احمد پژمان: موسیقی که از تلویزیون پخش می‌شود موسیقی ایرانی نیست
گزارش هنرنیوز ازنشست «دو سالانه آهنگسازی استاد احمد پژمان»
احمد پژمان: موسیقی که از تلویزیون پخش می‌شود موسیقی ایرانی نیست
احمد پژمان استاد و پیشسکوت موسیقی ایران گفت: موسیقی پاپ و راک و آن موسیقی‌هایی که این روز‌ها از صدا وسیما پخش می‌شود موسیقی ایرانی نیست بلکه موسیقی ایرانی موسیقی مناطقی مثل کردستان، آذربایجان ، سیستان و بلوچستان و شهرهای دیگر است که باید دستمایه عظیم آهنگسازان قرار بگیرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۷

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرنیوز، صبح امروز نشست رسانه‌ای «دو سالانه آهنگسازی استاد احمد پژمان» در تالار وحدت با حضور احمد پژمان، هوشنگ کامکار و تعدادی از داوران این مسابقه برگزار گردید.

احمد پژمان با اشاره به تلاش‌هایی که برای انتخاب برگزیده‌های موسیقی در این مسابقه انجام گرفته است افزود: خوشحالم که دراین مسابقهٔ دوسالانهٔ آهنگسازی ؛ که به نام من برگزار شد همه چیز خیلی حرفه‌ای برنامه ریزی شده بود. به طوری که تمام نُت‌ها ، کتابچه شده بودند و تلاش شد برای انتخاب شرکت کنندگان خیلی موشکافه عمل شود تا حق کسی پایمال نشود. شاید اشتباهی که ما انجام دادیم این بود که اعلام کردیم شرکت‌کنندگان باید در آثارشان از مصالح موسیقی ایرانی بهره شوند و این امر موجب سردرگمی شرکت کنندگان شد و آن برداشتی را که ما از این موضوع در نظر داشتیم محقق نگردید.

وی با بیان اینکه درسالهای آینده بر آنیم تا چند قطعه موسیقی اصیل ایرانی را مطرح کنیم و از شرکت کنندگان بخواهیم که یکی از این قطعه‌ها را به دلخواه انتخاب کنند و با نو آوری و خلاقیت خود آن را بسط و گسترش دهند اضافه کرد: متاسفانه موسیقی پاپ و راک و آن موسیقی‌هایی که این روز‌ها از صدا و سیما پخش می‌شود موسیقی ایرانی نیست بلکه موسیقی ایرانی، موسیقی مناطقی مثل کردستان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان و دیگر شهرها است که باید دستمایه عظیم آهنگسازان قرار بگیرد.

این استاد موسیقی ادامه داد: ما باید موسیقی مناطق مختلف ایران را، هم بشناسیم و هم، بشنویم و از آنان برای ساخت موسیقی خود الهام بگیریم. برخی از این موسیقی‌ها؛ آوانگارد شدند و گرایش‌های آوانگاردی در موسیقی اصیل ما افزایش یافته است.

احمد پژمان تاکید کرد: من مخالف نو آوری نیستم بلکه مشوق آن هستم و نباید اینگونه تصور شود که ما در موسیقی فاشیستی عمل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آهنگسازان معروف جهان از موسیقی اصیل خودشان استفاده می‌کنند و موسیقی نویی را ارائه می‌دهند و ما هم می‌توانیم در موسیقی سمفونیک خودمان این کار را انجام دهیم. کشور ما احتیاج دارد که بر روی موسیقی خودش کار کند تا این موسیقی‌ها، هم برای خودمان و هم ، برای جهانیان شنیده شود.

این پیشکسوت موسیقی یاد آور شد: هدف ما از برگزاری دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان این است که جوانان ایرانی را به سمت نوآوری در موسیقی ایرانی دعوت کنیم. ما باید موسیقی با هویتی داشته باشیم.

احمد پژمان گفت: الان فارغ تحصیلان موسیقی زیاد شدند و متاسفانه جایی برای کار آنان وجود ندارد و باعث تاسف است که این جوانان با عشق و علاقه درس می‌خوانند اما به دلیل نبود بازار کار، سرخورده می‌شوند و مجبورند حرفه و علاقه خود را عوض کنند. باید جایی برای فعالیت موسیقی این جوانان تحصیل کرده وجود داشته باشد.

امین هنرمند دبیر دو سالانهٔ آهنگسازی احمد پژمان در این نشست با بیان اینکه حدود ۴۲ اثر به این دبیرخانه ارسال شد افزود: سرانجام سه اثر از رهام شناسا، حسان صائمی و وحید جهان‌داری برگزیده شدند که مراسم اختتامیه این مراسم ۱۶ بهمن ‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

به گفته وی این قطعات توسط آنسامبل پژمان که سرپرستی آن برعهده پدرام فریوسفی خواهد بود. اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز، حمید رضا دیبازر عضو هیئت داوران این دوسالانهٔ آهنگسازی نیز اظهار داشت: این مسابقه باعث شد تا بچه‌ها در فرصت کم با علاقه زیادی کار کنند و جریان تازه‌ای در بخش آهنگسازی دانشکده موسیقی ایجاد شود.

وی افزود: بعد از انقلاب جریان آموزش موسیقی به صورت آکادمیک دچار وقفه گردید و بعد‌ها گروه موسیقی در کشور شکل گرفت و بتدریج به دانشکده‌های موسیقی مبدل شد و باعث شد تا موسیقی از نسل گذشته مثل آقای احمد پژمان به هنرجویان منتقل شود. خوشحالیم که تقاضا برای موسیقی ایرانی در این دو سالانه زیاد بود و شاهد این اتفاق خوب بودیم.

هوشنگ کامکار عضو هیئت داوران این مسابقه یکی دیگر از حاضرین در این نشست بود که با ابراز خوشحالی از اینکه آهنگسازان خوبی در این مسابقه از سراسر ایران شرکت کردند با گلایه از برخی از سایت‌های موسیقی که هیچ‌شناختی از موسیقی ایرانی ندارند اما به دلایلی موسیقی‌های سطحی و مبتذل را از طریق سایت‌های خود رواج می‌دهند اظهار داشت: متاسفانه من از سایت‌های موسیقی ناراضی هستم و سطح سلیقه جوانان را پایین می‌آورند. ما هر روز در این سایت‌ها با ۲۰ اثر موسیقی مواجهه می‌شویم که اسم و نحوه اجرای آنان خنده دار است و شعرهایی در این موسیقی‌ها خوانده می‌شود که بسیار سطحی و مبتذل است. این سایت‌ها موجب می‌شوند تا هر جوانی ، یک سی دی موسیقی تولید کند و آن را به این سایت‌ها ارائه دهد.

وی تاکید کرد: همه تلاش ما این است که موسیقی اصیل زنده بماند و توسعه یابد اما آنان موسیقی ایرانی را خراب می‌کنند. متاسفانه این موسیقی‌ها پشیزی نمی‌ارزد. این درحالی است که باید نظارتی براین وضعیت بشود تا موسیقی به این وضعیت نابسامانی دچار نگردد.

هوشنگ کامکار یاد آورشد: ما باید گوشمان به موسیقی اصیل عادت کند و دیگر نباید گوشمان را به موسیقی‌های ضعیف بسپاریم.

وی خطاب به اهالی مطبوعات و رسانه‌ها گفت: نقش شما در آگاهی دادن جامعه به موسیقی خوب و اصیل نقش مهمی است. شما با نقدهای علمی و درست در حوزه موسیقی می‌توانید در رشد و تعالی موسیقی کشور مثمرثمر باشید.

امیر اسلامی یکی دیگر از اعضای هیئت داوران حاضر در این نشست گفت: استاد احمد پژمان همیشه به وجود مصالح ایرانی در آثار موسیقایی تأکید دارند و اگر جوانان این مسیر را ادامه دهند به نتایج خوبی خواهند رسید.

وی که تا کنون سه جایزه بین المللی موسیقی از کشورهای مختلف دریافت کرده است ادامه داد: وقتی از داوران این کشور‌ها می‌پرسیدم چرا موسیقی من انتخاب شده می‌گفتد که موسیقی شما هویتی ایرانی داشته است. لذا معتقدم که هویت در موسیقی باعث می شود تا موسیقی بهتر شنیده شود.

کد خبر: 78859
Share/Save/Bookmark