جشنواره و افزایش بی نظمی های سلیقه ای و گاها سیاسی!
جشنواره و افزایش بی نظمی های سلیقه ای و گاها سیاسی!
به نظر می رسد که گلایه مندی بعضی از فیلمسازان از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر به حدی رسیده که آنان سعی می کنند این گلایه مندی را در نرفتن بر روی فرش قرمز یا برگزار نکردن نشست های خبری نشان دهند. امری که در این دوره به نظر می رسد رو به افزایش است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵
شب گذشته فیلم سینمایی«یتیم خانه ایران» آخرین ساخته ابوالقاسم طالبی به دلیل مشکلات فنی نمایش داده نشد این درحالی بود که عوامل فیلم، تمام تبلیغات مربوط به فرش قرمز را سپری کرده بودند و بعد از گذشت دو ساعت و درست به هنگامی که همه مخاطبین تا پاسی از شب را در برج میلاد مانده بودند تا این فیلم را ببینند به ناگهان ابوالقاسم طالبی به پشت میکروفن برج میلاد می رود و از تماشاگران به دلیل نقض فنی این فیلم عذرخواهی می کند و خبر می دهد که این فیلم نمایش داده نخواهد شد!! این خبر این گمان را تقویت می کند که آیا باز فشارهایی از سوی پشت پرده برای نمایش ندادن یا همکاری نکردن برای یک نمایش تا حدودی مطلوب برای برخی از فیلم ها وجود داشته است یا خیر ؟ موضوعی که دیر یا زود روشن خواهد شد.

به نظر می رسد که گلایه مندی بعضی از فیلمسازان از دست اندرکاران جشنواره به حدی رسیده که آنان سعی می کنند این گلایه مندی را در نرفتن بر روی فرش قرمز یا برگزار نکردن نشست های خبری نشان دهند و این درحالی است که این اَعمال تنها به افزایش بی نظمی ها و  به زیر سوال بردن برنامه ریزی های جشنواره منجر خواهد شد.

امروز هم ، نشست خبری فیلم «دختر» اثر رضا میرکریمی به دلیل کسالت کارگردان برگزار نشد! همچنین نشست خبری فیلم های «مالاریا» و « خماری » هم برگزار نشدند تا این بی نظمی ها به اوج خود برسد.

تماشاگران و بویژه خبرنگاران و منتقدینی که شب گذشته تا ساعت یک بامداد منتظر نمایش فیلم «یتیم خانه ایران» بودند و دست خالی به خانه برگشتند در اولین ساعات صبح هم با برگزار نشدن نشست خبری فیلم «دختر» و «مالاریا» و « خماری» روبرو شوند تا کلافه گی آنان دو چندان شود.

تمایل برخی از کارگردان برای نرفتن به روی «فرش قرمز» مثل فیلم بادیگارد، مالاریا و غیره هم جالب است. مثلا ابراهیم حاتمی کیا گفته است «من هیچ اعتقادی به فرش قرمز ندارم بنابراین من و هیچ کدام از عوامل تولید فیلم روی فرش قرمز حاضر نمی شویم» یا اینکه محمد رحمانیان کارگردان فیلم سینمایی« سینما نیمکت» به دلیل اعتراض به مدیریت جشنواره، حاضر بر آمدن به روی فرش قرمز نشده و عوامل فیلم، بدون حضور وی  مراسم فرش قرمز را برگزار کردند! یا پرویز شهبازی کارگردان فیلم «مالاریا» اعلام کرده است تا زمانی که دبیر جشنواره در این مراسم حضور نداشته باشد آنان روی فرش قرمز حاضر نخواهند شد و ....

همه این بی نظمی ها و واکنش های گلایه مندانه فیلمسازان نسبت به فرش قرمز؛ ناشی از ضعف فضای تعاملی و نبود اتاق فکری قوی در دبیرخانه جشنواره است و از این رو است که کارگردانان نیز «فرش قرمز» و «نشست های خبری» را بهترین فضا برای انتقاد از عملکرد جشواره و گاهی هم انتقام گیری! سیاسی کاری و براه انداختن شوهای تبلیغاتی می پندارند. این در حالی است که اگر از روز اول به خواسته های منطقی فیلمسازان با تعمق و تعامل پاسخ داده می شد امروز ما دیگر شاهد این بی نظمی ها با ژست های مختلف نبودیم.

متاسفانه چند سالی است که «نشست های خبری» جشنواره فیلم فجر به محلی برای توهین به کارگردانان ، ریشخند عوامل و زمین گیر کردن بعضی از فیلم هایی تبدیل شده تا برخی ها با نگاه های سیاسی، سلیقه ای و گاها حسادت های صنفی ، از همین حالا نقشه دفن کردن بعضی از فیلم ها را در سر بپرورانند! و با وارد کردن فشارهای عصبی ، ذهن عوامل فیلم و بویژه کارگردان و تهیه کننده را برهم بریزند. ترفندی که در بیشتر مواقع نیز جواب داده و ترس از نشست های خبری برای برخی از فیلمسازان آنقدر کابوس وار شده است که خیلی ها با استرس وارد این مراسم می شوند و تعدادی هم با دیدن واکنش های نامتعارف به هنگام پخش فیلم در برج میلاد، به یکباره تصمیم می گیرند به بهانه های مختلف از حضور در نشست ها طفره بروند. در حالی که نشست خبری ، جای تبادل افکار بین عوامل فیلم با اهالی خبر و منتقدین برای بهتر دیده شدن فیلم به قصد تسخیر بیشتر قلوب و دیدگان تماشاگران است.
کد خبر: 88605
Share/Save/Bookmark