جاذبه‌های گردشگری ایران را دریابیم
یک مدرس دانشگاه:
جاذبه‌های گردشگری ایران را دریابیم
یک استاد دانشگاه می‌گوید: بعد از گذشت بیش از دو دهه از آغاز مجدد فعالیت‌های گردشگری،هنوز کشور ایران نتوانسته است جایگاه مناسب خود را در پهنه بین‌المللی به دست آورد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۳
مرتضی صادقی در گفت و گو با هنرنیوز، با بیان این که وجود تمدن ۸ هزار ساله مکتوب و آثار ارزشمند به جای مانده از پیشینیان بر غنای تاریخی این کشور افزوده است، گفت: چغازنبیل دانیال نبی، آپادانا، نقش رستم و پرسپولیس، سی و سه پل و پل خواجو، شهر یزد در دل کویر، ارگ بم در کرمان و بسیاری از آثار دیگر را بایستی از آثار جاودانه و ماندگار پیشینیان نامید که یونسکو برخی از این آثار را به عنوان میراث جهانی بشر اعلام کرده است.

او اظهار کرد: شمال کشور که استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را در خود جای داده پوشیده از جنگل‌های انبوه است. وجود دریای خزر سبب به وجود آمدن اقلیم طبیعی شگفت‌انگیزی شده که اکنون از جاذبه‌های مهم طبیعی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در استان‌های غربی کشور شامل استان اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی وجود قلل مرتفع سبلان و سهند امکان دسترسی مردم را به آب‌های گرم معدنی فراهم کرده است .

این مدرس دانشگاه گفت: در بیشتر ماه‌های پاییز و زمستان این مناطق پوشیده از برف است.

او اضافه کرد: دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌های جهان و در عین حال یکی از پایگاه‌های مهم مطالعاتی در زمینه محیط زیست، در این منطقه واقع شده است.

صادقی با بیان این که آثار باستانی بی‌شماری مانند مجموعه تخت سلیمان، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مسجد کبود تبریز در این مناطق قرار گرفته است، تأکید کرد: استان‌های اصفهان و فارس را بایستی از جمله غنی‌ترین استان‌های کشور از حیث تنوع آثار باستانی و تاریخی نام برد.

او توضیح داد: خواهر خواندگی شهراصفهان، با فلورانس ایتالیا نمودی از جلوه‌های زیبا و شگفت‌انگیز این شهر است. ولی سالیان دراز این شهر مظهر زندگی مسالمت آمیز مسلمانان، یهودیان و ارامنه بوده است.

صادقی اذعان کرد: از آثار مهم این شهر می‌توان از کلیسای معروف وانک، میدان نقش شهر کویری یزد که زمانی مرکز جامعه زرتشتیان بود. آتشکده معروف زرتشتیان همواره پذیرای بازدید کنندگان از اقصی نقاط جهان است .

او بیان کرد: در عین حال سبک معماری خشت و گل یزد، این شهر را به گونه‌ای خاص از تمامی شهرهای جهان متمایز را از دور افتاده‌ترین نقاط جهان به این محل می‌کشاند.
وی گفت: بسیاری از زرتشتیان ساکن هندوستان و پاکستان برای انجام مراسم مذهبی و سنتی خود همه ساله به این شهر سفر می‌کنند.

صادقی تشریح کرد: استان کرمان در مجاورت استان یزد جلوه‌های تاریخی دیگری از گذشته‌های دور را به تصویر می‌کشد. بازار کرمان و حمام گنجعلی خان و مسجد جامع کرمان را در ردیف مهمترین آثار دیدنی قرار دارد.

وی اظهار کرد: استان خراسان از مهمترین کانون‌های گردشگری مذهبی محسوب می‌شود. شهر مشهد همه ساله بیش از ۱۶ میلیون زائر را در خود جای می‌دهد.

او ادامه داد: دسته‌های بزرگی از زائران اتباع کشورهای پاکستان، هندوستان، تانزانیا، کویت، امارات متحد عربی، عمان، قطر، بحرین، عربستان سعودی هستند . 

وی افزود: همچنین مزار بسیاری از بزرگان اهل ادب و فرهنگ مانند فردوسی،عطار نیشابوری و خیام در این شهر واقع شده است .

این مدرس دانشگاه تشریح کرد:از سوی دیگر این منطقه دروازه ورود به آسیای مرکزی محسوب می‌شود. بخش‌های مهمی از راه‌های اصلی جاده ابریشم از ایران عبور کرده است.

او اظهار کرد: وجود کاروانسراهای قدیمی در استان خراسان خود نشان روشنی از اهمیت تاریخی منطقه دارد. نقش ایران در شکل گیری تمدن در آسیای مرکزی و در مجاورت استان خراسان نیز غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به این که اکنون در بخش‌های وسیعی از مسیر جاده ابریشم از غرب تا قلب هند و چین بسیاری از مردم پس از بازگشت صدها سال به زبان فارسی تکلم می‌کنند، گفت: این امر نشانه‌ای از نفوذ انکارناپذیر زبان و فرهنگ پارسی بوده است.

او ادامه داد: در شهرهای سمرقند و بخارا که از تاریخی‌ترین شهرهای واقع شده در جاده ابریشم به شمار می‌رود. مردم به فارسی صحبت می‌کنند.

وی توضیح داد: استان همدان با غار غلی صدر و هگمتانه، زنجان با غار کتله خور و گنبد سلطانیه، کرمانشاه، با تاق بستان و بیستون، کردستان با مریوان و دریاچه زریوارش، سیستان و بلوچستان با سواحل وسیع و جذابش، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال با تنوع آب وهوایی و اشکال متفاوت زندگی با نمادهای کاملاً اختصاصی و منحصر به فرد، قم و بارگاه حضرت معصومه و مدرسه فیضیه‌اش،همه و همه نشان روشنی از تنوع و گوناگونی در کشور دارد.

صادقی بیان کرد: سرمایه‌های ارزشمندی که در عین جاودانگی می‌تواند دستمایه‌ای برای تحول و تحرک اقتصادی و اجتماعی باشد. بانگاهی به گذشته سال ۱۳۵۶ را باید موفق‌ترین سال از حیث جذب گردشگر در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب کرد. 

او با تأکید بر این که براساس گزارش وزرات فرهنگ وقت، تعداد گردشگران ورودی در این سال به قریب ۷۰۰ هزار نفر رسیده بود، افزود: از سال ۱۳۵۷ به بعد دلیل وقوع انقلاب اسلامی – اجتماعی در ایران صنعت گردشگری به یک باره با توقف کامل روبه رو شد . 

صادقی اضافه کرد: پس از آن به دلیل وقوع ناآرامی‌های سیاسی در برخی از استان‌های کشور و همچنین آغاز جنگ هشت ساله از سوی عراق، دولت ایران هرگز فرصتی برای اندیشیدن و توسعه این صنعت نیافت .

او بیان کرد: پس از پایان جنگ فرصتی دوباره برای آغاز فعالیت‌های گردشگری پدید آمد.اکنون بعداز گذشت بیش از دو دهه از آغاز مجدد فعالیت‌های گردشگری،هنوز کشور ایران نتوانسته است جایگاه مناسب خود را در پهنه بین‌المللی به دست آورد.
کد خبر: 61109
Share/Save/Bookmark