آسیب شناسایی درخصوص کم توجهی مردم به موزه ها / می توان فرهنگ وقف خوشنویسی را پایه‌گذاری کرد
در نشست هفته‌ خوشنویسی عنوان شد؛
آسیب شناسایی درخصوص کم توجهی مردم به موزه ها / می توان فرهنگ وقف خوشنویسی را پایه‌گذاری کرد
عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران گفت: سال 85 در جشنواره جهانی مسکو حضور پیدا کردم وقتی به موزه آنجا رفتم متأسفانه متوجه شدم به دلیل عدم پرداخت حق شارژ از طرف ایران بخش آثار ایرانی این موزه بسته شده است!
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبریِ هفته خوشنویسی، به منظور گرامیداشت هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، یدالله کابلی، امیراحمد فلسفی، محمدحسین ساکت، عارف براتی و علی اشرف صندوق‌آبادی سه‌شنبه 18 مهر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

غلامحسین امیرخانی رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران در این نشست گفت: ما از 21 تا 27 مهرماه را هفته خوشنویسی اعلام می‌کنیم. در اینجا باید از دکتر مهدی بیانی یاد کنیم که در سال 1329 برای اولین بار سازمان‌هایی را تاسیس کردند که در آن استادان بزرگ خوشنویسی در آنها حضور داشتند و در واقع سنگ بنای انجمن خوشنویسان ایران به این ترتیب گذاشته شد. تاسیس انجمن خوشنویسان باعث شد که در به روی مشتاقان این عرصه باز شود و ما هم امروز بعد از گذشت 68 سال مبنای کارمان را همان سال 1329 قرار دادیم.

او گفت: در ابتدای مشروطیت ملت ایران نشان داد که به تشکیل سازمان‌ها و نهادهای مردمی اشتیاق دارد. در آن زمان 48 انجمن در حوزه‌های مختلف تشکیل شد اما یک سال هم طول نکشید که همه آنها از هم پاشید. با دقت در این مسئله متوجه می‌شویم که بی‌تجربگی باعث از هم پاشیدن این انجمن‌ها شد. در واقع انجمن‌هایی که باید زیربنای جامعه را تشکیل دهند خودشان نتوانستند با یکدیگر کنار بیایند و با هم همکاری داشته باشند.

امیرخانی با اشاره یه اینکه، موزه‌ها یکی از جاذبه‌های مهم برای ایجاد درآمد در هر کشوری هستند، گفت: در ایران متأسفانه انگشت‌شمارند کسانی که به بازدید موزه‌ها می‌روند. برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا که همیشه صف‌های طویلی مقابل در موزه‌هایش مشاهده می‌شود. در عین حال که نمی‌خواهم ایجاد ناامیدی کنم اما باید این مسائل را آسیب‌شناسی کنیم.

رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران، در پایان گفت: متأسفانه در جامعه امروز ما همیشه اخبار منفی مخاطب بیشتری را داشته است. ما اکنون می‌توانیم به داشتن جوانانی که در عرصه خوشنویسی در سطح بین‌المللی قرار دارند و جوایز متعددی را کسب کرده‌اند افتخار کنیم و ادعا داشته باشیم در این زمینه حرفی برای گفتن داریم.

محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست خبری گفت: یکی از ویژگی‌های هنر، این است که در چارچوب خاصی نمی‌گنجد. هنری که هر هنری در قالب یک تشکل یا سازمان قرار می‌گیرد باید از چارچوب‌های خاص قانونی آن پیروی کند. البته که هنرمند آزاد است و هنر فرمایشی‌پذیر نیست اما وقتی وارد تشکل شد نمی‌تواند آن بایسته‌های سازمانی را فراموش کند.

نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: بنده سومین سالی است که من در انجمن خوشنویسان ایران حضور دارم و در این سه سال کوشش بر این بوده که قانون‌مداری را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زندان‌ها باید بیشتر به فعالیت‌های هنری توجه کرد، گفت: یکی از اهداف بلند و بزرگ خوشنویسی ترویج فرهنگ ادب و اخلاق است. ما چرا نباید درزندان‌های‌مان کانون‌هایی برای آموزش خوشنویسی تشکیل شود. این مسئله می‌تواند جلوی بسیاری از جرم‌ها را بگیرد و پیشگیری کند. اداره‌ی اوقاف می‌تواند به جای هزینه‌های هنگفت، پا پیش بگذارد و فرهنگ وقف خوشنویسی را پایه‌گذاری کند. ما قصد داریم امسال همایش ملی خوشنویسی را برگزار کنیم. این رویداد می‌تواند بسط یابد و به یک رویداد منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود.

ساکت در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید کدامیک از وزرای ارشاد نسبت به خوشنویسی تعلق خاص بیشتری داشتند گفت: حمایت‌ها و شهامت آقای علی جنتی وزیر پیشین ارشاد مثال‌زدنی بود. ایشان انگیزه اصلی در برگزاری مجمع عمومی و سراسری در مرداد 94 بودند. در سال 94 انجمن سال‌های سال بود که دچار گسستگی شده بود و با تشکیل این مجمع از این آشفتگی‌ها نجات پیدا کرد.

او افزود: هم اکنون ساختمان بزرگی در خیابان صائب به عنوان مرکز و کانون آموزش و نشر خوشنویسی انتخاب شده و به زودی افتتاح خواهد شد.

یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران دیگر سخنران در این این نشست بود که گفت: انجمن خوشنویسان ایران با توجه به سابقه دیرینه‌اش تنها کانون هنری ایران است که به شکل رسمی و مستمر سال‌هاست در راه تربیت و تعالی هنری کوشیده است. این هنر با توجه به پیشینه گران‌قدرش تکامل یافته و در این سیر به عنوان یک هنر قدسی شناخته می‌شود.

او گفت: سال 85 در جشنواره جهانی مسکو حضور پیدا کردم. وقتی به موزه آنجا رفتم متأسفانه متوجه شدم که بخش آثار ایرانی آن موزه بسته است. وقتی پرس و جو کردم متوجه شدم که ایران حق شارژ موزه را پرداخت نکرده بودند! و این باعث تأسف است.

او اظهار داشت: فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران در دو زمینه است؛ اول توسعه فضاهای آموزشی که به اندازه 300 شعبه شهرستانی گسترش یافته است. دوم خلاقیت‌های هنری است که ما جوانان و نخبگانی را که می‌توانند دوام و قوام این هنر را ضمانت کنند پرورش داده‌ایم. جوانان ما این هنر را از مرزهای ایران گذر داده‌اند.

امیراحمد فلسفی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به سابقه‌ی هنر خوشنویسی در ایران، گفت: خوشنویسی بیش از 1700 سال به صورت مستند در ایران سابقه دارد. انجمن خوشنویسان در طول 70 سال از موفق‌ترین نهادهای مردمی در کشور بوده است. این انجمن، در طول این سال‌ها کمترین کمک‌ها را از سوی دولت گرفته است ولی بیشترین موفقیت‌ها را از آن خود کرده. امروزه فرهنگ خوشنویسی در کشور ما جاری است. ما بیش از 20 هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم و صدها نفر در این حوزه به مقام استادی رسیده‌اند. موفقیت‌های جهانی ما در عرصه بین المللی و به خصوص در میان کشورهای اسلامی در این حوزه سر آمد است.

علی شیرازی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان هم گفت: انجمن خوشنویسان به این دلیل موفق بوده که وابستگی به دولت نداشته است و کارهایش سفارشی نبوده. به همین دلیل در دل مردم جای دارد و سه نسل از دل انجمن بیرون آمده‌اند. نسل‌های قبل از انقلاب و دهه اول انقلاب، بیشتر بر کاربرد خوشنویسی تمرکز داشتند اما اکنون سه دهه است که انجمن به سمت هنر محض خوشنویسی سوق یافته است.

علی اشرف صندوق‌ آبادی اعضای عالی انجمن خوشنویسان ایران هم در این نشست خبری گفت: ما با تشکیل یک ستاد برای هفته خوشنویسی تلاش داریم تا هر چه بیشتر این هنر را معرفی کنیم. همچنین با هدف ایجاد نشاط و تحرک سازمانی در سراسر کشور و تکریم از پیشکسوتان این عرصه برنامه‌هایی را صورت داده‌ایم. در کل شعبِ 320گانه‌ی مراکز استان‌های ما، برنامه‌هایی فراخور ظرفیت‌هایشان طراحی شده تا همه شعب ما مشغول برگزاری این هفته باشند. اما در شعبه مرکزی ما برنامه‌هایمان را از 21 مهرماه شروع می‌کنیم.
کد خبر: 95409
Share/Save/Bookmark