واکنش مشاور عالی سیما به دستمزد مهران مدیری
واکنش مشاور عالی سیما به دستمزد مهران مدیری
بازگشت مهران مدیری و رضا رشیدپور هر چند مخاطب را پای تلویزیون آورد اما حاشیه‌هایی هم در پی داشت. مشاورعالی سیما به این حواشی پاسخ داد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۲
به گزارش هنرنیوز ، یلدای امسال تلویزیون با چندین برنامه و رشدی نسبت به سال‌های گذشته، به کار خود پایان داد اما برخی حاشیه‌ها کماکان دست از سر یلدای سیما برنمی‌دارد؛ از دستمزد میهمانان تلویزیونی گرفته تا داستانِ مدیری و رشیدپور... برخی نوشتند که این دو دستمزدهای هنگفت و فرای تلویزیونی‌ گرفته‌اند و برخی هم پیگیرِ مستند یا مستند نبودنش رفتند. ماجرا با رضا رشیدپور و دستمزد هنگفتش بابت دو شب برنامه \"شب آرام\" شروع شد و سپس به شب یلدایی \"دورهمی\" رسید. اما چرا این حمله‌ها شروع شد و بیشتر آماج این حملات، مهران مدیری قرار گرفت؟ آیا فقط انتقادهای این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون به دولتمردان و وضعیت اقتصادی سبب شد تا هجمه‌ها بیشتر شود و یا موضوعات دیگری در میان بوده است.

نگاه کردن به ارقام اعلام شده مهران مدیری یا حتی رضا رشیدپور قدری قابل تأمل است؛ برای هر قسمت حدوداً 350 میلیون تومان به همراه 30 درصد از درآمد تبلیغات بازرگانی به مهران مدیری شخصاً پرداخت شود یا رقم میلیاردی بابت هر قسمت با تهیه‌کننده \"دورهمی\" بسته شده و از طرف دیگر با رضا رشیدپور هم قراردادی میلیاردی بابت دو قسمت برنامه یلدایی بسته شده، ذهن‌ها را به جای دیگری می‌برد؛ تلویزیون در همان زمان اجرای گلزار در شبکه سه هم اعلام کرد که چنین پول‌های هنگفتی را ندارد و اصلاً چارچوب تلویزیون جوابگوی چنین دستمزدهایی نیست.

بسیاری اعتقاد دارند که دستمزدها در تلویزیون از چارچوب و ضوابط خاصی برخوردار است و برای یک قسمت و یا دو قسمت برنامه مناسبتی چنین دستمزدهای عجیب و غریبی را پرداخت نمی‌کند. یا اسپانسرها و یا مشارکت‌هایی تحت نظارت و هماهنگی بازرگانی سازمان صداوسیما، برای میهمانان و یا هزینه‌های بیشتر ساخت و تولید برنامه‌، شکل می‌گیرد که باز هم این ارقام عجیب و غریب را تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران آن شبکه و حتی سیما هم تأیید نمی‌کند. چرا که با رضا پورحسین مشاورعالی معاون سیما در این باره و البته چند موضوع دیگر گفت‌وگوی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

رفتار غیرحرفه‌ای در اعلام ارقام عجیب و غریب

رضا پورحسین مشاورعالی معاون سیما گفت‌وگویش با خبرگزاری تسنیم را با سوالی درباره برنامه‌سازی مناسبتی که یلدایی بهتر از سال‌های قبل را تلویزیون پشت سرگذاشت اما بازگشت رضا رشیدپور و مهران مدیری حواشی هم در پی داشت، شروع کرد: \"واقعاً ارقام عجیب و غریبی که در محافل رسانه‌ای مطرح شد واقعیت ندارند و مستند نیستند. طرح آن بدون اینکه صددرصد بدانند نوعی بی‌اخلاقی و کار غیرحرفه‌ای است. کما اینکه اگر کسی اعتقاداتی داشته باشد چنین چیزی را بیان نمی‌کند که بعداً مجبور شود تکذیب کند یا کار در مراجع دیگری پیگیری شود.\"

تلویزیون با مردم همراه بود

وی درباره اینکه باید تلویزیون، برنامه‌های مناسبتی مثل یلدا در طول سال داشته باشد،‌ تأکید کرد: اینگونه برنامه‌ها باید زیاد شود و در طول سال شاهد آن باشیم را قبول می‌کنم؛ اما بستگی به مناسبت هم دارد. شب یلدا مناسبتی است که همه ایرانیان درگیر آنند؛ با وجود مسائل مالی و اقتصادی از این قبیل، بهانه‌ای است دورهم جمع شوند. صله رحمی اتفاق می‌افتد و از قدیم و گذشته‌ها می‌گویند. بهانه‌ای است قاعدتاً کار فرهنگی و اجتماعی را شاهد باشیم و رسانه باید همراه این خاطرات زیبای مردم باشد. به عبارتی تلویزیون با مردم همراه بود و باید همراهی‌اش را ادامه دهد.

کار ویژه تلویزیون در دو ولادت پیش‌رو

مشاور عالی معاون سیما، خاطرنشان کرد: در مناسبت‌های دیگر هم باید این کار شود ظاهراً قصد این‌چنینی هم دارند؛ مثلا ما به زودی ولادت حضرت زینب کبری(س) روز پرستار را پیش رو داریم و از همه مهمتر روز ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن و مادر در پیش است. قاعدتاً تلویزیون در فکر برنامه‌های این چنینی به فراخور آن روزهای بزرگ است؛ ساخت و تولید برنامه‌ها مقداری هم بستگی به این مناسبت‌ها دارد.

ایده‌پردازی و تمرکز بر برنامه‌سازی

پورحسین به ایده‌پردازی و دور از شتاب‌زدگی تولید در برنامه‌سازی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های یلدایی با ایده‌سازی ساخته شدند و از قبل روی آن فکر کرده‌ بودند. از کارگردان‌های مختلف مشورت گرفتند، در دکور به ایرانی و اسلامی بودن، توجه شده بود. عمده برنامه‌های تلویزیونی در این راستا جلو می‌روند و خیلی فی‌البداهه برنامه‌ساختن،‌ برنامه تلویزیونی نیست و کار تلویزیونی باید از قبل بر روی برنامه‌ریزی، ایده‌پردازی و خلاقیت شکل بگیرد. دیدید که خیلی از این برنامه‌ها از قبل ضبط شده بود؛ ضبط هم یعنی که برنامه‌ریزی و کارگردانی شده‌اند و بر روی محتوایش تمرکز کرده‌اند.

ماندنی شدن رضا رشیدپور

وی در خصوص بازگشت و ابقای رضا رشیدپور به عنوان مجری در تلویزیون، خاطرنشان کرد: رضا رشیدپور ماندنی است درباره جزئیات دیگر مطلع نیستم اما می‌دانم برنامه‌ای خواهند داشت.

ارزیابی مجریان ادامه دارد

مشاور عالی معاون سیما که رئیس کمیته مجریان تلویزیون است به سؤالی درباره ادامه تشویق‌ها و تنبیه‌ها و ارزیابی مجریان؛ اینگونه پاسخ داد:هر ماه این ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت مجریان ادامه دارد اما بعضی از اینها منعکس نمی‌شود. لازم است بگویم که اجرای مجریان در زمینه محتوایی و حرفه‌ای، آموزش و رعایت زبان فارسی وضع خوبی داریم. بله ممکن است در این حجم از اجرا مشکلاتی وجود داشته باشد اما واقعاً مجریان ما نجیب‌ترین مجریانند. باسوادند و ممکن است در این راستا کسی هم مطالعه کمتری داشته باشد. و اگر بیشتر تحت آموزش قرار بگیرند که الان اینها مرتب تحت آموزشند و خودشان هم استقبال می‌کنند. قاعدتاً پیشرفت بیشتری خواهند داشت اما در مجموع اجرا در تلویزیون وضع خوبی دارد؛ البته مطلوب ممکن است نباشد.

وی افزود: امروز خوشبختانه به گونه‌ای شده که مجریان احساس می‌کنند باید یک قدم جلوتر بروند؛ شاید یکی از دلایلش رقابت است و دلیل دیگر حس می‌کنند مردم اینها را می‌بینند و باید یک پیوند عاطفی و پیوند فکری میان آنها و مردم وجود داشته باشد؛ برای این کار چاره‌ای نیست به غیر از اینکه مردم اول بپذیرند که او می‌تواند با آنها صحبت کند؛ پس باید از یک سطح سواد، شناخت و مسائل حرفه‌ای برخوردار باشند و می‌بینم که مجریان در پی ارتقاء چنین وضعیتی‌اند.

تلویزیون مایل نیست که این حجم آگهی بازرگانی پخش شود

مشاور عالی معاون سیما در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر آگهی‌های بازرگانی که با خاموش‌شدن ستاره مربع‌ها در چند ماه گذشته همراه شده؛ آیا قرار نیست این روند کاهش آگهی‌ها ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: در جریان کاهش آگهی‌های بازرگانی نیستم؛ اما این را می‌دانم که خود تلویزیون مایل نیست که این حجم آگهی بازرگانی پخش شود و هیچ‌وقت موافق نبوده است. منتها این تکلیفی است که بودجه بر دوش سازمان صداوسیما می‌گذارد که مجبور است میزانی از درآمد خودش را از این ناحیه کسب کند؛ مگرنه به لحاظ حرفه‌ای من فکر می‌کنم حرفه‌ای‌ترین آدم‌ها الان در رسانه‌ملی‌اند. می‌دانم که این حجم از آگهی ممکن است برخی مواقع برای بیننده ملال‌آور باشد؛ ما خودمان تشخیص و ترجیح می‌دهیم شاهد حجم کمتری از آگهی‌بازرگانی باشیم منتها شرایط اقتصادی کشور این شرایط را تحمیل کرده است.
کد خبر: 97821
Share/Save/Bookmark