تامین دارو ، مواد غذایی و  پوشاک از مشکلات اساسی کهریزک است / کاهش کمک‌های نقدی مردمی
مدیرعامل آسایشگاه کهریزک در پاسخ به هنرنیوز ؛
تامین دارو ، مواد غذایی و پوشاک از مشکلات اساسی کهریزک است / کاهش کمک‌های نقدی مردمی
مدیرعامل آسایشگاه کهریزک در پاسخ به سوال هنر نیوز خبر داد تامین دارو ، مواد غذایی و پوشاک از مهمترین مشکلات آسایشگاه کهریزک است این درحالی است که با توجه به اوضاع بد اقتصادی کشور ، کمک های نقدی مردمی نیز 20 درصد کاهش یافته است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری «راهکارهای علمی موسسه خیریه کهریزک در نگهداری سالمندان» عصر دوشنبه 9 مهر 97 ،با حضور حسن احمدی مدیرعامل موسسه کهریزک ، دکترفریبرز بختیاری قائم مقام ریاست مرکز آموزش علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک و جمعی از اصحاب رسانه در دفترمرکزی آسایشگاه برگزار گردید.

حسن احمدی مدیر عامل آسایشگاه کهریزک در ابتدای این نشست گفت: جمعیت سالمندی در کشورمان طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده به طوری که در سال 1335 جمعیت سالمندی در ایران یک میلیون و 650 هزار نفر بوده که این آمار در سال 1390 به 6 میلیون و 150 هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1420، 13.5 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند ضمن اینکه در سال 1430 جمعیت سالمندی در ایران حدود 31 درصد خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه موسسه خیریه کهریزک در سال 1351 توسط دکتر حکیم‌زاده پایه‌گذاری شد به طوری که در آن مقطع هیچ نهادی برای حمایت از سالمندان و معلولان وجود نداشت گفت: کهریزک در مساحتی دارای حدود 42 هکتار است و 838 سالمند که متوسط سن آنها حدود 80 سال است که به صورت تفکیک شده 549 زن و 289 مرد هستند در آسایشگاه کهریزک تهران نگهداری می‌شوند علاوه بر اینکه 459 سالمند نیز با میانگین سن 72 سال شامل 284 زن و 175 مرد در آسایشگاه البرز نگهداری می‌شوند و در کل 1297 نفر از سالمندان در دو آسایشگاه تهران و البرز سکونت دارند. 350 نفر از سالمندان نیز از خدمات طرح مراقب در منازل بهره مند هستند.

وی خبر داد : هزینه خدمات مراقبت از سالمندان در منزل در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار تومان بوده و این در حالی است که در آسایشگاه حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد.

مدیرعامل کهریزک گفت: 86 درصد از کمک‌های آسایشگاه کهریزک از طریق خیرین و نیکوکاران تامین می‌شود که 14 درصد از اعتبارات این مجموعه نیز توسط نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی که مددجو معرفی می‌کنند پرداخت می‌شود که البته رقم کمک‌ها ناچیز است ،بهزیستی در سال 97 به ازای هر مددجوی معرفی شده یک میلیون و 50 هزار تومان و کمیته امداد 200 هزار تومان پرداخت می کند.

مدیرعامل کهریزک گفت:کمک‌های مردمی ما در شهریور در بخش غیرنقدی از جمله مواد غذایی کاهش نیافته اما در بخش نقدی 20 درصد کاهش پیدا کرده است و ممکن است با این روند با مشکلات عدیده ای مواجه شویم که البته تمهیداتی در خصوص کاهش هزینه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم مواردی مانندکاهش مصرف سوخت و انرژی و همچنین کاهش پرداختی‌ها به کارکنان آسایشگاه است.

احمدی با اشاره به خدمات کهریزک گفت: یکی دیگر از اقدامات آسایشگاه کهریزک راه‌اندازی مرکز اوتیسم در آسایشگاه کهریزک البرز بوده است به طوری که بر اساس آمار اعلام شده 100 هزار بچه اوتیسمی در سطح کشور است که قطعا تعداد آنها بیش از آمار ارائه شده است که در همین زمینه مرکز اوتیسم در البرز خدمات آموزشی را به این کودکان ارائه می‌کند.

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک همچنین از تدوین طرحی در جهت افزایش عمر مفید سالمندان خبر داد و گفت:طرحی را تا افق ۱۴۰۰ تهیه و شاخص هایی را مطرح کردیم تا عمر مفید میانگین سنی سالمندان از ۱۳۰۰ روز تا ۱۷۰۰ روز افزایش یابد .
احمدی همچنین به سطح امید و رفاه در زندگی در دنیا نیز اشاره کرد و گفت: در ایران نیز امید به زندگی در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه رفاهی افزایش یافته است.

مدیر عامل کهریزک در پاسخ به سئوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید هم اکنون مهمترین نیاز کهریزک چه مواردی است ؟ گفت: برخی از مشکلات ما تامین دارو ، مواد غذایی و پوشاک است. ما در سال گذشته برای خرید پوشاک مبلغ 3 میلیارد تومان هزینه می‌کردیم اما با توجه به افزایش مصرف و همینطور افزایش نرخ ارز مشکلاتی در این زمینه برای ما بوجود آمده است.

احمدی با بیان اینکه؛ ما با یک کارخانه تولید پوشینه و پوشاک تا بهمن ماه سالجاری قرارداد داریم و با توجه به افزایش هزینه ها و تحریم‌ها که همچنان ادامه دارد برای تامین هزینه های جاری در ماههای آینده مانده ایم و حتی اگرپوشاک به نرخ ارز 4200 تومانی برای آسایشگاه تامین شود باز هم مشکلاتمان در این زمینه برطرف نمی‌شود چرا که خریدهای ما به صورت ریالی می باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید آیا با توجه به افزایش قیمیت ها ، مسئولین برای دلجویی و کمک به مددجویان ، سری به کهریزک زده اند ؟ تصریح کرد: متاسفانه مسئولین با توجه به اوضاع بد اقتصادی سری به کهریزک نزدند این درحالی است که با توجه به اینکه بیشتر کمک های ما از سوی مردم تامین می شود اما به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور، کمک‌های مردمی نیز در حال کاهش است ضمن اینکه ما با توجه به پوشش بیماران ام اس مشکلاتی را برای تامین داروهای آنها داریم که امیدواریم در این زمینه نیز نیازمند تمهیداتی از سوی مسئولان هستیم.

گزارش از: مجید معافی
کد خبر: 97128
Share/Save/Bookmark