نشست نقد فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار»؛
درخشنده: «خواب‌هاي دنباله‌دار» كودكان معلول را جدي مي‌گيرد
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۸
كارگردان «خواب‌هاي دنباله‌دار» با اشاره به جدي گرفتن كودكان معلول در فيلم گفت: آنچه برايم مهم است بحث تربيتي و بعد روانشنا‌سانه فيلم است.

به گزارش هنر نيوز به نقل از فارس، نشست فيلم سينمايي «خواب‌هاي دنباله‌دار» با حضور «پوران درخشنده» (كارگردان)، «طهماسب صلح‌جو» (منتقد)، «زيبا هاشمي» (بازيگر) و «بهزاد صديقي» (مجري و منتقد) در فرهنگسراي انقلاب برگزار شد.

دوست دارم آثاري درباره كودكان و نوجوانان خلق كنم

بنابراين گزارش، ابتدا «بهزاد صديقي» از «پوران درخشنده» در مورد چگونگي شكل‌گيري فيلمنامه «خواب‌هاي دنباله‌دار» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: طبيعتا هميشه فرصت‌هايي به وجود مي‌آيد كه ما را در يك مسيري قرار مي‌دهد و در رابطه با اين فيلم نيز هميشه دوست دارم آثاري درباره كودكان و نوجوانان خلق كنم.

كارگردان «رابطه» در ادامه افزود: دغدغه اصلي من اين است كه در اين زمينه كار كنم چرا كه به اين قشر توجهي نمي‌شود و به بيان ديگر به آنها كمتر توجه مي‌شود اما به هر حال فكر مي‌كنم كه تعامل بين خانواده‌، جامعه و كودكان بايد به وجود بيايد و به اين قشر بها داده شود چرا كه كودكان در اين سنين نيازهاي خود را طلب مي‌كنند و من دوست دارم در اين زمينه به صورت روانشناسانه كار كنم.

آثار درخشنده از وجه انساني برخوردار است

به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «بهزاد صديقي» از «طهماسب صلح‌جو» درمورد اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: هميشه آثار «پوران درخشنده»را با علاقه نگاه مي‌كنم چرا كه آثار اين كارگردان از دو وجه اساسي برخوردارست كه يك وجه روي پرده نمايان مي‌شود و وجه مهم ديگري كه خيلي محترم و ارزشمند است، روي آدم‌ها تاثير مي‌گذارد و در كنار آن بازيگران آثار «پوران درخشنده» يك چهره واقعي، ملموس و مستندي از بچه‌هاي معلول اين سرزمين پهناور هستند.

اين منتقد در ادامه افزود: اين كودكان آثار «پوران درخشنده»، امروز يك موقعيت كاري براي خود دارند و اين نكته‌اي است كه كمتر در سينما اتفاق مي‌افتد، چرا كه امروز وجه تخريبي سينما بيشتر از وجه خوب و سازنده آن است و خيلي جاها در اين دور و زمانه اتفاقات در كمال بي‌رحمي رخ مي‌دهد كه در اين ميان آثار «پوران درخشنده» سربلند است.

صلح‌جو تصريح كرد: در خصوص «خواب‌هاي دنباله‌دار» نكته‌اي كه مهم اين است كه به كودكان بها داده شود و اين قضيه مثبت است. ما از يك فضاي فانتزي با خواب يك دختر به دنياي واقعي سفر مي‌كنيم و اين مسير است كه ما بايد آن را جدي بگيريم و به كودكان بها بدهيم چرا كه كودكان به يك درك و حقيقت اساسي دست پيدا كرده‌اند.

«خواب‌هاي دنباله‌دار» كودكان را جدي مي‌گيرد

در ادامه اين نشست، كارگردان «بچه‌هاي ابدي»،گفت: فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار» كودكان را جدي مي‌گيرد و ما در قبال اين كودكان مسئوليم و بايد با ديد روانشناسي وارد دنياي تخيلي آنها شويم و با آنها ارتباط برقرار كنيم تا آنها هم به ايده آل‌هايشان دست پيدا كنند.

وي ادامه داد: در اين زمينه معلمان مدارس شغلي فراتر از يك تعليم دهنده دارند و آن هم اين است كه به كودكان بها دهند و آنها را بفهمند در غير اينصورت فضاي آموزشي خشك باعث مي‌شود، كودك از مدرسه بيزار شود و از يك درسي نمره نياورد چرا كه معلم به او فرصت يادگيري نداده و بحث دانايي از تعليم در مدارس مهمتر است.

«عليرضا خمسه» در نقش پليس باورپذير است

در ادامه «بهزاد صديقي» از «طهماسب صلح‌جو» در مورد ساختار اين فيلم پرسيد كرد كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: يك نكته اساسي وجود دارد، همه ما در هر سني كه باشيم كودكي‌مان را حفظ كرده‌ايم و دوست داريم در مواقع بحران از فشار و روزمرگي رهايي يابيم و به دنياي پاك كودكي برگرديم و هر وقت پيرمردي را مي‌بينيد كه با كودكان مراوده دارد به نوعي كودك مي‌شود و اين نوع كار يك نوع نمايش است.

وي در ادامه افزود: فيلمنامه در اين زمينه پررنگ است اما «عليرضا خمسه» كه در لباس پليس در اين فيلم ظاهر شده و به ديد كودكان بايد خشن باشد، در طول كار كودكي خود را حفظ كرده است. ما «عليرضا خمسه» را به راحتي در نقش پليس باور مي‌كنيم، اما ديگر كاراكترها اين طور نيستند و اين كار مي‌توانست فضاي كل فيلم را جذاب‌تر كند.

مسئله تربيتي در اين فيلم برايم مهم بود

به گزارش فارس، در ادامه كارگردان «پرنده كوچك خوشبختي» در ادامه افزود: هيچ كاري بي‌عيب نيست اما من دنياي كودكان را دوست دارم چرا كه در اين مقطع كودكان، نهايت عشق و ايثار هستند و در اين دنيا ديگر رياكاري و دروغ جايي ندارد و كودكان زلال هستند و ما براي همين است كه كودك فيلم را نيز باور مي‌كنيم و با او به جستجوي يك حقيقت مي‌رويم و او ثابت مي‌كند از بزرگترها يگ گام به جلوتر است و من در اين فيلم مسئله تربيتي برايم خيلي مهم بود.



درخشنده من را وارد يك دنياي جديد كرد

در پايان اين نشست «بهزاد صديقي» از «پريناز هاشمي» در مورد نقش‌اش سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: من شاگرد كلاس‌هاي «پوران درخشنده» هستم، او به من آموخت كه در بازيگري 25 درصد يادگيري است و 75 درصد استعداد.

وي ادامه داد: خانم درخشنده چگونه فكر كردن را يادم داد،كاري كه در مدرسه به من ياد ندادند و روزي كه فيلمنامه را به من داد، با خواندن فيلم، در خودم ديدم كه مي‌توانم از عهده اين كار برآيم، اما روز دوم اين كار برايم سخت شد با اين حال، او من را با يك دنياي جديد آشنا كرد و من كودكاني را ديدم كه در ذهنم نمي‌گنجيد.

به گزارش فارس، اين نشست راس ساعت 22 با اهدا لوح به مدعوين به اتمام رسيد.



کد خبر: 14642
Share/Save/Bookmark