هرگز حضور حاضر غایب شنیده‌ای؟!
در آستانه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین الملی کتاب تهران؛
هرگز حضور حاضر غایب شنیده‌ای؟!
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با نظرات تازه معاونت فرهنگی درباره ناشران تعلیقی شکل تازه ای به خود گرفته است.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷

در نشست رسانه‌ای این دوره از نمایشگاه، سید عباس صالحی معاون فرهنگی درباره عدم حضور ناشران تعلیقی و حضورشان در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران گفته بود که تمام تلاش معاونت فرهنگی بر این بوده است که ناشران تعلیقی بتوانند در نمایشگاه حاضر باشند اما به این دلیل که قوانین نمایشگاه در مورد غرفه بندی ها توسط تشکل ها و شوراها از پیش تعیین شده و تنظیم شده بود و نیز متراژ غرفه ها بر اساس تصمیمات این شورا در نظر گرفته شده بود این شرایط فراهم نیامد. 

از قرار معلوم ناشران تعلیقی نیز نهایت همکاری را با معاونت فرهنگی داشته و بر این موضوع اعتراضی نداشته اند؛ زیرا بر اساس قانون برگه شماری و کتاب های منتشره در هر سال توسط ناشران، تعداد محدود کتاب های یک ناشر در هر سال امکان اخذ متراژ غرفه را برای حضور آن در نمایشگاه فراهم می آورد. 

نشر چشمه به مدت ۲۴ ماه از اسفندماه ۹۰ تا ۹۲ لغو مجوز شده بود. این ناشر در دولت یازدهم اواخر سال قبل در اسفند ماه با اتمام زمان مصوب برای محدودیت انتشار کتاب، دوباره آغاز به کار کرد و کتاب های خود را منتشر نمود اما به طور حتم تعداد کتاب های نشر چشمه تا بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران به حد نصاب نمی رسید و این ناشر به مدت سه سال متوالی از حضور در نمایشگاه کتاب محروم می شد. 

این اتفاق دوباره برای نشر چشمه افتاد و دردسرهای تازه ای را برای ناشر ایجاد کرد اما با مدیریت خوب توانست حرکت به سوی انتشار کتاب های خود را برای سال آینده نمایشگاه کتاب تضمین کند. 

در دوره بیست و هفتم نمایشگاه کتاب، بازهم نشر چشمه غایب است و به گفته حسن کیائیان مدیر نشر چشمه نه تنها این ناشر در نمایشگاه کتاب حاضر نخواهد بود بلکه هیچ کتابی از این ناشر در نمایشگاه عرضه نخواهد شد. 

نشر چشمه بر این اساس بازهم در چرخه فروش سالانه با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود که بخشی از آن به این ماجرا بر می گردد که تا کنون به دلیل لغو مجوز اجازه انتشار هیچ کتابی را نداشته و سودی از این باب عایدش نشده و بسیار متضرر شده و هم اینکه برای شروع کار به وجه مالی نیاز دارد که به خاطر عدم حضور در نمایشگاه از آن نیز محروم خواهد بود. 

دولت یازدهم اگرچه با رویکردی اعتدلال آمیز نسبت به بدنه نشر و ناشران تعلیقی رفتار کرد اما باز هم موفق نشد در سال اول برگزاری نمایشگاه در دولت جدید، از این جلوتر برود و دستش بسته ماند تا بلکه در سال آینده اتفاقی که می افتد برگزاری دوره بیست و هشتم نمایشگاه کتاب با رویکردی نو و متفاوت باشد؛ چیزی که در این دوره محقق نشد و باز هم نمایشگاه کتاب مستاجر مصلی باقی ماند. 

نشر چشمه اگرچه برخی کتاب ها را توسط «نشر چرخ» به انتشار رساند اما هنوز هم مشکلاتش پابرجا است و دغدغه هایش ادامه دارد.

کد خبر: 71108
Share/Save/Bookmark