سایه روشن هایی که راوی قلمرو داستان و تصویر هستند
نگاهی بر فیلم «شبانه روز» ساخته امید بنکدار و کیوان علیمحمدی؛
سایه روشن هایی که راوی قلمرو داستان و تصویر هستند
 
تاريخ : جمعه ۱۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۱
فیلم «شبانه روز» ساخته امید بنکدار و کیوان علیمحمدی نگاهی انعکاسی به فضای چندگانه تطبیق مضمون در نماهای تلفیقی است.

به گزارش هنرنیوز، «شبانه روز» هم چینی قطعات نا همگن داستان هایی است که شاید به زعم تفکر سازنده این اثر اپیزودهایی در هم تنیده است، اما در حقیقت پاره داستان هایی است که از فقدان انسجام مضمونی رنج برده و درگیر پوشش سازی دیواره های اتصال داستانی است.

«شبانه روز» فیلمی است پر حضور از بازیگرانی که تلاش می کنند از طریق تکاپوی ابراز حضور، نقاط خلاء فیلم را بپوشانند، این حضور در رگه هایی پر تنش از چندسویگی بیان است که تعمدی سهل و ممتنع در انتخاب آنان وجود دارد، بازیگرانی چون مهناز افشار و حضور او در فیلم های بازاری، از دیگر سو نیکی کریمی و پارسا پیروز فر و سپس مهتاب کرامتی و محمدرضا فروتن که هر دو چهره های فیلم های ممتاز سینمای ایران هستند.

داستان های «شبانه روز» به رغم نگاه سازندگان آن مبنب بر وحدت مضمونی، به واقع چند روایت خطی با سازه های بصری صرف هستند که از انبوه مفاهیم و مضامین و شاید مصادیق آکنده باشد که به نظر می رسد در نخستین تم نوشتار وجود داشته اند و این مفاهیم را در جریان ثانویه بسط داده است.

در رویکرد بعدی آنچه حاصل شده است چینش غیر لایه مند چند داستان است که هریک خط اتصالی به نقطه داستان بعدی پیدا می کند و مناسبتی درونی تر پیدا می کنند اما این بافت مرکب، در این میان متشکل از درهم کنش چند منظوره روایتی چندگانه است که چند زن را در کانون فکت های بصری و نیمه داستانی قرار داده است.

همچنین مناسبتی دیگر، لایه های تازه تری از این منظر را پیش روی مخاطب می گشاید، هنگامیکه ماوقع ابتدایی را که به کرات در دیگر آثار دیده شده است با شکل بیانی متفاوت عرضه می کنند و در نقاطی با شعر و هنر گره می خورند که این اصل به نوبه خود می تواند رویکردی نو به متن همان جریانات باشد.

شروع و پایان بندی اثر نیز به واقع با سیاوش کسرایی شاعر مناسبت التزامی دارد که توانسته است این پیوند را محکمتر کند وگرچه در پرداخت به شخصیت او نقاط ابهامی نا همگن به چشم می خورد.

نیز، نقش آفرینی ها چینشی چندگانه دارند و نقطه نظری ناهمسو که به حرکت فیلم کمک شایانی کرده است و خط سیر آنچه از در کنار هم چینی مضامین صرف روی داده است و گرچه تمامیت آن دچار ضعف هایی است من جمله اینکه کشاکش دراماتیک بخش قجری دچار اضمحلال زمان است و نه ایستایی و حتی در الگو سازی بخش موسیقی که می تواند واگویه هنری این چند سکانس باشد دچار ضعف است.

عنصر دیگری که به صورت موازی جریان بندی این قالب را تکمیل می کند ارتجاع همزاد ها در حضور زنان این فیلم است که در عین حال صرفا چهره است و بازی و نه داستان، به گونه ای که اگر به صورت اپیزودیک تصویر می شد خللی در عدم وجود یا التزام حضور دیگری به وجود نمی آورد.

«شبانه روز» روایت اصولی و قالب بندی مفاهیم حول مضمونی است که با کادربندی هنری معنا یافته است که غیر از آن دچار سکته های محتوایی بسیار است.

همچنین، تصاویر کلامی در دیالوگ ها راحت و ساده است، غیر از آنکه هم پوشانی فصلی سناریو را در خود حل نموده و به تصادم ضمیمه ها درآمده است و دچار سخت انفعالی است.

وانگهی به موازات این اصل درهم تنیدگی زیبایی از تصویر حاصل شده است مثل خوشنویسی کلمات بر چهره، رویه کلام و نقاشی، شعر، شعار و تقارب و دریافت های التزامی و نگرش انطباقی فراگیر.

فیلم «شبانه روز» ساخته امید بنکدار و کیوان علیمحمدی با نقش آفرینی بازیگرانی چون نیکی کریمی، پارسا پیروزفر، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، حامد بهداد، حمیدرضا پگاه، مهتاب کرامتی، خاطره اسدی، ستاره اسکندری و بهنوش بختیاری برای نخستین بار در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر اکران شد.



مریم خاکیان





کد خبر: 31508
Share/Save/Bookmark