حمایت قاطع از فیلم «محمد رسول‌الله (ص)»
گاهی وقت ها نباید دید و شنید و نقد کرد؛
حمایت قاطع از فیلم «محمد رسول‌الله (ص)»
هر فیلمی را می‌توان نقد کرد و به چالش کشید، می‌توان نظریه‌های مختلفی را ایراد کرد، اما به نظر می‌رسد در ارتباط با این فیلم باید کمی مراقب بود زیرا در حال حاضر نگاهی که به اسلام و پیامبر(ص) وجود دارد غیرمنصفانه است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
در طی این مدت فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» چندین بار برای اصحاب رسانه اکران شده است و از این روی باز خورد‌های مختلفی را شاهد بوده‌ایم. دوستان منتقد و کار‌شناس به سرعت در زمینه‌های مختلف که تخصصی دارند شروع به نقد این فیلم کرده‌اند که می‌توان در مورد هر کدام بحث کرد و به نتیجه رسید اما چیزی که مهم است و می‌تواند در شرایط کنونی به این فیلم کمک کند حمایت قاطع از فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» است.



با توجه به اینکه در طول تاریخِ سینما این فیلم دومین اثر سینمایی در مورد پیامبر اسلام است و می‌تواند در وسعت جهانی دیده شود باید پیش از هر چیز دیگری به دیده شدن آن کمک کرد. در طی این مدت شاهد هجمه‌های فراوانی علیه پیامبر و اسلامگرایان بوده‌ایم و فیلم‌های پر سرو صدایی در جهت تخریب چهره آن حضرت ساخته شده است و هم چنین مجله‌هایی همچون «شارلی ابدو» با کشیدن کاریکاتور پیامبر در این مسیر برای ذهنیت سازی منفی در بین مردم جهان نسبت به شخصیت آن بزرگوار کم نگذاشته‌اند. تا به این لحظه آثار زیادی در مورد پیامبرانی همچون حضرت مسیح ساخته شده است اما ساخت دو فیلم در کل تاریخ سینما در مورد پیامبر مهجور ماندن آن حضرت را نشان می‌دهد.

هر فیلمی را می‌توان نقد کرد و به چالش کشید، می‌توان نظریه‌های مختلفی را ایراد کرد، اما به نظر می‌رسد در ارتباط با این فیلم باید کمی مراقب بود و شرایط را در نظر گرفت. متاسفانه برخی دوستان جدا از فضای نقد که نسبت به آن تسلط ندارند گویا برای اظهار فضل نکاتی را یاد آور می‌شوند که نشان از نداشتن آگاهی از مسیر ساخت یک فیلم دارد و اما یک خواهش از منتقدانی که دارای دانش و آگاهی هستند و آن هم اینکه کمی شرایط را برای نقد این فیلم در نظر بگیرند با توجه به اوضاع کنونی شاید بهتر باشد به دیده شدن این فیلم کمک کنیم آن هم در سطح جهانی.



بر هیچ کس پوشیده نیست که در مورد درام و تعلیق و خیلی از مسائل دیگر این فیلم می‌توان حرف زد و ساعت‌ها بحث تکنیکی و تخصصی کرد و ضعف‌های آن را به راحتی بیرون کشید و البته نقاط قوتش را ستود اما به نظر نباید تنها سلاحمان را خود تخریب کنیم اجازه دهید در برابر افرادی که صاحبان سینما هستند و قدرت و سرمایه در اختیارشان است سرمان را بالا بگیریم و با سیلی صورتمان را سرخ نگه داریم یادمان باشد ما همچنان در سینما در حال آزمون و خطا هستیم و این فیلم شروع خوبی است.

نقد فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» را به زمان دیگری موکول کنیم و به قول مجید مجیدی کمی نگاه ژورنالیستی را از این فیلم حذف کنیم. اگر هم عطش نقد وجود دارد آن را در جمع‌های خصوصی‌تر بیان کنیم و یا اجازه دهیم فیلم آنچنان که قرار است دیده شود سپس به نقد و انتقاد از آن بنشینیم. کمک کنید فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» نه فیلم مجیدی مجیدی در شرایطی که نگاه جهانیان به اسلام و پیامبرمان نگاه غیر منصفانه‌ای است دیده شود.

زنده یاد علی حاتمی زمانی که شهرک سینمایی را می‌ساخت عده‌ای که کم نبودند در روزنامه‌ها به وی تهمت‌های زیادی زدند و انتقاد‌های یک جانبه‌ای را روا داشتند اما بعد‌ها‌‌ همان منتقدان متوجه آنچه که علی حاتمی برایشان به یادگار گذاشت، شدند. هزینه‌ای که در آن سال‌ها برای ساخت لوکیشن فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» از بین نرفته است و قطعاً برایمان ماندگار خواهد بود و آورده مالی خواهد داشت. عجولانه قضاوت نکنیم.

بنا به شرایط و درک از فضای موجود گاهی اوقات باید سکوت کرد و فریاد نزد، گاهی اوقات باید ندید و عبور کرد و گاهی وقت‌ها نباید نقد کرد، هر چند فضا برای نقد مستعد باشد.
کد خبر: 79272
Share/Save/Bookmark