نقد شفاهي فيلم‌هاي اكران؛
خرازي‌ها: فاصله آشكار «فاصله» با ديگر ملودرام‌هاي ايراني
 
تاريخ : شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۵۰
يك منتقد گفت: فيلم «فاصله» از سوژه جذاب و جديدي برخوردار است. ملودرام «كامران قدكچيان» تماشاگر را تا پايان به‌دنبال خود مي‌كشاند، اصلاً خسته كننده نيست و فاصله آشكاري با ديگر ملودرام‌هاي ايراني دارد.

به گزارش هنر نیوز ،«شهرام خرازي‌ها» منتقد سينما در گفت‌وگو با فارس در مورد فيلم سينمايي «فاصله» ساخته كامران قدكچيان، اظهار داشت: فيلم سينمايي «فاصله» از سوژه جذاب و جديدي برخوردار است. ملودرام گرم و پركشش «كامران قدكچيان» تماشاگر را تا پايان به دنبال خود مي‌كشاند، اصلاً خسته كننده نيست و فاصله آشكاري با ديگر ملودرام‌هاي ايراني دارد.

اين عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در ادامه اظهار داشت: تمام كارهاي «كامران قدكچيان» بلااستثناء از ريتم بسيار خوبي برخوردارند و من نقش تدوين را در آثار اين فيلمساز بسيار اساسي و پررنگ مي‌دانم.

او گفت: فيلم سينمايي «فاصله» شروع خوبي دارد به‌گونه‌اي كه مخاطب بدون پشت سرگذاشتن مقدمه زائد وارد متن ماجراها مي‌شود و زمان‌بندي سكانس‌ها نيز حساب شده است.

وي در ادامه به فارس، گفت: فيلم تقريباً از كاراكترها و صحنه‌هاي زائد، بي‌مصرف و قابل حذف تهي است. شخصيت‌ها و ماجراهاي فرعي به‌اندازه و معقولانه بكار گرفته شده‌اند. ريتم فيلم بسيار تند است.

نويسنده ماهنامه سينما-خانواده در ادامه افزود: فيلم سينمايي «فاصله» پنج شخصيت اصلي دارد كه همه پا به پاي هم داستان را پيش مي برند. مسير سر راست و هموار سناريو و كم تعداد بودن كاراكترها به تمركز تماشاگر بسيار كمك مي‌كند چرا كه فيلم سينمايي «فاصله»، فيلمي جمع و جوري است.

اين منتقد سينما بر اين اعتقاد است كه: فيلم مشخصاً به دو نيمه تقسيم شده كه نيمه اول شرح شامل تلاش‌هاي «مريم اقبالي» (الناز شاكر دوست)، زن مطلقه‌اي است كه مي‌كوشد براي انتقام گرفتن از همسر سابقش، «محمود» (پژمان بازغي) به عقد «جهانبخش مغربي» (فرامرز قريبيان)، نويسنده پولدار در آيد. نيمه دوم از صحنه‌اي آغاز مي‌گردد كه «محمود»، همسر سابق «مريم» كه قرار است با «نازنين»، دختر «مغربي» ازدواج كند متوجه نقشه «مريم» مي‌شود.

خرازي‌ها در ادامه به فارس، گفت: فيلم سينمايي «فاصله» در نيمه‌دوم مشخصاً بهتر از نيمه اول است. تلاش‌هاي «مريم» در نيمه اول براي جلب توجه «مغربي» در برخي لحظات به تصنع مي‌گرايد و چندان قابل باور نيست. ايده‌هايي نظير خريدن رمان‌هاي «مغربي» و آشنايي «مريم» با كاراكترهاي اين رمان‌ها بقصد ورود به دنياي ذهني نويسنده جالب توجه‌اند در مقابل ايده جاماندن كيف «مريم» در اتومبيل نويسنده به عنوان بهانه‌اي براي ديدار مجدد، تلفن‌هاي مكرر و تصادف ساختگي در خيابان و متعاقباً بستري شدن در بيمارستان همه تكراري و قابل حدس‌اند.

وي در ادامه يادآور شد: نيمه دوم فيلم برخلاف نيمه اول سرشار از ايده‌هاي جديد، ماجراهاي دور از انتظار و صحنه‌هاي بكر است. مواجهه‌هاي مكرر زن و شوهر سابق در حضور «مغربي» و دخترش بسيار تماشايي از آب در آمده‌اند به‌گونه‌اي كه تماشاگر دوست دارد تا اين صحنه‌ها همچنان در موقعيت‌هاي مختلف تكرار شده و ادامه يابند.

اين عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در ادامه خاطرنشان كرد: فيلم سينمايي «فاصله» آغاز و پايان مناسبي دارد. فيلم خوب شروع مي‌شود و با نتيجه‌اي غيرقابل انتظار به انتها مي‌رسد. صحنه خودكشي «مريم» در ابتداي فيلم در نهايت پيوند مي‌خورد به سكانسي كه او پس از پشت سرگذاشتن ماجراهاي پر فراز و نشيب سر سفره عقد بر خلاف انتظار همه بجاي بله، نه مي‌گويد و شوهر سابقش را براي هميشه ترك مي‌كند.

«شهرام خرازي‌ها» در پايان اين گفت‌وگو، اظهار داشت: اين پيام كه در مواجهه با مشكلات زندگي به جاي خودكشي، پا بر جا بمان و از خودت دفاع كن، پيام قابل بحثي است كه فيلم سينمايي «فاصله» آن را در قالب تصويري جذابي به مخاطبينش انتقال داده است.



کد خبر: 18341
Share/Save/Bookmark