ژنرال روسی هم فهمید، شبه روشنفکران نفهمیدند!
ژنرال روسی هم فهمید، شبه روشنفکران نفهمیدند!
در شرایطی که ورود پیکر پاک ۱۷۵ شهید غواص به کشور، باعث به راه افتادن موج تازه‌ای از اظهارات ضدجنگ در فضای مجازی شده است، رئیس موزه جنگ جهانی دوم روسیه طی اظهارنظری جالب درباره دفاع مقدس مردم ایران، پرده از عمق ناآگاهی شبه روشنفکران برداشت...
 
منبع : مجله هفت راه
تاريخ : شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۸
چند روزی است که انتشار خبر بازگشت پیرهای پاک ۱۷۵ شهید غواص به کشور و افشای شهادت مظلومانه‌ی ایشان، افکار عمومی در ایران را متأثر کرده و زنده به گور شدن این شهدا، به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. 

اما در این میان عده‌ای از شبه روشنفکران مطابق معمول سوار بر موج احساسات افکار عمومی شده و مشغول نشر عقاید همیشگی خود درباره‌ی جنگ و اشک تمساح ریختن برای جوانان به زعم آنها نگون بخت زنده قربانی حکومت و فریب خورده‌ی واژه‌هایی پروپاگانداشده‌ای چون «دفاع مقدس» هستند. هر چند مخالفت با استفاده از واژه‌هایی چون دفاع مقدس به جای جنگ، در ادبیات شبه روشنفکری سابقه‌ای به اندازه تاریخ جنگ هشت ساله دارد و محدود به همین نمونه‌ی اخیر نیست.

اما در این میان، امروز خبر جالبی از دیدار یک ژنرال روسی که از قضا رئیس موزه‌ی جنگ جهانی دوم روسیه هم هست با «محمود صلاحی» -رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران-، منتشر شد که مقایسه‌ی آن با ماجرای اخیر، نتایج قابل تأملی به همراه دارد.

صلاحی که در روزهای اخیر به روسیه سفر کرده است، در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های رسمی شهر مسکو، با ژنرال زاباروفسکی رئیس موزه جنگ جهانی دوم روسیه در محل این موزه دیدار و بر وجوه مشترک دفاع از کشور در جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تاکید کرد. در این دیدار، رئیس موزه‌ی مرکزی جنگ بزرگ میهنی سال‌های ۱۹۴۱-۱۹۴۵ هم با ابراز خرسندی از گفت‌وگو با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، زنده نگه داشتن ارزش‌ها و یاد و خاطره دفاع مردمی از کشور را برای جوانان و نسل‌های آینده بسیار ضروری و حائز اهمیت دانست و به تجربه‌های ۷۰ ساله‌ی روسیه در این زمینه اشاره کرد.

اما بخش جالب‌تر اظهارات این ژنرال روسی جایی است که او به واژه‌ی دفاع مقدس اشاره می‌کند: «زاباروفسکی در ادامه به تشریح جایگاه موزه‌ی مرکزی جنگ و استقبال مردم از آن پرداخت و با اشاره به جنبه‌های معنوی دفاع مردم روسیه از کشور خود در جنگ جهانی دوم، گفت: آنچه مسلم است بار معنوی کلمه «مقدس» در دفاع مردم ایران در برابر تجاوز عراق بسیار فرا‌تر، قوی‌تر و سنگین‌تر از بار معنوی این واژه در دفاع مردم روسیه از کشور خود است.» (فارس)

حال سوال اینجاست که چگونه یک ژنرال روسی ارزش اصطلاحاتی چون «دفاع مقدس» را متوجه می‌شود و شبه روشنفکران وطنی قادر به درک این موضوع نیستند؟
کد خبر: 81008
Share/Save/Bookmark