نمایش 200 اثر منتخب هنرهای سنتی در موزه ملی
در همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی رخ داد؛
نمایش 200 اثر منتخب هنرهای سنتی در موزه ملی
مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی در خصوص برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی نماز در آیینه میراث فرهنگی گفت: پس از بررسی داوران بیش از ۳۰۰ اثر به عنوان اثر منتخب برگزیده شدند تا در ایام برگزاری نمایشگاه همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.
 
تاريخ : شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
به گزارش هنرنیوز،همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی بستری موثر برای نشان دادن ظرفیت های فرهنگی و معنوی میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران برای معرفی و شناساندن ارزش های معنوی نماز است. به همین مناسبت نمایشگاهی تخصصی از آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی در محل موز ملی برگزار شده است.

سید عبدالمجید شریف زاده مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی در خصوص برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی نماز در آیینه میراث فرهنگی گفت: پس از اعلام فراخوان اولیه حدود ۵۰۰ اثری در رشته های مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی از استان های مختلف به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این بین و پس از بررسی داوران بیش از ۳۰۰ اثر به عنوان اثر منتخب برگزیده شدند تا در ایام برگزاری این نمایشگاه بزرگ در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

وی همچنین افزود: به دلیل محدودیت فضای موجود، تعداد ۲۰۰ اثر از منتخبین را در قالب نمایشگاهی بزرگ و متنوع در محل موزه ملی به نمایش درآمده است.

شریف زاده در خصوص تنوع آثار ارائه شده در این نمایشگاه نیز بیان کرد: از نظر تنوع آثار ارائه شده در این نمایشگاه با گستردگی قابل توجهی مواجهیم. از رشته هایی مثل سوزن دوزی، نگارگری، تذهیب، خوشنویسی، حکاکی، کاشی کاری، کچبری، میناسازی، منبت، خاتم، گره چینی، مشبک چوب، گر روی چوب، انواع گلیم و دستبافته های داری، انواع سجاده های سنتی، مشبک فلز، قلمزنی، طلاکوبی در این رویداد هری به نمایش درآمده که تا نیمه شعبان میزبان علاقمندان خواه بود.

این پژوهشگر هنرهای سنتی با تاکید بر حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این نمایشگاه توانستیم آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت را در گردهم آوریم و زمینه های لازم برای مشارکت بیش از ۱۷ استان کشور را مهیا سازیم.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور در خصوص ویژگی های این نمایشگاه نیز بیان کرد: این رویداد اولین نمایشگاه تخصصی است که با موضوع نماز و احادیث مرتبط با آن و حتی ابزارها و وسایل برگزاری نماز مثل سجاده، رحل و انگشتر در کشور برگزار می شود و از این نظر موقعیتی ممتاز و ویژه دارد. پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه می توانند با حضور در موزه ملی در معرض این آثار قرار گرفته و از آثار ارائه شده در آن برای مطالعات و پژوهش های خود استفاده نمایند.

وی در ادامه افزود:هنرهای سنتی با تفکرات و اعتقادات ما این شده و این سبقه تاریخی و فرهنگی ماست. به ویژه اینکه آثار هنری این حوزه بهترین ابزار و رسانه برای بیان تفکرات و اعتقادات رایج در جامعه اسلامی ماست. این نمایشگاه نیز از این جهت که منحصرا به نماز اختصاص دارد اتفاق ویژه ای است و می بایست بهتر و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است همایش نماز در آیین میراث فرهنگی از ۲۹ اردیبهشت کار خود را در بخش پژوهش، فیلم، کتاب و نمایشگاه اختصاصی هنرهای سنتی و صنایع دستی در محل موزه ملی آغاز کرده و این نمایشگاه تا تاریخ ۱۳ خرادماه ۱۳۹۴ مصادف با نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی (عج) ادامه خواهد داشت و علاقمندان همه روزه می توانند برای بازدید از این آثار مراجعه کنند.
کد خبر: 80991
Share/Save/Bookmark