تهران هویت بصری ندارد!
اومیت تورگی دورگن در گفتگو با هنرنیور:
تهران هویت بصری ندارد!
«اومیت تورگی دورگن» نرمند ترک شرکت کننده در سمپوزیوم گفت: تهران هویت بصری ندارد! این شهر تفاوتی با یک شهر در کشوری دیگر ندارد.
 
تاريخ : جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۷


امسال هشت هنرمند از هفت کشور دنیا در سمپوزیوم مجسمه‌سازی شرکت کرده‌اند. «اومیت تورگی دورگن» یکی از این هنرمندان است. هنرمندی که معتقد است حضورش در ایران به یکی از بهترین تجربه های او در زمان حیاتش بدل شده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا نظر او را درباره هویت شهری تهران جویا شویم. 

در بدو ورود خود به تهران مجسمه یا بنایی دیدید که تهران را در ذهن شما متمایز کند؟ 

در مورد گرافیک شهری می‌توانم بگویم که تهران برای من نمادی از ایران نبود. تنها یک نکته متفاوت با شهرهای دیگر داشت و آن این بود که یک روز آرام و روز دیگر پر ترافیک است. آن‌چه از تهران در ذهن من مانده است این است که این شهر پر از اتومبیل است!
اما در سایر موارد، تهران تفاوتی مانند کشور من ندارد. ما فرهنگ‌های مشابهی داریم. به نظرم تهران بسیار جدید تر از شهرهای دیگر ایران است! به یقین نمی‌توانم تهران را با شهر دیگری مقایسه کنم. تهران با اصفهان قابل مقایسه نبود. سنتی که در بناهای اصفهان دیدم در تهران وجود ندارد.
ابیانه اما، شهری شگفت انگیز بود. شهری تاریخی که برای من راه رفتن در پیچ و خم کوچه‌هایش بسیار به یادماندنی بود. این شهر مرا بسیار شگفت‌زده کرد. اصفهان را نیز از پیش می‌شناختم. چراکه پیش از این فیلمی از یک فیلمساز ترک درباره ایران دیده بودم. به هر روی تاریخ ایران برایم بسیار جذاب است. فکر می‌کنم معماری اصفهان، معماری یک شهر خارق العاده است. اما این موضوع که تنها یک شبانه روز در اصفهان حضور داشتم؛ برایم غمگین کننده بود.

اثرتان با ایران و فرهنگی که به گفته خودتان پیش از حضور در تهران با آن آشنایی داشتید؛ ارتباط دارد؟ 

اثر من درباره گرمای زمین و خطریست که اکوسیستم را تهدید می‌کند. خطری که انسان سبب شده تا اتفاق افتد. اگر به اثرم بنگرید این حقیقت را در خواهید یافت. شما یک ظاهر بسیار محکم را تشخیص خواهید داد. در حالی که اگر به سوراخ های درون آن بنگرید؛ آسیبی که به این استحکام وارد شده را درک خواهید کرد. ما با تخریب زمین از درون پوچ می‌شویم. ما هرگز جهان را تغییر نخواهیم داد؛ اما برخی از قدرت های طبیعی را از دست خواهیم داد. اما معتقدم زمین در نهایت بر نیروی انسان غلبه می‌کند و پیروز می‌شود. به هر روی اثرم به فرهنگ ایران مربوط نیست. یک هشدار برای تمام ساکنان زمین است.

پیش از آن که به ایران سفر کنید؛ درباره این شهر چه تصوری داشتید و اکنون که ایران را تجربه کردید چه تصوری از این کشور دارید؟ 

ما خارج از کشور شما ایستاده‌ایم و همیشه اخباری منفی از ایران به گوش ما می‌رسد. اما اکنون که این‌جا هستم؛ مردم را می‌بینم و در این شهر قدم می‌زنم؛ می‌توانم در ارتباط با همه مردم قرار گیرم؛ با آن‌ها سخن بگویم؛ با آنها به گفتگو درباره همه مسائل بپردازم؛ به این حقیقت پی برده‌ام که مردمی مهربان و خونگرم دارد. تصور من به کلی درباره ایران تغییر کرد و اکنون بسیار خرسندم که به ایران سفر کرده‌ام.

نظر شما به عنوان یک هنرمند درباره ایران چیست؟ این کشور را چکونه برای هم وطنان خود توصیف می‌کنید؟ 

بزرگترین حقیقتی که در ایران دیدم این است که، ایران مردم بسیار مهربانی دارد. 


درباره این هنرمند:
«اومیت تورگی دورگن» جوانترین هنرمند ترک شرکت کننده در سمپوزیوم مجسمه سازی تهران است. این هنرمند ۲۸ سال دارد و به تازگی از دانشگاه فازغ التحصیل شده‌است.
چهارمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران از ۲۷ شهريور در باغ موزه قصر شروع به كار كرد و تا ۱۶ مهر ماه ادامه خواهد داشت. 

مینا عبدی

کد خبر: 47321
Share/Save/Bookmark