مسجد جامعی به دیدار کوچک‌ترین قهوه‌خانه بازار تهران رفت
در کشف تهران این هفته:
مسجد جامعی به دیدار کوچک‌ترین قهوه‌خانه بازار تهران رفت
احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به دیدار کوچک‌ترین قهوه خانه ایران، مشهور به قهوه‌خانه حاج علی درویش رفت.
 
تاريخ : شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
به گزارش هنرنیوز،از کشفیات گروه کشف تهران و مسجدجامعی در ظهر جمعه، کوچک‌ترین قهوه خانه ایران، مشهور به قهوه‌خانه حاج علی درویش بود. 

به گفته صاحب قهوه‌خانه حاج علی درویش این قهوه خانه نه تنها در بازار تهران بلکه در بین گردشگرانی که از تهران دیدن کرده‌اند شهرت دارد.
 
سابقه تاسیس این قهوه خانه به سال ۱۲۹۷ بازمی‌گردد. البته در طول تاریخ چند بار دست به دست شده اما از سال ۱۳۴۰ تا کنون مالک آن حاج علی مبهوتیان معروف به حاج علی درویش بوده که اینک در بستر بیماری است و اکنون کاظم مبهوتیان، فرزند حاج علی درویش این قهوه خانه ۲ متر مربعی را اداره می‌کند. قهوه خانه‌ کوچک است اما برای هر کدام از مشتریان خاص و کسبه بازار استکان اختصاصی با شماره وجود دارد.

 
در قهوه‌خانه کوچک حاج علی درویش جای نشستن نیست و فقط چند صندلی بیرون مغازه دارد. مبهوتیان می گوید:«منوی قهوه خانه ما نیز کمی عجیب است. در این منو قیمت چای ۲۰۰۰ تومان اعلام شده اما بسته به فردی که چای می‌خورد و سابقه آشنایی با پدرم و وضعیت مالی فرد، چای هزار تومانی، ۵۰۰تومانی، ۲۰۰ تومانی، ۱۰۰ تومانی، ۵۰ تومانی و رایگان هم داریم. چای رایگان معمولا برای باربرانی است که وضعیت مالیشان مطلوب نیست.» 


صاحب قهوه خانه که دستی در امور خیریه هم دارد. احمد مسجد جامعی و سایر همراهان در قندان کنده کاری شده چوبی کمک های نقدی خود را قرار دادند.
از دیگر نکات قابل توجه در این قهوه خانه مصفا پوشیدن دستکش سفید است.صاحب قهوه خانه در این باره توضیح می‌دهد:« من به شدت به مسائل بهداشتی و سلامتی حساس هستم و برای درست کردن و سرو چای دستکش بر دست می‌کنم. برای افراد دیابتی، توت خشک و مویز کنار چای قرار می‌دهم و از افرادی که سرما خورده‌اند یا تمایل به نوشیدن چای کمرنگ دارند می‌خواهم مرا مطلع سازند.» 



وی ادامه می‌دهد:« این قهوه‌خانه بسیار مورد توجه گردشگران خارجی است.»شاگرد قهوه‌خانه هم به چند زبان صحبت می‌کند و به گردشگران خوش‌آمد می‌گوید. 

صاحب قهوه خانه اضافه می کند: ما یادمان زیبایی به شکل سکه به گردشگران اهدا می‌کنیم و دفتر یادبودی برای نوشتن خاطرات گردشگران داریم. بر سکه یادمان هم این بیت نوشته شده است: «نقش کردم رخ زیبای تو بر خانه دل/ خانه ویران شد و آن نقش به دیوار بماند». شاید باورش مشکل باشد اما ما در قهوه خانه حاج علی درویش کتابخانه هم داریم. 

مسجد جامعی پس از دقایقی توقف در این قهوه خانه و نوشیدن چای گفت: باید به شما نشان بهداشت و سلامت داد چرا که نسبت به مسائل سلامتی و بهداشتی مشتریان حساس هستید و این روحیه شما قابل تقدیر است. 

کد خبر: 71658
Share/Save/Bookmark