«هنرمندان مردمی» کجای صف واکسن کرونا هستند؟
«هنرمندان مردمی» کجای صف واکسن کرونا هستند؟
موج انتقادها به پیشنهاد تزریق واکسن هنرمندان همزمان با کادر درمان ادامه دارد. در مقابل، معدود افرادی که در ارتباط با سینماگران و هنرمندان تلویزیونی هستند، از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند.
 
تاريخ : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳
به گزارش هنرنیوز ، آخر هفته گذشته بود که فیلمی از دریافت واکسن کرونا توسط شهاب حسینی در آمریکا، فضای مجازی را درنوردید. حملات تندی به این بازیگر شد و در مقابل، عده‌ای هم در مقام دفاع از او برآمدند و گفتند اگر ما هم جای او بودیم و این فرصت را داشتیم، از آن بی‌بهره نمی‌ماندیم.

هنوز تب ماجرا داغ بود که نامه‌‌ای با امضای مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی منتشر شد که در آن خطاب به روابط عمومی وزارت بهداشت پیشنهاد شده بود: در واکسیناسیون اختیاری، برنامه‌سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند، همپای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود.

این در حالی است که در آمریکا هم که تا کنون حدود یک‌دهم جمعیت آن واکسینه شده‌اند، جوانترین هنرمندی که واکسن دریافت کرده، «تایلر پری» هنرپیشه، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ۵۰ ساله است.

از سوی دیگر، این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که ملاک مشخصی برای شناسایی هنرمندان سینمایی و تلویزیونی وجود ندارد و در عمل، شدنی نیست! چون تعریف هنرمند اعم از سلبریتی‌هاست و اگر قرار باشد صرفاً به هنرمندان فعال در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی واکسن تزریق شود، چه تضمینی وجود دارد که افراد غیرمرتبط به تیم پروژه اضافه نشوند تا واکسن دریافت کنند؟!

پس از انتشار این نامه، بار دیگر فضای مجازی متشنج شد و کاربران به انتقاد گسترده از آن پرداختند. در مقابل، معدود افرادی که در ارتباط با سینماگران و هنرمندان تلویزیونی هستند، از این پیشنهاد حمایت کردند.

* وقتی یک پزشک، طرف هنرمندان را می‌گیرد!

به عنوان نمونه، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر ادوار پیشین جشنواره فیلم فجر که از قضا پزشک عمومی است، نوشت: «همه ما می‌توانیم با ماسک و حفظ فاصله فیزیکی در محل کار حاضر شویم، اما بازیگران فیلم و سریال و تئاتر نه می‌توانند ماسک روی صورت داشته باشند و نه فاصله فیزیکی را رعایت کنند. در حالی‌که ساعت‌ها در شبانه‌روز با هنر این عزیزان سرگرم می‌شویم، این‌ها جانشان در خطر است.»

در واکنش به این موضوع، کاربران به داروغه‌زاده یادآور شدند که مشاغل دیگری مانند ورزشکاران حرفه‌ای هم نمی‌توانند ماسک بزنند، ضمن اینکه صرف استفاده از ماسک خطر ابتلا به ویروس کرونا را منتفی نمی‌کند. بنابراین مردم عادی که مجبورند با مترو و اتوبوس تردد کنند هم در معرض خطر هستند.

مالیات نمی‌دهند و واکسن می‌زنند

کاربر دیگری هم گفته بود: اکثر سلبریتی‌ها در صف اول نق‌زدن و نفرت‌پراکنی بوده‌اند و چند برابر مردم معمولی هم درآمد داشته‌اند، در حالی‌که مالیات هم نمی‌دهند، پس چرا باید بر مردم عادی مقدم باشند؟ دیگری هم نوشته بود: واکسن بزنند و با خیال راحت در فیلم‌هایی ضدمردم و سیاه‌نما بازی کنند و جایزه بگیرند!

یک کاربر فضای مجازی هم با یادآوری «حجت‌الله ایوبی» در نقش رییس ستاد انتخاباتی هنرمندان حسن روحانی، این نقش را برای داروغه‌زاده در انتخابات ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده است. هر چند مشاور وزیر بهداشت خطاب به سلبریتی‌ها گفته بود: «اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید. حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰»

از سوی دیگر، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران از حمید فرخ‌نژاد و فاطمه معتمد آریا بابت پیگیری مجدانه و دلسوزانه در قضیه نامه درخواست اولویت واکسن هنرمندان تشکر کرده است. اما این موضوع بلافاصله با تکذیب معتمدآریا مواجه شد و هرگونه فعالیت خود را درباره نامه درخواست اولویت هنرمندان در واکسیناسیون کرونا، ردکرد.

با این حال، برخی هنرمندان هم به صراحت با پیشنهاد دریافت واکسن اولویت‌دار مخالف کرده‌اند.

خون ما رنگین‌تر از مردم نیست

اما «پدرام شریفی» که در جشنواره فیلم فجر گذشته، نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد شده بود، در واکنش به پیشنهاد واکسن‌زدن همزمان کادر درمان و هنرمندان سینما و تلویزیون گفت: در کنار ما که در شرایط بسیار پرخطر مشغول کار هستیم، بسیار انسان‌های دیگر در این سرزمین، همانند ما و همکاران ما در حال کسب درآمد برای گذران زندگی خود هستند. ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم اما خون ما رنگین‌تر از آن آدمی نیست که مجبور است با مترو به سر کار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود و امیدوار باشد که کنار دستی او کرونا نداشته باشد. من به آن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند. من از توجه شما متشکرم اما ترجیح می‌دهم از شما درخواست کنم تا شرایط واکسن زدن را برای همه‌ی مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است انجام دهید.

«فلور نظری»، دیگر بازیگر سینما و تلویزیون با یادآوری اینکه همیشه از تبعیض متنفر بوده و هست، تأکید کرد: اعتقاد راسخ دارم هنرمندان هم مثل بقیه اقشار باید تابع اولویت و شرایط موجود جامعه باشند ما از همین مردم هستیم و برتری نداریم. بعد از اینکه تمامی اقشار در اولویت واکسن زدند خواهان واکسن هستم. من برتری و رجحانی ندارم.

«هانیه توسلی» هم نوشت: این چه پیشنهادی است؟ کادر درمان در اولویت هستند و بعد سالمندان و بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند. و بهترین روش طبق استاندارد جهانی.

«لیلا اوتادی» نیز تصریح کرد: هنرمندان هیچ ارجحیتی برمردم عادی ندارند. من به شخصه تا کل ۸۰میلیون نفر ایرانی در دورترین نقاط و روستاها واکسن نزنند، از زدن واکسن معذورم، من ۸۰میلیون و یکمین نفر خواهم بود.

هر چند مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توضیح انتشار نامه خود گفته است: «دفاع من از هنرمندان لاکچری و بی‌هویت و ساختارشکن نبوده است بلکه هدف من حمایت از قاطبه پزشکان بوده است» اما به نظر می‌رسد انتشار نامه مذکور، بیش از آنکه یک اقدام از سر دلسوزی و وظیفه باشد، یا اقدامی در آستانه انتخابات سازمان نظام پزشکی است یا برای جلب توجه و مطرح‌کردن نام خود.

فارس
کد خبر: 98460
Share/Save/Bookmark