استقبال از نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس
دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس عنوان کرد؛
استقبال از نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس
حجت الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، با اشاره به استقبال شاعران و جامعه ادبی از برگزاری این کنگره، به تشریح شاخص‌های انتخاب داوران و همچنین روند داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس پرداخت.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
به گزارش هنرنیوز ، نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات علی خوش لفظ، با هدف جامه عمل پوشاندن به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، کمک به رشد و اعتلای فرهنگی کتابخوانی عمومی به ویژه در میان هنرمندان و شاعران و همچنین تشویق شاعران جوان به بهره‌گیری از گنجینه دفاع مقدس در خلق آثار ادبی، در مهرماه سال جاری و همزمان با سالروز شهادت سردار حسین همدانی، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با اشاره به استقبال خوب شاعران از این کنگره عنوان کرد: باید توجه داشت که موضوع نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، موضوع جدیدی بوده و تا کنون سابقه اجرایی در کشور نداشته و معمولا جا افتادن این کنگره‌ها و انس و آشنایی شاعران به این موضوعات جدید برای خلق آثار ادبی، نیاز به زمان بیشتری دارد؛ اما با این وجود میزان استقبال شاعران و جامعه ادبی از این کنگره خوب و قابل قبول بوده است.

وی هدف از برگزاری این کنگره را احیاء بخشی از گنجینه ارزشمند دفاع مقدس که در قالب کتاب عرضه شده دانست و گفت: تقریبا هیچ یک از کنگره‌های شعری که تا کنون در کشور برگزار شده کتاب محور نبوده و تلاش ما این است که با کتاب محور کردن کنگره شعر و دعوت شعرا به این محفل، پیوندی عمیق‌تر میان اهالی فرهنگ، هنر و ادب با کتاب‌های ارزشمند، برقرار کنیم که خوشبختانه مشارکت خوب این عزیزان تا پایان مهلت ارسال آثار قابل توجه بوده است.

محمدزمانی با بیان اینکه این گونه حرکات کمک می‌کند که آثاری فاخر الهام‌بخش تولیدات جامعه ادبی ما باشد، ادامه داد: کتاب محور بودن این کنگره گامی موثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی و بها دادن به کتاب در جامعه است؛ به خصوص موضوع فرهنگ دفاع مقدس آثار بسیار خوب معنوی در زندگی، منش و سیره شعرا خواهد داشت و زمینه تحولات بعدی را در آنها فراهم خواهد کرد.

دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس درباره شاخص‌های درنظر گرفته شده برای انتخاب داوران این کنگره توضیح داد: تلاش شده داوران چند ویژگی را داشته باشند؛ اولا به لحاظ ادبی در یک طراز مثبت و بالایی قرار داشته باشند و جامعه ادبی ما آنها را به عنوان داوران درجه یک و شاعران ممتاز بشناسد؛ دوم اینکه داوران با عرصه دفاع مقدس و کتاب‌های منتشر شده در این عرصه آشنایی کافی داشته باشند و سوم اینکه با روح نوآوری، ابتکار و خلاقیت در میان جوانان و رویکردهای نو آشنا باشند.

وی با اشاره به همکاری ۱۰ داور در روند بررسی آثار گفت: به سیاق داوری سایر کنگره‌ها، آثار ارسال شده به دبیرخانه این کنگره نیز در ۳ مرحله داوری خواهند شد؛ در یک بررسی اولیه آثاری که به لحاظ ساختار و محتوا از معیارهای اولیه شعر برخوردار نیست حذف می‌شوند. در مرحله دوم آثار فاخر از میان آثار راه یافته به این مرحله انتخاب می‌شوند و در مرحله سوم آثار نهایی بررسی خواهند شد که معمولا با برگزاری یک جلسه تحلیلی و گفت‌وگوی میان داوران، آثار برگزیده انتخاب خواهند شد.

شایان ذکر است که کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، که به عنوان محور خلق آثار شرکت کننده در این کنگره معرفی شده، روایتی عاطفی از خاطرات جانباز سرافراز آقای علی خوش‌لفظ، هم‌رزم حاج احمد متوسلیان به قلم آقای حمید حسام است که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
کد خبر: 95292
Share/Save/Bookmark