبی برسد و بتوانیم اصالت و مرغوبت کالاهای تولیدی را با این حمایت ها به اثبات برسانیم. 

در ادامه محمد برزنده نماینده بانک آینده نیز در این نشست با تاکید به ظرفیت های فروش الکترونیک در حمایت از صنایع دستی گفت: برای حمایت بهتر بانک ها از صنایع دستی و اختصاص جوایز غیرنقدی به این تولیدات از دو طریق می توان عمل کرد تا این هزینه ها به طور قطع صرف خرید صنایع دستی ایرانی شود. نخست اینکه این خرید جوایز از طریق فروشگاه های مجازی صنایع دستی معتبر و مطمئن صوت گیرد و دوم اینکه در داخل این فروشگاه ها با همکاری بانک های مختلف دستگاه های پوز اختصاصی قرار دهیم تا برنگان این جوایز مبلغی را که برنده شده اند به طور قطع فقط به خرید صنایع دستی اختصاص دهند. در این حالت می توانیم مطمئن باشیم که جوایز غیرنقدی صرف خرید صنایع دستی شده است. 

بابک اسکندزاده مشاورعالی بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز با تاکید با تاثیر صداوسیما در این فرآیند گفت: اگر صدا و سیما کشور در مسئله حمایت از صنایع دستی وارد عرصه شود می تواند بستر مناسب و موثری برای حضور بانک ها نیز فراهم آورد. اینکه شبکه های صدا و سیما برای حمایت بانک ها از صنایع دستی در تبلیغاتشان امتیازاتی قائل شوند، در عمل سازنده خواهد بود. 

گفتنی است در این برنامه که به همت دفتر صادرات صنایع دستی کشور برگزار شد نمایندگان بین ۲۵ بانک و موسسه مالی و اعتباری کشور حضور پیدا کردند و برای تحقق مصوبه بانک مرکزی در خصوص اختصاص جوایز غیرنقدی بانک ها به صنایع دستی و همچنین روندهای حمایتی این مراکز مالی مهم کشور از تولید کنندگان صنایع دستی در آستانه هفته صنایع دستی و روز جهانی صنایع دستی در محل سالن فجر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
کد خبر: 80946
Share/Save/Bookmark